Beste lezers,
Ik vroeg mij af of ingevroren koninginnegelei na ontdooien weer ingevroren kan worden?
Groeten,
Anass
Koninginnegelei na ontdooien weer invriezen
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Koninginnegelei na ontdooien weer invriezen
Het kan wel, maar de werking zal waarschijnlijk minder worden.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
hmm.. Ik vroeg het mij af omdat je vaak hoort dat je voedsel niet weer mag invriezen nadat het al een keer ontdooit is en wilde graag weten of dat ook geldt voor koninginnegelei.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De algemene regel is toch:
zolang het ingevroren is gaat de kwaliteit langzaam achteruit, na ontdooien moet t snel gebruikt worden want anders gaat het kwaliteitsverlies snel, na het tweede invriezen is de kwaliteit minder en gaat veel sneller achteruit dan na het eerste bevriezen...
(Zo heb ik t geleerd van familieleden die veel zelf invriezen.)
zolang het ingevroren is gaat de kwaliteit langzaam achteruit, na ontdooien moet t snel gebruikt worden want anders gaat het kwaliteitsverlies snel, na het tweede invriezen is de kwaliteit minder en gaat veel sneller achteruit dan na het eerste bevriezen...
(Zo heb ik t geleerd van familieleden die veel zelf invriezen.)
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
- Contacteer:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=2894
Bij het invriezen prikken de ijskristallen celwanden stuk. Dat bevorderd het bederven na ontdooien. In koninginnengelei zitten volgens mij geen celwanden, dus kunnen ze ook niet stuk. Ik zou het gerust meerdere malen invriezen.
Bij het invriezen prikken de ijskristallen celwanden stuk. Dat bevorderd het bederven na ontdooien. In koninginnengelei zitten volgens mij geen celwanden, dus kunnen ze ook niet stuk. Ik zou het gerust meerdere malen invriezen.