hahahaha, ik geef het opbee-tree schreef: De opmerking van Joselito is niet zo curieus, want hij heeft Carnica's...Bee three

hahahaha, ik geef het opbee-tree schreef: De opmerking van Joselito is niet zo curieus, want hij heeft Carnica's...Bee three
Volgens mij ga je totaal voorbij aan de mogelijkheid van de bijen om in een heel korte periode de tros dichter ( compacter )te maken en hun broed tegen een afkoeling te beschermen , zelfs in de vrije natuur zorgen zij dat het broed niet afkoelt , zelfs tegen regen beschermen zij hun nest door een schilt te vormen zodat het water langs de buitenkant afloopt .FrancA schreef:[
Korte tijd te koel weer kan zeker wel al kalkbroed veroorzaken.
Juist een korte periode van te koel en te nat weer in combinatie met een ongunstige behuizing en/of te weinig bijen en/of veel broed kan tot kalkbroed leiden.
.
VerenigenKarin schreef: Ik zal morgen eens kijken hoe groot mijn beide volken nu zijn. Misschien kan ik ze beter verenigen, i.p.v. de moer van het besmette volk vervangen.
Allemaal waar Jaap, maar een tros is een tros.Jaap v.Popering schreef:Volgens mij ga je totaal voorbij aan de mogelijkheid van de bijen om in een heel korte periode de tros dichter ( compacter )te maken en hun broed tegen een afkoeling te beschermen , zelfs in de vrije natuur zorgen zij dat het broed niet afkoelt , zelfs tegen regen beschermen zij hun nest door een schilt te vormen zodat het water langs de buitenkant afloopt .FrancA schreef:[
Korte tijd te koel weer kan zeker wel al kalkbroed veroorzaken.
Juist een korte periode van te koel en te nat weer in combinatie met een ongunstige behuizing en/of te weinig bijen en/of veel broed kan tot kalkbroed leiden.
.
Een kast langdurig openen , raten langdurig bekijken , ramen opzij zetten , kan tot afsterving van het broed leiden .
Tot slot enkele regels uit Honey Bee Diseases & Pests .
Studies tonrn aan dat er vele factoren betrokken kunnen zijn bij de infectie het onderhoud en de verspreiding van de ziekte Deze factoren bevatten; genetiek van de koningin en darren waarmee zij gepaard heeft . Omgevingsvoorwaarden , het vervliegen van bijen uit besmette kolonies , restsporen in oude raten of gebeurlijk sporen van geinfecteerde bronnen . pollen , water , nectar en honing .
Besmette volken kunnen een verminderde populatie en minder honingproductie vertonen. Sinds de volwassen bijen kalkbroedmummies kunnen verwijderen zal bij toename van het aantal bijen in het volk en/of wanneer nectardracht begint deze ziekte vaak verdwijnen . Raat dat een groot aantal kalkbroedmummies bevat moet worden vernietigd.
Andere methoden zijn zwakkere aangetaste volken versterken door het bijhangen van ramen met bijen en gezond broed , en de koningin vervangen door een andere met genetisch betere eigenschappen en/of betere poetsdrift .
De beste bescherming tegen hoge besmetting kan gebeuren door tijdig vervangen van oude koninginnen door jonge , genetisch resistente koninginnen , en de oudere raat verwijderen .
Jaap v P
Wanneer er onverstandige keuzes gemaakt wordenFrancA schreef:
Bijen maken net als mensen soms onverstandige keuzes
Nou, nou, Jaap, dat vind ik een best wel aanmatigend en nogal sterk (bij-)geloof.Jaap v.Popering schreef:Wanneer er onverstandige keuzes gemaakt wordenFrancA schreef:
Bijen maken net als mensen soms onverstandige keuzesis het door de persoon welke achter de kast staat .....en niet door de bijen .
Jaap v P
100% mee eensJaap v.Popering schreef: Wanneer er onverstandige keuzes gemaakt wordenis het door de persoon welke achter de kast staat .....en niet door de bijen .
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten