Koudeprik?
Moderator: Hans van der Post.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Koudeprik?
Zijn de huidige temperaturen voldoende laag voor een koudeprik?
Gaan de meeste zomerbijen dan massaal en snel dood en stoppen die dan misschien gewoon met eten?
Als het nu volgende week opeens rond de 20 graden best lekker weer zou worden, en de bijen krijgen het voorjaar in de kop en verstoken te veel voer om broed op temperatuur te houden, moet er dan weer bijgevoerd worden?
Gaan de meeste zomerbijen dan massaal en snel dood en stoppen die dan misschien gewoon met eten?
Als het nu volgende week opeens rond de 20 graden best lekker weer zou worden, en de bijen krijgen het voorjaar in de kop en verstoken te veel voer om broed op temperatuur te houden, moet er dan weer bijgevoerd worden?
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Re: Koudeprik?
Franc,
Mijn indruk is dat kou of warmte in deze tijd van het jaar heel weinig uitmaakt. De een zegt dat kou ongunstig is, want dan moeten de bijen harder stoken, de ander zegt dat warmte ongunstig is, want dan gaan de bijen vliegen en dan verbruiken ze meer. Zulk soort discussies zijn de afgelopen jaren verschillende keren voorbij gekomen op het forum. Uiteindelijk winteren de volken gewoon behoorlijk uit als ze voldoende te eten hebben gekregen.
Ik geef mijn volken sinds jaar en dag negen kilo suiker, want dat past mooi in een suikeremmer. Ik los negen kilo suiker op in vijf liter water, door middel van een 'sukapi', een doodeenvoudig suikeroplostoestel. Die negen kilo zijn tot op heden altijd ruim voldoende gebleken, ongeacht of het nu een kwakkel- of een elfstedenwinter werd.
Doorgaan met voeren kan wel zinvol zijn, want aan het einde van het seizoen slaan de bijen het voer netjes op, zodat je bij de voorjaarsinspectie mooie zware ramen met voer kunt afnemen voor je kunstzwermen. Zo'n zwaar raam erbij hangen is altijd makkelijker dan voeren natuurlijk.
Maar maak je over de temperatuur tussen 1 oktober en 1 april geen enkele zorgen. Als je voldoende gevoerd hebt, dan kun je rustig gaan slapen.
Groet,
Bart
Mijn indruk is dat kou of warmte in deze tijd van het jaar heel weinig uitmaakt. De een zegt dat kou ongunstig is, want dan moeten de bijen harder stoken, de ander zegt dat warmte ongunstig is, want dan gaan de bijen vliegen en dan verbruiken ze meer. Zulk soort discussies zijn de afgelopen jaren verschillende keren voorbij gekomen op het forum. Uiteindelijk winteren de volken gewoon behoorlijk uit als ze voldoende te eten hebben gekregen.
Ik geef mijn volken sinds jaar en dag negen kilo suiker, want dat past mooi in een suikeremmer. Ik los negen kilo suiker op in vijf liter water, door middel van een 'sukapi', een doodeenvoudig suikeroplostoestel. Die negen kilo zijn tot op heden altijd ruim voldoende gebleken, ongeacht of het nu een kwakkel- of een elfstedenwinter werd.
Doorgaan met voeren kan wel zinvol zijn, want aan het einde van het seizoen slaan de bijen het voer netjes op, zodat je bij de voorjaarsinspectie mooie zware ramen met voer kunt afnemen voor je kunstzwermen. Zo'n zwaar raam erbij hangen is altijd makkelijker dan voeren natuurlijk.
Maar maak je over de temperatuur tussen 1 oktober en 1 april geen enkele zorgen. Als je voldoende gevoerd hebt, dan kun je rustig gaan slapen.
Groet,
Bart
- FrancA
- Contacteer:

Bedankt Bart, duidelijk.
Ik heb bijna pijn in mijn rug van het tillen van de winterbroedbakken vorige week, die zijn best zwaar..
Mijn bijenvolken zullen daardoor dus waarschijnlijk niet verhongeren, maar ik ga dan wel pas vanavond rustig slapen..
Weet jij of iemand anders hoe het dan nu verder gaat met de zomerbijen?
Gaan die dood omdat ze ophouden met eten als het kouder is om de winterbijen/voorraad niet te belasten?
-
- Imker sinds: 2009
- Contacteer:
Volgens mij gaan zomerbijen nu niet opeens massaal dood; een zomerbij leeft 2 tot 6 weken dus dat houdt deze laatste maanden gewoon geleidelijk op.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bijen sterven de hele winter door. Dit kan goed worden waargenomen als de bijen een paar weken niet hebben kunnen vliegen en schoonmaken.
ad staals
ad staals
- FrancA
- Contacteer:
Het blijft dus nog een paar weken drukdrukdruk en gezellig in de bijenkasten..
Ik zie de laatste dagen wel regelmatig wat dode bijen op de vliegplanken liggen.
Dan is het nu net wat te koud voor de bijen om ze verder weg te brengen dan bij de voordeur?
Ik zie de laatste dagen wel regelmatig wat dode bijen op de vliegplanken liggen.
Dan is het nu net wat te koud voor de bijen om ze verder weg te brengen dan bij de voordeur?

-
- Imker sinds: 2009
- Contacteer:
Die verschillen kunnen inderdaad erg groot zijn. Regelmatig kom ik in het voorjaar bij een imker die grote gezonde volkeren uit wintert maar waar vele honderden dode bijen voor de kast liggen. Bij mijzelf, met vaak kleinere volken zie ik dat zelden. Koolmeesjes?
- FrancA
- Contacteer:
Bij mijn bijenkasten hipt al jaren een roodborstje rond en liggen op de grond ook weinig bijen..
Een best wel goed gevuld roodborstje
Een best wel goed gevuld roodborstje