Kieler kweekkastje
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje
Snel en rustig rond 22.00 u. een ander deksel met gat en suiker/honingwaterpotje geplaatst op het volkje in het kielerkastje.
Een aantal bijen reageerde wat verdedigend en opvliegend maar die gingen daarna ook weer vrij snel naar binnen.
Ben benieuwd hoe dik het honing/suikerwatermengsel (in dit geval voorjaarshoning, apifonda en wat water) moet zijn.
Daar ben ik nog mee aan het experimenteren.
Bij het volkje uit het andere kielerkastje, dat nu in een 3-ramer zit met een raam BRIAS en een raam voer, zag ik door het plastic bovenop dat ze tenminste 1 redcel hebben getrokken.
De bijen in het kielertje zijn ook fanatiek aan het mierenjagen.
Je ziet ze fanatiek onder en om het kielerkastje heen jagen op alles wat beweegt en niet bij hen hoort.
De mieren wilden mee-eten van de suiker/honing fondant maar nu laten ze zich wijselijk niet meer zien.
Zou dat de Invloed van die zwarte hollandse dame zijn?
Een aantal bijen reageerde wat verdedigend en opvliegend maar die gingen daarna ook weer vrij snel naar binnen.
Ben benieuwd hoe dik het honing/suikerwatermengsel (in dit geval voorjaarshoning, apifonda en wat water) moet zijn.
Daar ben ik nog mee aan het experimenteren.
Bij het volkje uit het andere kielerkastje, dat nu in een 3-ramer zit met een raam BRIAS en een raam voer, zag ik door het plastic bovenop dat ze tenminste 1 redcel hebben getrokken.
De bijen in het kielertje zijn ook fanatiek aan het mierenjagen.
Je ziet ze fanatiek onder en om het kielerkastje heen jagen op alles wat beweegt en niet bij hen hoort.
De mieren wilden mee-eten van de suiker/honing fondant maar nu laten ze zich wijselijk niet meer zien.
Zou dat de Invloed van die zwarte hollandse dame zijn?
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
nee, maar het is na de avondvlucht, bijen willen 's nachts niet buiten zijn.FrancA schreef:Raken bijen 's avonds in het donker niet eerder in paniek omdat ze dan geen kant uitkunnen?
moertjes zullen meestal in de middag vliegen tijden de vlieguren,
en minder geneigd zijn om de kuierlatten tre nemen in de avond.
en de rust zal snel hersteld zijn.
daarom gooi je een zwerm in de namiddag/avond in haar definitive kst/korf.
de bijen gaan dan niet meteen op avontuur en verhuizen.
ze gaan kwartier maken (schoonmaken etc) tegen de morgen zijn ze meestal
vergeten dat ze mischien niet helemaal happy waren met de woning.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- FrancA
- Contacteer:
Dankjewel voor deze btrixcks! 

-
- Imker sinds: 1968
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
2 kweek kastjes zijn leeg geroofd, ik wilde ze nog 1 week laten staan op mijn de tweede
bijenstand hier was de dracht afgelopen en veel wespen.
Er zat een F1 en een F2 in en nu niets meer en het waren mijn reserve koninginnen.
Dit is duidelijk mijn fout omdat ik de situatie niet goed heb ingeschat de volgende keer
toch beter opletten.
Gr. Roel
bijenstand hier was de dracht afgelopen en veel wespen.
Er zat een F1 en een F2 in en nu niets meer en het waren mijn reserve koninginnen.
Dit is duidelijk mijn fout omdat ik de situatie niet goed heb ingeschat de volgende keer
toch beter opletten.
Gr. Roel
- FrancA
- Contacteer:
Balen.
Door wespen leeggeroofd?
Door wespen leeggeroofd?
-
- Imker sinds: 1968
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Volgens de beheerder van dit gebied waren de wespen de boosdoener.
Uit voorzorg heb ik vanmorgen 2 jonge volken verplaatst naar een andere standplaats
waar ook nog voldoende dracht is.
Gr.Roel
Uit voorzorg heb ik vanmorgen 2 jonge volken verplaatst naar een andere standplaats
waar ook nog voldoende dracht is.
Gr.Roel
- FrancA
- Contacteer:
Je kan soms niet voorzichtig genoeg zijn 
Dracht lijkt hier gelukkig redelijk voorhanden.
Wespen zie ik hier erg weinig.
In augustus loopt wespenbroed toch meestal op z'n eind?
Of zijn wespen wat laat begonnen met broed omdat het vrij koel voorjaarsweer was?
Een groot wespennest onder ons woonhuisdak heb ik pas nog verdelgd.
Vandaag ga ik het dak repareren en daarmee herhaling van zo'n nest proberen te voorkomen.
De komende dagen ook maar eens kijken of het overgebleven kielerkastje met buckstaardwerksters + basfastmoer (als nog aanwezig..) inmiddels gesloten broed (bult- of werksterbroed..) hebben.

Dracht lijkt hier gelukkig redelijk voorhanden.
Wespen zie ik hier erg weinig.
In augustus loopt wespenbroed toch meestal op z'n eind?
Of zijn wespen wat laat begonnen met broed omdat het vrij koel voorjaarsweer was?
Een groot wespennest onder ons woonhuisdak heb ik pas nog verdelgd.
Vandaag ga ik het dak repareren en daarmee herhaling van zo'n nest proberen te voorkomen.
De komende dagen ook maar eens kijken of het overgebleven kielerkastje met buckstaardwerksters + basfastmoer (als nog aanwezig..) inmiddels gesloten broed (bult- of werksterbroed..) hebben.
- FrancA
- Contacteer:
Gisteren het kielerkastje na 4 weken geinspecteerd en de bastaardmoer bleek levend en wel en actief 
Mooi uitgebouwde raat en mooi broed.
Nu ga ik stapelen tot 3 kieler HK'tjes en ze daar in laten overwinteren

Mooi uitgebouwde raat en mooi broed.
Nu ga ik stapelen tot 3 kieler HK'tjes en ze daar in laten overwinteren
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Vorige winter heb ik het anders aangepakt met de kielers.
Stapelen vind ik sowieso geen optie meer. Ze bouwen de raat aan mekaar vast en dat geeft miserie in het voorjaar.
Bij sommigen is het een huzarenstuk om de moer hier uit te krijgen.
Nu doe ik het volgende :
Ik steek 1 raam voer en 1 raam broed in het midden van een zesramer en vul aan met uitgewerkte ramen. Lege romp erop en daar zet ik daar de kieler in nadat het bodemplaatje eruit genomen is.
Ik voeder nog met deeg en laat vlieggat zesramer een halve cm open.
Vorig jaar drie geprobeerd en tegen half juni zesramers overvol bijen en klaar om iemand een pleziertje te doen.
Groeten,
Dirk
Stapelen vind ik sowieso geen optie meer. Ze bouwen de raat aan mekaar vast en dat geeft miserie in het voorjaar.
Nu doe ik het volgende :
Ik steek 1 raam voer en 1 raam broed in het midden van een zesramer en vul aan met uitgewerkte ramen. Lege romp erop en daar zet ik daar de kieler in nadat het bodemplaatje eruit genomen is.
Vorig jaar drie geprobeerd en tegen half juni zesramers overvol bijen en klaar om iemand een pleziertje te doen.
Groeten,
Dirk
- FrancA
- Contacteer:
Dat is een heel praktische manier Dirk om ze goed op gang te krijgen!Dirk C schreef:Vorige winter heb ik het anders aangepakt met de kielers.
Nu doe ik het volgende :
Groeten,
Dirk

Alleen zie ik het aantal bijen al wel langzaam toenemen, maar komt de gedachte bij mij op of ze al met genoeg bijen zijn om nu al een raam broed warm te houden in een zesramer?