Bruidsvluchten waargenomen!
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Bruidsvluchten waargenomen!
Gisteren kwam het zo uit dat ik wat vroeger naar huis kon. Ik besloot met het mooie weer nog even langs mijn bijenstand te fietsen, waar een batterij bevruchtingskastjes staat opgesteld.
Ik maakte me zondag nog een beetje zorgen, omdat er nog geen een aan de leg was, terwijl het alweer elf of twaalf dagen geleden was dat ik ze gevuld had. Bovendien zag ik uit sommige kastjes geen enkele bij komen, ook niet bij goed weer.
Maar gisternamiddag was het dan goed raak. Ik ging op mijn kont in het gras zitten om de kastjes te bewonderen. Na een paar minuten zag ik heel duidelijk een knaloranje buckfastmoer ergens naar binnen kruipen en verdomd, na een paar minuten nóg een!
Maar het allermooiste komt nog. Ik zag zelfs nog een derde en een vierde moer, maar die derde was heel bijzonder, want die had heel duidelijk zichtbaar 'het teken' aan haar achterlijf bungelen. Dat wil zeggen een afgescheurd darrenpiemeltje. (Zo ver ik weet maken koninginnen oriëntatievluchten voordat ze echt op bruidsvlucht gaan. Ze lijken zich grondig voor te bereiden. Vandaar dat de ene wel en de andere geen 'teken' draagt. Bovendien begrijp ik dat een koningin vaak verschillende keren op bruidsvlucht gaat.)
Erg gaaf! Je snapt dat eventuele voorbijgangers - ze zijn me niet opgevallen - zich over mijn gedrag verbaasd zullen hebben, want ik zat daar van de pret vast en zeker heel raar te doen in dat gras.
Astrid Schoots beweerde ooit onder een 'darrenwolk' gestaan te hebben. Die waarneming zet ik bij dezen op mijn verlanglijstje.
Groet,
Bart
Ik maakte me zondag nog een beetje zorgen, omdat er nog geen een aan de leg was, terwijl het alweer elf of twaalf dagen geleden was dat ik ze gevuld had. Bovendien zag ik uit sommige kastjes geen enkele bij komen, ook niet bij goed weer.
Maar gisternamiddag was het dan goed raak. Ik ging op mijn kont in het gras zitten om de kastjes te bewonderen. Na een paar minuten zag ik heel duidelijk een knaloranje buckfastmoer ergens naar binnen kruipen en verdomd, na een paar minuten nóg een!
Maar het allermooiste komt nog. Ik zag zelfs nog een derde en een vierde moer, maar die derde was heel bijzonder, want die had heel duidelijk zichtbaar 'het teken' aan haar achterlijf bungelen. Dat wil zeggen een afgescheurd darrenpiemeltje. (Zo ver ik weet maken koninginnen oriëntatievluchten voordat ze echt op bruidsvlucht gaan. Ze lijken zich grondig voor te bereiden. Vandaar dat de ene wel en de andere geen 'teken' draagt. Bovendien begrijp ik dat een koningin vaak verschillende keren op bruidsvlucht gaat.)
Erg gaaf! Je snapt dat eventuele voorbijgangers - ze zijn me niet opgevallen - zich over mijn gedrag verbaasd zullen hebben, want ik zat daar van de pret vast en zeker heel raar te doen in dat gras.
Astrid Schoots beweerde ooit onder een 'darrenwolk' gestaan te hebben. Die waarneming zet ik bij dezen op mijn verlanglijstje.
Groet,
Bart
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Bruidsvluchten waargenomen!
Waarom heeft dit forum eigenlijk geen like knop? 

Vorig jaar heb ik een koningin gefilmt (ik zag de voorvlucht en gestertsel en pakte snel mijn telefoon, precies op tijd om haar te filmen) bij terugkomst van een orientatievlucht, dus ik begrijp precies waar je enthousiasme vandaan komt!

Vorig jaar heb ik een koningin gefilmt (ik zag de voorvlucht en gestertsel en pakte snel mijn telefoon, precies op tijd om haar te filmen) bij terugkomst van een orientatievlucht, dus ik begrijp precies waar je enthousiasme vandaan komt!
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Het is een mooi fenomeen. Ik heb ook wel eens uren bij de kastjes gezeten en het gezien. Zeker de moeite waard. Toen had ik blijkbaar nog veel tijd....
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als je weet waar de darrenverzamelplaatsen zijn is het mogelijk om een koningin in de lucht zien bevrucht te worden, als je heel veel geluk hebt
Ik heb dit eenmaal meegemaakt in Ierland. Met koningin feromoon hadden we een verzamelplaats bepaald en terwijl we daar stonden kwam er een koningin voorbij op een paar meter hoogte met een aantal darren achter haar aan.
Een Engelsman, Beowolf Cooper, zette ooit een aantal van die darrenverzamelplaatsen op de kaart. In het boek, The Honey Bees of the British Isles’ by Beowolf Cooper staan er een aantal vermeld, dacht ik.

Ik heb dit eenmaal meegemaakt in Ierland. Met koningin feromoon hadden we een verzamelplaats bepaald en terwijl we daar stonden kwam er een koningin voorbij op een paar meter hoogte met een aantal darren achter haar aan.
Een Engelsman, Beowolf Cooper, zette ooit een aantal van die darrenverzamelplaatsen op de kaart. In het boek, The Honey Bees of the British Isles’ by Beowolf Cooper staan er een aantal vermeld, dacht ik.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Geweldig om dat mee te maken, Bart!
Ik heb 2 zesramers en een Kieler op afstand staan bij een vriend. Die vertelde me dat 1 volk heel druk is en de andere nauwelijks. Op het schuurdak staat 1 Kieler, ook daar zie ik niet veel gebeuren. Heel af en toe een bij in en uit vliegen. Ik verwacht dat ze gisteren of vandaag de bruidsvlucht gaan doen.
Ik heb 2 zesramers en een Kieler op afstand staan bij een vriend. Die vertelde me dat 1 volk heel druk is en de andere nauwelijks. Op het schuurdak staat 1 Kieler, ook daar zie ik niet veel gebeuren. Heel af en toe een bij in en uit vliegen. Ik verwacht dat ze gisteren of vandaag de bruidsvlucht gaan doen.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Ewout schreef:Waarom heeft dit forum eigenlijk geen like knop?
omdat het goddank geen facebook is

ik zit vaak in de middag bij de bijen op mijn "zetel"(boomstam),
als ik zie dat een bevruchtingskastje flink wordt gestretseld (schrijf je dat zo?)
houd ik ze in de gaten enregelmatig zie je dan een moer thuiskomen of vertrekken.
10 min nadat ze thuis is stopt het stretselen?stertselen

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Semar, dat vind ik een leuke tip! 
Stertselen zie je toch anders alleen maar 's avonds en na een inspectie is mij opgevallen.
Zo van: 'Het gevaar is over, kom maar meer terug..'.

Stertselen zie je toch anders alleen maar 's avonds en na een inspectie is mij opgevallen.
Zo van: 'Het gevaar is over, kom maar meer terug..'.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik verkies dit forum ook boven facebook hoor - veel rustiger, gestructureerder en alles beter terug te vinden...\semar schreef:omdat het goddank geen facebook is
Maar soms is het gewoon prettig om aan te geven dat je iets leuk vind om te lezen zonder dat je daarvoor iets hoeft te schrijven.
Off-topic: Om met onze tijd mee te gaan zie ik wel wat in een vraag & antwoord achtige rubriek die werkt zoals bijv. stack-exchange/stackoverflow (hier een voorbeeld), waar je een vraag stelt en de antwoorden punten kunnen krijgen van mensen die meelezen, en de vraagsteller zijn antwoord naar keuze kan 'goedkeuren' (waarna deze bovenaan, direct onder de vraag komt te staan). Zo zijn antwoorden op vragen veel beter geordend en to the point.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Geen gek idee, Ewout! Ik gebruik Stackoverflow ook regelmatig in mijn werk.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Nadeel kan zijn dat niet iedereen voldoende kennis in huis heeft om een antwoord goed te kunnen beoordelen.Ewout schreef:Off-topic: Om met onze tijd mee te gaan zie ik wel wat in een vraag & antwoord achtige rubriek die werkt zoals bijv. stack-exchange/stackoverflow (hier een voorbeeld), waar je een vraag stelt en de antwoorden punten kunnen krijgen van mensen die meelezen, en de vraagsteller zijn antwoord naar keuze kan 'goedkeuren' (waarna deze bovenaan, direct onder de vraag komt te staan). Zo zijn antwoorden op vragen veel beter geordend en to the point.
En vaste moderators aanwijzen is ook weer zoiets.
Nieuwe ontwikkelingen kunnen dan in het gedrang komen omdat de moderators er onvoldoende van op de hoogte zijn of wat vastgeroest zitten in oude kennis.
En dan schiet de punten-toekennen-benadering zijn doel voorbij.