2015: weinig varroa!?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: 2015: weinig varroa!?
De volken die ik gedaan heb op de methode van- Dr. Ralph Büchler hebben bijna geen mijten. Ik heb wel niet met een vangraam gewerkt maar na enkele dagen besproeit met Oxaalzuur. Op dat moment vielen er veel mijten.
De afleggers die ik gemaakt had op de Hohenheimse manier hadden wel tamelijk veel mijten. Ondanks dat ik ze behandelt had op het moment dat de jonge koningin begon te leggen.
Ze zijn waarschijnlijk herbesmet door vervliegende darren. In deze heb ik een viertal maal Oxaalzuur verdampt. Nergens heb ik ook maar enige kruipers gevonden.
De afleggers die ik gemaakt had op de Hohenheimse manier hadden wel tamelijk veel mijten. Ondanks dat ik ze behandelt had op het moment dat de jonge koningin begon te leggen.
Ze zijn waarschijnlijk herbesmet door vervliegende darren. In deze heb ik een viertal maal Oxaalzuur verdampt. Nergens heb ik ook maar enige kruipers gevonden.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Tamelijk veel is hoeveel precies?
Geen kruipers is niet altijd een indicator voor latere sterfte. Natuurlijk als je nu kruipers hebt, weet je zeker dat het niet goed komt.
gr.
Geen kruipers is niet altijd een indicator voor latere sterfte. Natuurlijk als je nu kruipers hebt, weet je zeker dat het niet goed komt.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
De eerste maal dat ik ze behandelde toch wel een paar honderd. Dat was veel omdat er op dat moment ook nog broed aanwezig was. Ik was onaangenaam verrast.
Wat wel geholpen heeft, mijns inziens, is dat ze gedurende de opbouw enkel waswafels gekregen hebben, dus geen besmetting met secundaire infecties via raat of voedsel.
Wat wel geholpen heeft, mijns inziens, is dat ze gedurende de opbouw enkel waswafels gekregen hebben, dus geen besmetting met secundaire infecties via raat of voedsel.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hier is het beeld heel anders. Volken hadden in het voorjaar een lage besmetting (6 à 7 mijten op de onderlegger gedurende 3 weken). Dat is echter zo gebleven. Ook nu ik voor 4e keer monsters heb genomen (doe ik om de 3 weken) is de maximum besmetting 4 mijten op 50 gram bijen. Zo laag is het bij mij nog nooit geweest.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Je wast de bijen in alcohol?Ook nu ik voor 4e keer monsters heb genomen (doe ik om de 3 weken) is de maximum besmetting 4 mijten op 50 gram bijen. Zo laag is het bij mij nog nooit geweest.
En de val is zonder of met bestrijding?
JP
- Tieme
- Contacteer:
Hi Jelte,
Met zeepwater. Monsters van 50 gram.
De val is zonder bestrijding.
Groeten,
Tieme
Met zeepwater. Monsters van 50 gram.
De val is zonder bestrijding.
Groeten,
Tieme
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
- Tieme
- Contacteer:
Hi JP,
De laatste bestrijding dateert van rond de kerst 2014 met oxaalzuur. daarvoor nog broedafname of mierenzuur.
Dit jaar geen bestrijding en ook niet meer voorzien (ook geen oxaalzuur in de winter).
Groeten,
Tieme
De laatste bestrijding dateert van rond de kerst 2014 met oxaalzuur. daarvoor nog broedafname of mierenzuur.
Dit jaar geen bestrijding en ook niet meer voorzien (ook geen oxaalzuur in de winter).
Groeten,
Tieme
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Interessant! Volgens jou gaat dit werken, cq alle volken komen niet boven een bepaalde grens uit?Hi JP,
Groeten,
Tieme
Nu denk ik ook dat ik weinig besmetting heb op een enkel volk na (heb ook met oxaalzuur behandeld in 2014). Mijn 'probleem' is ook dat ik volken heb aangekocht en deze volken zijn ook met die van mij vermengd.
Maar waarom wil jij niet in de in de komende winter bestrijden? Toch gemakkelijk?
En tel je ook via de lade?
JP
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
JP en anderen, even aanklikken en je weet meer van het hoe waarom Tieme zo weinig varroa's vind op de lade.
!Hans.