Carnica's boos?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Luuk
Contacteer:

Re: Carnica's boos?

Bericht door Luuk »

beren eten overigens broed en niet zozeer honing.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Hebben we hier beren?
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Hier zijn de dames ook niet zo blij. Ik heb vandaag de voerbakken eraf gehaald, en dat vonden ze geen goed idee. Maar ik heb dat vaker gehad zo aan het eind van het jaar. Volgend voorjaar zijn ze wel weer aardig.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

renske schreef:Hier zijn de dames ook niet zo blij. Ik heb vandaag de voerbakken eraf gehaald
ik vraag me af waarom je alles zo laat doet? Als je dit alles een maand vroeger deed zou je al minder last hebben. Mijn kasten heb ik nagekeken begin september en daarna ben ik niet meer in de kasten geweest. Dit geeft de bijen de mogelijkheid om alles in te richten naar hun zin, kieren dichten, eventueel voedsel verplaatsen enz.
Het enigste wat ik doe is soms door het plactic kijken en verder geeft de bodemschuif me genoeg informatie.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

joselito schreef:
renske schreef:Hier zijn de dames ook niet zo blij. Ik heb vandaag de voerbakken eraf gehaald
ik vraag me af waarom je alles zo laat doet? Als je dit alles een maand vroeger deed zou je al minder last hebben. Mijn kasten heb ik nagekeken begin september en daarna ben ik niet meer in de kasten geweest. Dit geeft de bijen de mogelijkheid om alles in te richten naar hun zin, kieren dichten, eventueel voedsel verplaatsen enz.
Het enigste wat ik doe is soms door het plactic kijken en verder geeft de bodemschuif me genoeg informatie.
Zo hoort het Joselito !! ik doe het juist hetzelfde.

MVG Cp
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Ik zit hier in een gebied met nog veel late dracht. Ook een heideveld vlakbij. Ze hebben dus altijd nog laat veel voer van zichzelf. Ik ben bang als ik eerder voer, dat er dan geen plaats is voor broed van winterbijen. Overigens was ik dit jaar wel wat later omdat ik de laatste twee weken van augustus op vakantie was.
Ze hebben in september allemaal een kan voer gehad, maar toen ik de voerbakken eraf wilde halen eind september vond ik toch te weinig voer (alleen een raampje midden boven gelicht en kastgewicht gevoeld) en heb ze nog wat bijgevoerd, vandaar later dan gepland. Ik probeer normaal de derde week van september klaar te zijn.
Maar tips hoe het anders kan, zijn welkom. :be9:
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Luuk schreef:beren eten overigens broed en niet zozeer honing.
Met uitzondering van honingberen dan.
Overigens zijn "gewone" beren in de natuur ook meermaals gretig honinglikkend gespot.
Een hongerige beer lust zeker ook honing.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

joselito schreef:
"Laat" is relatief als het weer nog lekker is.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

FrancA schreef: "Laat" is relatief als het weer nog lekker is.
Toch niet, wat heeft het voor zin om de bijen nu nog te plagen. Als het weer nog mooi is, is dat fijn en kunnen de bijen nog wat stuifmeel halen of eventueel nog was propolis om hier of daar nog wat toe te plakken. Maar om de kasten nog te voederen of ze open te doen is het veel te laat.
Want het heeft allemaal geen zin, je kasten zullen er zeker niet beter van worden.
Begin september hadden ze allemaal nog een koningin dus zullen ze die nu nog wel hebben en of ze nu broed hebben of niet kan me weinig schelen.
De kasten zitten vol met bijen en de grote meerderheid zullen wel winterbijen zijn.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Voor vloeibaar voer is het nu idd rijkelijk laat, maar beschrijft Renske niet enkel kastenorderen en voerbakken er af halen..?
De bijen zullen dit dit ordenen vast als minder problematisch ervaren dan oxaalzuur druppelen midden in de winter.
Overigens kun je nu zeker nog droog of droger voer bijvoeren.
Plaats reactie