Stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Dirk Blanken »

Je hebt het goed begrepen Eilandspolder er is weinig controle op door de imker het weer moet meewerken.
Voor het inwinteren bekijk ik de volken voor de laatste keer en ramen met veel stuifmeel probeer ik dan boven in te zetten zodat het onder het voer komt.
Regelmatig zie ik in het voorjaar namelijk nog veel stuifmeel in de onderbak en dat is waarschijnlijk niet meer bruikbaar als het niet constant met bijen bezet is.
Daarom moet je de volken ev. op één bak overwinteren wat ze in Duitsland vaak doen zodat de hele bak met bijen is bezet, maar vaak kan dat niet omdat er gewoon te veel bijen zijn maar als het kan doe ik het.
Er zijn dan ook wel weer problemen er kan maar maximaal 12 kg voer in want er moet nog gebroed kunnen worden.
Bovendien staat er op exgerstpercelen vaak mosterd en rammanas hier in Groningen als dan het weer goed is en het bloeit uitbundig dan zit die ene bak helemaal vol met voer en ook niet het meest gunstige voer want er zit veel glucose in dat wil zeggen het kristalliseert erg snel en dan kunnen ze het slecht opnemen.
Als dat gebeurd kan je er het beste een tweede uitgebouwde broedkamer onderzetten zodat ze compact onder het voer kunnen overwinteren.
En ev. wat ramen met voer in de nieuwe broedkamer zetten zodat ze weer contact hebben met het gewone voer.
Geen leuk werk zo laat in het seizoen.
Maar elke standplaats heeft zo z'n eigen problemen
Maar wat moet,moet.

Dirk
dertiende
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

maartenkleijne schreef:DE bijen dekken de stuifmeel vaak af met een beetje honing 'ter conservering', en in het voorjaar gebruiken ze t gewoon....
Dat bedekken met een beetje honing is te zien. De stuifmeelcellen glanzen.
Er zit glazuur op. Bovendien hebben de bijen enzymen aan het stuifmeel toegevoegd
die zorgen voor het ontstaan van melkzuur. Dat werkt óók conserverend.
Dan is het stuifmeel pas echt BIJENBROOD te noemen m.i.

Vers stuifmeel ziet er dof uit. Ik hoop dat de bijen het stuifmeel wat momenteel nog
opgehaald wordt, meteen consumeren of nog kunnen fermenteren en glazuren
met honing of de gevoerde suiker.
Dirk wijst er wel op dat de raten met bijenbrood door bijen bedekt moeten zijn.
Daarom moeten de volken sterk ingewinterd worden.
Wanneer de winter koud en droog is, mag dát bijenbrood dat onder de tros zit
tijdelijk onbezet zijn, want lage temperatuur onder de tros werkt ook conserverend.
Helaas is de kans op zachte vochtige winters groter. Tegelijk krimpen de volken.
Glazuur trekt vocht aan. Derhalve is in maart de kans groot dat onbezet bijenbrood
gaat schimmelen in de onderkamer. Zjef :b10:
P.S. Ga je volken op één bak zetten, dan kun je overtollige stuifmeelraten
zelf glazuren met poedersuiker en koel opbergen of onbepoederd in de diepvries bewaren.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ook al ben je naar believen en tevredenheid ingelicht 'Schoklander'(?)
door bekwame imkerbroeders Hans en Jelte en Joselito en Maarten en mezelf
en enkele anderen niet te vergeten, toch heb ik nog iets belangrijks voor je.
'n sterk volk heeft per jaar gemiddeld 50 kilo stuifmeel nodig; het meeste
in het broedseizoen. De wintervoorraad in de raten schat ik voorzichtig op één kilo
in de raten. Het gaat dan niet alleen om het bijenbrood dat zichtbaar is, maar ook
om het stuifmeel dat 'ingemaakt' is. Daar bedoel ik de verzegelde raten en raatkragen
mee. Daar zit honing en de gegeven en geïnverteerde suiker én ......'t stuifmeel in.
Daarom moet er na de honingoogst - uit de honingkamer -,
nog minstens 5 kilo honing - in de broedkamer - blijven zitten,
want die honing bevat stuifmeel.
Behalve de kilo stuifmeel in de raten, hebben de gezamenlijke eiwit-vetlichamen
een gemiddeld gewicht van drie kilo. Het broeden kan dus al vroeg beginnen,
alzo op een tijdstip dat er buiten de kast nog niets te vinden is of dat het te koud is.
Laten we hopen dat het geen kwakkelwinter wordt, want dan raakt de koningin NIET
van de leg af. Dan is de eiwitvoorraad in en buiten hun lichaam te klein enz. Zj. :b10:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

johan schreef: Klopt. het teveel aan stuifmeel is over het algemeen ook niet meer bruikbaar in de lente, aangezien het ook een beperkte houdbaarheid heeft.

waar denk jij dat het stuifmeel in januari/februari/ beging maart vandaan komt? Juist, opgeslagen als "bijenbrood"onder een laagje suiker/honing,
het stuifmeel wordt door de bijen bewerkt waardoor het langer houdbaar is, onbewerkt stuifmeel verliest snel zijn waarde.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

ps. de bijen bestellen niets via internetwinkels

:wink:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

woeps, zie net dat mijn geweaaardeerde colega's me al voor waren met een antwoord
Plaats reactie