Balsemien 2015

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Balsemien 2015

Bericht door JackC »

Ook als het weer redelijk tot goed blijft, Zjef, zal het nu toch snel voorbij zijn: de balsemien zelf is praktisch uitgebloeid en de bijen vliegen op de laatste bloemen. Langs Geul en Gulp zag ik nog wel volop bloei, maar dat is voor mijn bijen nu toch te ver. Op naar de mosterd! :be8:
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De balsemien is idd bijna voorbij. Het was een middelmatig jaar denk ik. Voor de balsemien geldt dat je hele sterke volken moet hebben en dan wordt het wat. Toch hebben de meeste van mijn volken zich erop kunnen inwinteren. Ik weet niet wat er de afgelopen dagen is gebeurd, want ik was een week weg.

Het gekke is bij die balsemien soms de ruimte niet wordt gebruikt in de kast (dan staan de bijen zogezegd te ruim). Maar toch om het broednest heen kunnen de bijen heel veel nectar opslaan en dus heb je een natuurlijke en zeer geleidelijke afname van het broed.
Wel moet je de grote productievolken krapper zetten op balsemien. Ook vooral mede met het oog op dat er een gemakkelijke varroa bestrijding kan worden uitgevoerd in de winter. In die zin mss nog wel het beste een 10-ramer gebruiker (voor jonge volken). De bijen kunnen daar nooit zoek in worden.

Wel heb ik hier en daar nog wat balsemien staan die er goed uit ziet. Met name in bos en polders waar de plant beschut staan. Daar staan de planten nog heel groen en te bevliegen voor de bijen.

gr.
JP
Teake de Jong
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Contacteer:

Bericht door Teake de Jong »

Tijdens een fietstocht door Oost Groningen en Drenthe kwam ik tussen Dedemsvaart en Balkbrug een mooie pluk Balsemien tegen welke nog mooi in bloei stond, dat was aan een slootkant onder de bomen, dus inderdaad lekker beschut.
De bijen, wespen en de hommels die daar nog druk in de weer waren kwamen als door poedersuiker bestrooid, helemaal wit uit de bloempjes.
Ik heb de achterzak van mijn fietsshirt helemaal vol gepropt met de resterende zaadkokertjes die tijdens het plukken in mijn hand vaak al opensprongen.
Ik weet nog een paar mooie zompige plekken bij mij in de buurt waar deze zaadjes hopelijk goed willen gedijen.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

JackC schreef:Ook als het weer redelijk tot goed blijft, Zjef, zal het nu toch snel voorbij zijn: de balsemien zelf is praktisch uitgebloeid en de bijen vliegen op de laatste bloemen. Langs Geul en Gulp zag ik nog wel volop bloei, maar dat is voor mijn bijen nu toch te ver. Op naar de mosterd! :be8:
Jack en Jelte, wat jammer voor jullie dat die ideale drachtplant
bij jullie, dik 300 kilometer zuidelijker van mij, al bijna uitgebloeid is.
Hoe zou dat toch kunnen komen ? :)
Teake heeft ze hier nog fris en vrolijk er bij zien staan.
Het meest bizar zien de kleine wespensoorten er uit na bezoek. Die zijn echt helemaal witgrijs.
Je kunt alleen aan hun gedrag en smallere postuur aflezen dat het wespen zijn.
Hoornaars heb ik nog niet in de bloemen gezien, Die zie je alleen rond de bijenkasten
als mieren op de grond bij gemorste suiker zitten.
De bijen hebben dit jaar meer profijt van de balsemienen dan vorig jaar m.i. Zjef :b10:
P.S. Jack, veel succes met de Mosterddracht, Hou de boer te vriend, Praat niet
met hem over oliehoudende zaadjes.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Wat staat "Wandelmien" er droefgeestig bij: gebogen,verlept,verwaaid, vergreld.
Mijn verwachting trek ik terug.
Ik vind de discussie over Balsemientje in 2014 veel levendiger dan de huidige.
Lees bijvoorbeeld maar eens pagina 7, waarin imkerbroeder Maarten het opneemt
voor deze drachtplant, evenals ondergetekende en Nykle (de Jong ?), met
als opponent de gewaardeerde Dylan Ellen.
Ik heb niet alle pagina's teruggelezen, maar dat doe ik vanavond. Dan ontmoet
ik weer eens alle dierbare forumnichten en neven via de 11 bladzijden van 2014.
.....Zjef :b10:
P.S. Is het jullie óók opgevallen dat er dit jaar veel meer stengelluizen
op de balsemienen zitten vlak onder de bloeiwijzen ?
Wijst dit op een hoger suikergehalte en|of eiwitgehalte en daardoor hogere
vruchtbaarheid van de luizen ?
In 2014 meldde ik ze maar bij één plant gezien te hebben.
Heeft iemand soms bijen de luizen zien 'melken' ? Ik niet; wel mieren
heb 'k dat zien doen.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Misschien is het meeste al gezegd over de Balsemien, Zjef. Maar zolang als deze exoot hier nog niet is uitgeroeid zullen er wel nog ieder jaar verhalen en vragen over witte bijen blijven opduiken. Gisteren inderdaad het kleine bijtje/wespje/zweefvliegje gezien dat helemaal wit, bijna lichtgevend uit de balsemien komt, leuk! Overigens had ik nog nooit wespen op de balsemien gezien. Ook overigens niet opvallend veel luizen.
Plaats reactie