Kalkbroed
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Kalkbroed
Kalkbroed heeft volgens mijn ervaring alles te maken met de koningin, Het afkoelen van het broed speelt daar weinig rol. Het vervangen van de koningin is meestal voldoende om het te verhelpen. Toen ik nog met Buckfast werkte waren er sommige jaren wel eens reinteelt koninginnen die aan deze ziekte leden. Ook de dochterkoninginnen waren er dan gevoelig voor. Andere jaren met andere koninginnen was er geen spoor van kalkbroed.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Dit klopt helemaal. Ik heb eens een Carnica-lijn gehad die daar zeer veel last van had. Omdat ik er nogal veel van had nageteeld heeft het een hele poos geduurd om het er weer uit te krijgen (de hele lijn moest weg).joselito schreef:Kalkbroed heeft volgens mijn ervaring alles te maken met de koningin, Het afkoelen van het broed speelt daar weinig rol. Het vervangen van de koningin is meestal voldoende om het te verhelpen. Toen ik nog met Buckfast werkte waren er sommige jaren wel eens reinteelt koninginnen die aan deze ziekte leden. Ook de dochterkoninginnen waren er dan gevoelig voor. Andere jaren met andere koninginnen was er geen spoor van kalkbroed.
ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ze is zeer waarschijnlijk afkomstig van een zeer zachtaardige reinteeltmoer uit 2012. Ik ben het er mee eens dat kalkbroed kan opspelen door een lage resistentie hiervoor, wellicht geïnduceerd door afkoeling. Deze moer was vorig jaar wel ok.
JP
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Het hele jaar heb ik een volk aangehouden met kalkbroed om te kijken of het over zou gaan. Het volk deed erg zijn best, alles werd mooi opgeruimd en naar buiten gedragen. De koningin ging door met leggen en het volk is nu redelijk sterk: sterk genoeg om in te winteren.
Maar het volk heeft geen honing opgeleverd en er is nog steeds kalkbroed; dus toch maar vervangen die koningin denk ik nu.
Maar het volk heeft geen honing opgeleverd en er is nog steeds kalkbroed; dus toch maar vervangen die koningin denk ik nu.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dag Jack,Het hele jaar heb ik een volk aangehouden met kalkbroed om te kijken of het over zou gaan. Het volk deed erg zijn best, alles werd mooi opgeruimd en naar buiten gedragen. De koningin ging door met leggen en het volk is nu redelijk sterk: sterk genoeg om in te winteren.
zo redeneerde ik ook. 'Het volk zal er gedurende het jaar wel overheenkomen'. Omdat het volk maar op 1 kamer stond en van de bijen uitpuilde (groeide dus nog wel) dacht ik ook het komt eroverheen. Het heeft ook wel honing gehaald, maar de aantasting bleef zeer stevig. Ongeveer 30 a 40% van de cellen waren aangetast. Mummies lagen met tientallen op de bodem en voor de kast. Ondanks alle gezonde nectar kreeg het volk het niet onder controle. Ik had het kunnen afzwavelen, maar dit is beter.
JP
-
- Contacteer:
Je krijgt het alleen onder controle door de koningin te verwijderen en het volk een jonge koningin te laten maken op broed van een goed volk.Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ondanks alle gezonde nectar kreeg het volk het niet onder controle. Ik had het kunnen afzwavelen, maar dit is beter.
Het broednest moet helemaal leeg en gepoetst worden om de sporen te verwijderen. Schimmeldraden van witte mummies.
Zwarte mummies met bollen vol sporen.
Open vruchtlichaam met zeer veel bolletjes sporen.
ad staals
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Is kalkbroed behalve overerfelijk ook besmettelijk, Ad?
-
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
De afgelopen 3 jaar heb ik zo goed als geen kalkbroed gezien.
Dit jaar heb ik twee volken met veel kalkbroed.
Eén volk met kalkbroed in de buitenste 2 ramen (darren)broed.
En één volk met heel veel kalkbroed. Dit volk was verzwakt uit de winter gekomen door muizen bezoek en heeft ook deze zomer nog weer bezoek gehad van één of ander beest. Veel stress dus.
Het eerste volk heeft het netjes weggepoetst en heeft er niets aan over gehouden.
Het 2e volk heeft het ook weggekregen en heeft zich na een behoorlijke dip toch nog redelijk weten te herstellen, geeft nog een kist honing en kan gewoon ingewinterd worden.
Aangezien wij dit jaar de koudste en natste lente hadden sinds 35-40 jaar en ook de zomer niet meer dan een hand vol dagen boven de 20 graden gegeven heeft ben ik er van overtuigt dat een uitbraak van kalkbroed een combinatie van koningin en externe factoren is (kou, vocht en stress).
Ik heb trouwens wel mellifera en die zijn volgens de geleerden gevoeliger voor kalkbroed.
//Han
Dit jaar heb ik twee volken met veel kalkbroed.
Eén volk met kalkbroed in de buitenste 2 ramen (darren)broed.
En één volk met heel veel kalkbroed. Dit volk was verzwakt uit de winter gekomen door muizen bezoek en heeft ook deze zomer nog weer bezoek gehad van één of ander beest. Veel stress dus.
Het eerste volk heeft het netjes weggepoetst en heeft er niets aan over gehouden.
Het 2e volk heeft het ook weggekregen en heeft zich na een behoorlijke dip toch nog redelijk weten te herstellen, geeft nog een kist honing en kan gewoon ingewinterd worden.
Aangezien wij dit jaar de koudste en natste lente hadden sinds 35-40 jaar en ook de zomer niet meer dan een hand vol dagen boven de 20 graden gegeven heeft ben ik er van overtuigt dat een uitbraak van kalkbroed een combinatie van koningin en externe factoren is (kou, vocht en stress).
Ik heb trouwens wel mellifera en die zijn volgens de geleerden gevoeliger voor kalkbroed.
//Han
-
- Contacteer:
Die sporen kunnen de ziekte overbrengen.JackC schreef:Is kalkbroed behalve overerfelijk ook besmettelijk, Ad?
ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Gisteren gezien, en er zit toch weer kalkbroed in het volk wat dit voorjaar zo'n ernstige besmetting had, ondanks de nieuwe moer.
Leuk is anders. Nu kan het natuurlijk zijn dat de bastaardmoer toevalligerwijs ook gevoelig is voor kalkbroed.
Conclusie voor mij is dat dat de raten in dezen toch wel belangrijk(er) zijn dan vantevoren gedacht. Ik had beter het volk helemaal op nieuwe raat kunnen zetten. Nu is het te laat. Ik laat het volk nu maar zo en wil eens afwachten wat het in het voorjaar doet.
Groet,
Leuk is anders. Nu kan het natuurlijk zijn dat de bastaardmoer toevalligerwijs ook gevoelig is voor kalkbroed.
Conclusie voor mij is dat dat de raten in dezen toch wel belangrijk(er) zijn dan vantevoren gedacht. Ik had beter het volk helemaal op nieuwe raat kunnen zetten. Nu is het te laat. Ik laat het volk nu maar zo en wil eens afwachten wat het in het voorjaar doet.
Groet,
JP