Een aantal van mijn bijenvolken in Segeberger kasten staan in een vrij vochtige omgeving.
Om dit jaar zoveel mogelijk schimmelvorming op ramen te beperken neem ik een aantal voorzorgsmaatregelen voor het inwinteren:
- Beter doorluchting aan de onderzijde;
- Een propolis rooster onder het deksel met bovenop het rooster een stuk vochtabsorberende plaat;
- De volken gaan op 1 BK met daaronder 1 HK waar in het midden slechts 4 HK-ramen met kunstraat zijn geplaatst voor het kunnen opstappen. De loze ruimten in de HK kunnen de volken dan tot in het vroege voorjaar gebruiken om uit te hangen;
- In de BK i.p.v. sluitstukken op 1 en 10 geen ramen plaatsen. Mijn ervaring is nl. dat sluitstukken best vrij snel beschimmelen.
Mijn vraag: Waarom is/zou het eventueel handiger zijn om raamposities 1 en 10 niet open te laten?
Bij 10-ramer BK inwinteren: 2 sluitblokken op 1 en 10 of gewoon leeg laten
Moderator: Hans van der Post.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Bij 10-ramer BK inwinteren: 2 sluitblokken op 1 en 10 of gewoon leeg laten
Laatst gewijzigd door FrancA op vr 02 okt 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Bij 10-ramer BK inwinteren: 2 sluitblokken op 1 en 10 of gewoon leeg laten
Hallo FrancA,
het is een genuanceerd iets, wel of geen kantramen, open of dichte bodem, meer of minder ventilatie.
Je kan daarover niet veel algemeenheden verkondigen**, omdat het heel erg afhangt van de al dan niet vochtige of winderige standplaats, en de grootte van het volk (kleiner volk, meer voedselverteringsactiviteit dus vocht) enz.
Ik heb geprobeerd eea in 2009 te beschrijven voor een beginnersrubriek in Bijenhouden,
hier kan je het artikel vinden als je het leuk vindt:
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2165/11668
** Doorgaans moet een volk 'swinters in de breedte krap zitten, maar in de hoogte kan het ruimte hebben en doorhangen. Anderzijds maakt het naar mijn waarnemingen en ervaringen ook weer weinig uit, omdat de bijen zelf meesters in klimaatbeheersing zijn en hun wintertros mooi afschermen, compleet met ontluchtingskanalen en vochtafvloeiende dakpansgewijze vleugelstand
** In zijn algemeenheid de kast liever te dicht dan te open. Kijk naar een compleet dicht gekitte korf, heerlijk voor de bijen, en teveel vocht vloeit toch wel af.
** Wanneer je in maart te laat je kantramen terugplaatst, is er vaak al raat gebouwd aan de dekplank. Je kan dus iig lege raampjes met driehoekig toplatje inhangen, dan heb je èn de luchtruimte èn de bouwgelegenheid.
PS Zg.opstapraat is niet nodig, de bijen klimmen langs de binnenkant van de kastwand omhoog, ze vliegen immers niet in de donkere kast en maken ook geen sprongetje van 4 cm omhoog. Klimraat is wel belangrijk voor stuifmeeloverschot en alvast extra voorjaarsruimte.
het is een genuanceerd iets, wel of geen kantramen, open of dichte bodem, meer of minder ventilatie.
Je kan daarover niet veel algemeenheden verkondigen**, omdat het heel erg afhangt van de al dan niet vochtige of winderige standplaats, en de grootte van het volk (kleiner volk, meer voedselverteringsactiviteit dus vocht) enz.
Ik heb geprobeerd eea in 2009 te beschrijven voor een beginnersrubriek in Bijenhouden,
hier kan je het artikel vinden als je het leuk vindt:
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2165/11668
** Doorgaans moet een volk 'swinters in de breedte krap zitten, maar in de hoogte kan het ruimte hebben en doorhangen. Anderzijds maakt het naar mijn waarnemingen en ervaringen ook weer weinig uit, omdat de bijen zelf meesters in klimaatbeheersing zijn en hun wintertros mooi afschermen, compleet met ontluchtingskanalen en vochtafvloeiende dakpansgewijze vleugelstand

** In zijn algemeenheid de kast liever te dicht dan te open. Kijk naar een compleet dicht gekitte korf, heerlijk voor de bijen, en teveel vocht vloeit toch wel af.
** Wanneer je in maart te laat je kantramen terugplaatst, is er vaak al raat gebouwd aan de dekplank. Je kan dus iig lege raampjes met driehoekig toplatje inhangen, dan heb je èn de luchtruimte èn de bouwgelegenheid.
PS Zg.opstapraat is niet nodig, de bijen klimmen langs de binnenkant van de kastwand omhoog, ze vliegen immers niet in de donkere kast en maken ook geen sprongetje van 4 cm omhoog. Klimraat is wel belangrijk voor stuifmeeloverschot en alvast extra voorjaarsruimte.
- FrancA
- Contacteer:
Hallo Astrid,
Dankjewel voor je uitgebreide reactie
Er zijn dus nogal wat factoren die je moet meewegen
Ipv geen ramen ga ik nu iig lege ramen hangen op posties 1 en 10.
En zonodig hang ik daar tzt dan wat extra voer(zelfgemaakte honingborstplaat/fondant) mocht er een voedseltekort ontstaan.
De bodems kitten de bijen bij mij niet dicht, de kasten staan vrij beschut, en die bodems liggen in de winter toch wel vol dode zomerbijen, wat natuurlijk ook best aardig werkt tegen tocht..
Misschien bevestigen ze onderaan de "opstapramen" nog wel een klein beetje was om daar dan toch te kunnen opstappen?
Dankjewel voor je uitgebreide reactie

Er zijn dus nogal wat factoren die je moet meewegen

En zonodig hang ik daar tzt dan wat extra voer(zelfgemaakte honingborstplaat/fondant) mocht er een voedseltekort ontstaan.
De bodems kitten de bijen bij mij niet dicht, de kasten staan vrij beschut, en die bodems liggen in de winter toch wel vol dode zomerbijen, wat natuurlijk ook best aardig werkt tegen tocht..
Misschien bevestigen ze onderaan de "opstapramen" nog wel een klein beetje was om daar dan toch te kunnen opstappen?

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Volgens mij gaat dat niet werken .FrancA schreef:
Wanneer je in de winter een voedsel tekort constateert is het mogelijk om borstplaat of fondant bij te voeren .
Dan dien je deze

Jaap v P
- FrancA
- Contacteer:
Mijn bijen vliegen al bij 4 graden C. in het vroege voorjaar..
Moet ze dan toch ook lukken om een raam met voer te bereiken
Maar als het echt koud is, wat nauwelijks voorkwam de laatste jaren, ja, dan direct boven de tros.
Moet ze dan toch ook lukken om een raam met voer te bereiken

Maar als het echt koud is, wat nauwelijks voorkwam de laatste jaren, ja, dan direct boven de tros.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Wanneer zij dadelijk op de tros zitten ,FrancA schreef: Moet ze dan toch ook lukken om een raam met voer te bereiken
.

Jaap v P
- FrancA
- Contacteer:
Heb wel eens gehad dat een volkje de temp. in de kast steeds op ongeveer 12,5 gr. C. hield ongeacht de buitentemp.
De bijen liepen daarbij ook gewoon bovenin door de hele kast.
BF met wat winterbroed?
De bijen liepen daarbij ook gewoon bovenin door de hele kast.
BF met wat winterbroed?