Ha Maarten, interessante ideeen heb je. Zou je ze kunnen onderbouwen? Zou je aan de hand van het voorbeeld van de koeien en de schapen je punten kunnen verduidelijken?maartenkleijne schreef:"Wel wijs ik erop dat honingbijen en andere bijen concurrenten van elkaar zijn."
Concurrentie is niet vanzelfsprekend Marinus.
De tijd dat we dachten dat evolutie vooral wordt gestuurd door concurrentie en survival of the fittest ligt achter ons.
Samenwerking tot wederzijds voordeel speelt een veel grotere rol.
Hoe meer soorten ergens zijn hoe meer soorten er nog bij kunnen.
Er zijn veel situaties waar de aanwezigheid van honingbijen zozeer de zaadzetting van wilde planten bevordert dat ook de wilde de bijen daarvan profiteren.
hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Ik vraag me af of ze wel concurenten van elkaar zijn. In elk geval lang niet altijd. Op tomaten zul je geen bijen zien, wel hommels.
In een veld zonnebloemen zijn ze m.i. ook geen concurenten, Daar is zoveel dat ze makkelijk nast elkaar kunnen fourageren. Op rode klaver geen of zelden bijen, etc.
Juist de onderzoeken waar boven naar wordt verwezen, geven aan dat het moeilijk aantoonbaar is dat ze echt met elkaar concureren.
Ik blijf volhouden dat dit probleem op het verkeerde punt wordt aangepakt.
Jos
In een veld zonnebloemen zijn ze m.i. ook geen concurenten, Daar is zoveel dat ze makkelijk nast elkaar kunnen fourageren. Op rode klaver geen of zelden bijen, etc.
Juist de onderzoeken waar boven naar wordt verwezen, geven aan dat het moeilijk aantoonbaar is dat ze echt met elkaar concureren.
Jos
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Even de foto vergroten door op de foto te klikken en je ziet ook het derde soort .imker Marinus schreef:Mooi voorbeeld van concurentie. Wanneer 1 van beide soorten er niet was, was er meer voor de leden van de andere soort
![]()

Jaap v P
-
- Contacteer:
Jaap, sportief van je dat je me helpt mijn punt duidelijker te maken.Jaap v.Popering schreef:Even de foto vergroten door op de foto te klikken en je ziet ook het derde soort .imker Marinus schreef: Mooi voorbeeld van concurentie. Wanneer 1 van beide soorten er niet was, was er meer voor de leden van de andere soort
![]()
![]()
![]()
Jaap v P
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Marinus, koeien en schapen leveren geen natuurlijk voorbeeld op omdat zij geen natuur zijn.
gr,
m
m
-
- Contacteer:
Niet alle bijensoorten zijn concurenten van elkaar. Alleen die soorten waarvan de drachtplanten overlap vertonen zijn concurenten van elkaar. In een veld zonnebloemen is wel degelijk sprake van concurentie, ook al heb je gelijk dat er genoeg is voor alle soorten (wanneer het veld maar groot genoeg is). Ik beweer ook niet dat honingbijen een probleem zijn voor andere bijensoorten. Die conclusie zou ik niet durven trekken omdat onduidelijk is in welke mate de honingbij de plaatselijke wilde bijenfauna in verdrukking brengt. Ik blijf er wel bij dat het een gegeven dat de honingbij een concurent is voor die bijensoorten die dezelfde drachtplanten bezoeken. De hoeveelheid voedsel die geleverd wordt door drachtplanten is nu eenmaal niet oneindig. Ook is het een feit dat natuurbeheerders soms om die reden niet willen dat er honingkasten in hun gebied geplaatst wordt.jossmits schreef:Ik vraag me af of ze wel concurenten van elkaar zijn. In elk geval lang niet altijd. Op tomaten zul je geen bijen zien, wel hommels.
Jos
-
- Contacteer:
maartenkleijne schreef:Marinus, koeien en schapen leveren geen natuurlijk voorbeeld op omdat zij geen natuur zijn.
Och arme Maarten

En bijen zijn wel natuur

-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Bijen kunnen zich prima redden zonder bemoeienis van imkers. In mijn dorp zijn 9 bijenvolken die beheert worden door een imker (ik) en 10 bijenvolken in schoorstenen, holle bomen, etc. Ze zitten er al jaren en doen het prima.
Ook in nederland komen wilde volken voor. toegegeven niet veel,
Jos
Jos
-
- Contacteer:
Helaas is het lastiger voor onze vriendinetjes sinds de varoamijt haar intrede heeft gedaan. Procentueel gezien stelt het natuurlijk niets voor in Nederland, dat aantal wilde volken.jossmits schreef:Bijen kunnen zich prima redden zonder bemoeienis van imkers. In mijn dorp zijn 9 bijenvolken die beheert worden door een imker (ik) en 10 bijenvolken in schoorstenen, holle bomen, etc. Ze zitten er al jaren en doen het prima.
Jos
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Volgens mij heb je maar een vreemde voorstelling over concurrentie . Drie soorten insecten vredig naast elkaar foerageren ..Is dat elkaar beconcurreren dan ??imker Marinus schreef:
Mooi voorbeeld van concurentie

Jaap v P