harde winter?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

harde winter?

Bericht door joselito »

Vandaag heb ik de kasten voor de laatste keer geopend. Deze kast viel me echt op. De hele bovenzijde was dichtgemaakt onder het plastic.
Als de bijen vroeger de ingang van de korf kleiner maakten met was en propolis was dat een teken dat er een harde winter op komst was.
Alleen deze kast had dit en de anderen niet alhoewel de koninginnen allemaal zusters van elkaar zijn.
Bijlagen
002.JPG
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Re: harde winter?

Bericht door FerryB »

Kan het niet zo zijn dat de bijenafstand hier niet klopt en dat ze het daarom hebben dicht gebouwd? :whistle:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

neen, want ik heb deze kasten al meer dan 20 jaar en heb dit nog nooit gezien. Misschien houden ze niet van plastic.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

joselito schreef:Vandaag heb ik de kasten voor de laatste keer geopend. Deze kast viel me echt op. De hele bovenzijde was dichtgemaakt onder het plastic.
Als de bijen vroeger de ingang van de korf kleiner maakten met was en propolis was dat een teken dat er een harde winter op komst was.
Alleen deze kast had dit en de anderen niet alhoewel de koninginnen allemaal zusters van elkaar zijn.
Ik heb dit ook al opgemerkt als je plastic op de raten legt, volgens mij komt het omdat ze steeds het plastic wat kunnen opdrukken en dat het door de warmte rekt; Leg er een houten plank op en het zal gedaan zijn.

MVG CP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ik heb dit ook al opgemerkt als je plastic op de raten legt, volgens mij komt het omdat ze steeds het plastic wat kunnen opdrukken en dat het door de warmte rekt; Leg er een houten plank op en het zal gedaan zijn.
MVG CP
Primus je hebt gelijk! Zo heb ik een paar jaar geleden ook dit proefje gedaan. Het klopt!
!Hans.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Mijn ervaring is dat Carnica bijen bruggen bouwen onder het plastic. Ze duwen het plastic naar boven en bouwen er was tussen waardoor ze ook langs boven naar de andere kant kunnen. (zie bijlage)
In dit geval echter hebben ze alles dicht gebouwd, er waren zelfs larven van wasmotten aanwezig die vrij spel hadden.
Bijlagen
007.JPG
Plaats reactie