Als de zon schijnt zal er minder nectar uitgifte zijn(bij lage luchtvochtigheid) dan bij bewolking.Hoe feller de zon en lager de luchtvochtigheid,des te minder nectar.Het is dus beter als het wat 'gedekt'weer is.Bij erg warm en zonnig weer zie je ook dat de bloemen(alle soorten) in de ochtend meer worden bevlogen dan in de middag.Het halen van stuifmeel heeft eigenlijk hetzelfde verhaal.
De middag wordt dan voornamelijk gebruikt voor indikken van het gehaalde en ventilatie.
Petro
FrancA schreef:Dat kan allemaal zo zijn Semar, maar ik bedoel of bloemen meer nectar produceren als de zon schijnt dan wanneer het bewolkt is
En of bijen dan geneigd zijn om dan ook meer nectar te halen?
Vast wel
Mijn bijen vliegen dit jaar in juni op BLAD. De eikenbladeren zijn zeer gewild.
Inmiddels zijn de honingkamers voor de helft gevuld met donkere honing.
Hans van der Post. schreef:Mijn bijen vliegen dit jaar in juni op BLAD. De eikenbladeren zijn zeer gewild.
Inmiddels zijn de honingkamers voor de helft gevuld met donkere honing.
ik ervaar hier op mijn thuisstand het zelfde. Veel donkere honing van de voorbije weken. De laatste dagen komt er zeer lichte nectar binnen. Benieuwd wat de smaak van de zomerhoning wordt dit jaar.
"Waldhonig" van honingdauw?
Als je hier in Apeldoorn onder de Lindes fiets lijkt het of het motregent zoveel luizen zitten er op de bladeren en knoppen.
Niet te lang onder fietsen dus, want dan word je helemaal kleverig
Ik hoop dat dit niet ten koste gaat van de lindebloesem.