Goed vliegweer in November, positief of niet ???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Goed vliegweer in November, positief of niet ???

Bericht door bee-tree »

Marc, wanneer je de zoekfunctie gebruikt kom je met het trefwoord "Balsemien"
560 reacties tegen. Met Balsemienmerk of Balsemienteken of Balsemiendekje
of Balsemienstempel vind je slechts twee per trefwoord.
De uitleg heb ik nog niet ontdekt in al die sites.
Laat ik het eventjes simpel uitleggen.
Heb jij je koninginnen GEMERKT bovenop het borststuk ?
Met een kleurtje van een kleurstift of 'n plaatje ?
Dan lijken ze op bijen die DOOR DE MEELDRADEN van Balsemien GESTEMPELD
zijn. Soms alleen op het borststuk, maar meestal ook op het achterlijf.
Vandaar het woord "stuifmeeldekje".Dan zijn ze helemaal wit en lijken op spookverschijningen. Ze worden soms spookbijen genoemd. Enz, Zjef :b10:
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Marcje schreef:
johan schreef:4km? No way dat ze daar op vliegen. Zal wel iets dichterbij te vinden zijn
Zou best kunnen, want heb sinds de start met imkeren planten ontdekt in de regio -ook hier in de tuin- waarvan ik niet wist dat ze bestonden
bee-tree schreef: ...............Er kwam hier gister nog eentje binnen met het balsemienmerk op 53 NB......................
Wat is een balsemienmerk :oops:
.......in deze tijd van het jaar. Misschien komt het neerploffen naast de vliegplank door
een te zware belading en|of drukte en|of wind.
Heb je de vliegplank niet verlengd in Meetjesland, Marc ?.......
De meeste bijen die neerploffen zijn inderdaad voorzien van flinke klompen stuifmeel
Nu u spreekt van drukte en/of wind besef ik dat de ruimte ronde de bijenkasten misschien wat te krap is , sommige bijen komen eigenlijk uit de lucht gevallen omdat er maar een vrije ruimte van ongeveer 6m² is voorzien en 2 meter hoog , of het kan ook al slalomgend doorheen enkele struiken ......

Groetjes

Marc
Balsemienmerk: als bijen op de bloemen van de balsemien vliegen, dan krijgen ze bij het binnendringen van de bloemen (die kelkvormig zijn) en lading stuifmeel over hun lijf. Dit stuifmeel is beige-wit waardoor ze er als spookjes gaan uitzien en dus een witter lijf krijgen door de pollenkorrels die achterblijven in hun 'vacht'. ze zijn dus als het ware bestempeld door op de balsemien te vliegen. je haalt ze er zo uit welke op de balsemien hebben gevlogen.

6m² is inderdaad niet zo veel, zeker als er verschillende volken dicht bij elkaar staan. en door struiken door vliegen als aanvliegroute doen ze niet graag.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

:be2: hoi Marc johan , beetree en alle andere mensen, een week of 6 geleden heb ik inderdaad 'rare' wit gemerkte dames af en aan zien vliegen. Het leken net spookies . ik ontdekte ze ook op de ramen, ze vallen echt op . Heb er ook een foto van trachten temaken, helaas was ze te beweegenlijk en is onscherp.. heb dit ook opgezocht op het forum maar kreeg geen duidelijke beschrijving. :? Wist ik veel dat het merkjes heette.....??? Eindelijk heb ik een verklaring voor mijn 'RARE' SPOOKBIJen. Ik durfde het eigelijk niet meer te vragenstom he, , een pril en soms verlegen imker :oops: :handgestures-thumbupright: :handgestures-thumbupleft: dank ga gelijk even verder koekeloeren op die stuifmeeldekjes en zo...
Spookbijen........jaaahhhhh!!! Vgr sikkie, den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Vorige week is het mosterdveld in de buurt en de strook met veel cosmea onder geploegd dat vind je dan jammer.
Maar sindsdien vliegen er ook maar weinig bijen ja als de zon schijnt dan gaan ze er eventjes uit om de vleugeltjes even te strekken en waarschijnlijk even te poepen en dat is positief.
Ik voel maar weinig warmte meer boven het plastic en ga er dan vanuit dat er maar weinig broed meer inzit maar dat broed zit onder de 20 kg voer dus misschien wat moeilijk te voelen.
Misschien nog wat kleine vlakken over twee ramen.
Als de nachtvorsten komen + een maand dan ga ik behandelen om de laatste varroamijten om zeep te helpen maar 100% zal niet lukken.
Maar een goede start voor 2016 en geen dode volken lukt zeker.
Een paar darrenbroedige volken heb ik wel elk jaar.

Ik maak me geen zorgen.

Dirk
dertiende
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Zjef,

Had sowieso al gegoogled op Balsemien , maar kon het verband niet vinden met merkteken , maar ondertussen duidelijk dankzij uw reactie en van de daaropvolgende reacties :D
johan schreef: Balsemienmerk: als bijen op de bloemen van de balsemien vliegen, dan krijgen ze bij het binnendringen van de bloemen (die kelkvormig zijn) en lading stuifmeel over hun lijf. Dit stuifmeel is beige-wit waardoor ze er als spookjes gaan uitzien en dus een witter lijf krijgen door de pollenkorrels die achterblijven in hun 'vacht'. ze zijn dus als het ware bestempeld door op de balsemien te vliegen. je haalt ze er zo uit welke op de balsemien hebben gevlogen.

6m² is inderdaad niet zo veel, zeker als er verschillende volken dicht bij elkaar staan. en door struiken door vliegen als aanvliegroute doen ze niet graag.
Hoi johan,

Hier heb ik wat aan, zeer duidelijke uitleg en ivm de aanvliegroute ga ik in het voorjaar aan het snoeien ....
sikkie68 schreef:..... heb dit ook opgezocht op het forum maar kreeg geen duidelijke beschrijving. :? Wist ik veel dat het merkjes heette.....??? Eindelijk heb ik een verklaring voor mijn 'RARE' SPOOKBIJen.........
Hoi Sikkie,

Blij te vernemen dat ik niet de enige ben die het hoorde donderen in Keulen....

Iedereen bedankt hé :D

Is dit stuifmeel altijd beige-wit is, want dacht even zo'n "spookbij" gezien te hebben , maar dit met geel stuifmeel op het borststuk ?
kkkk.jpg
lll.jpg
groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
sikkie68
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

:be9: Hoi Marc, Nou en of!! :shock: :o ! ik dacht echt dat ik in de opleiding wat gemist had of een vreemdeling die verdwaald is zeker vond in mijn volkje.met pruik en wittebaard :lol: :wink:
Het wordt alleen maar nog FANTASTISCHER met den BIEEN . Wat een ontdekkingsreis vind je niet!!!
Heerlijk zo> n breedspectrum HOBBY gelukkig hebben we oude wijzen imkers waar we veel heel veel van kunnen leren hier op de SITE. Voor jouw heb ik wat kiekjes van mijn spookie, zoek en gij zult vinden op het raat ( Tip! kijk door je wimpers dan zie je dr direct oplichten ) het waren er begin oktober een paar en zag ze van de week zeker 5a6 landen op den plank bijna tegelijk dus de bron BALSEMIEN is door gegeven . ik zou niet weten waar die BALSEMIEN hier in den haag zou moeten staan rond het CENTRUM. Dat wordt nog even zoeken, langs alle oevers en hoeken.. groetjes sikkie.
ps hoe doe jij dat met dat rode RONDJE in je foto :?:
gekke witte bij.JPG
gekke witte bij.JPG (71.56 KiB) 2715 keer bekeken
IMG_0427.JPG
Bijlagen
IMG_0431.JPG
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Foto openen met paint? Dan kan je de foto bewerken
Bijlagen
gekke witte bij.JPG
gekke witte bij.JPG (77.07 KiB) 2715 keer bekeken
sikkie68
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Hallo JOSELITODank voor je tip ben niet zo een COMPIE dame.. PAINT ja daar kan je veel mee ..en is aanwezig :dance:
Is dit patroon specifiek voor Balsemien, zo een stuifmeel print. OF weet jij er nog meer stuifmeelprints bv met stipjes of blauw paarse streepjes.. :P interresante waarnemingen. leuk voor een kwisvraag :wink: De polllen ansich zijn al specifiek genoeg zou je zeggen!? dank en
vgr Sikkie uut Den Haag
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

sikkie68 schreef:t. OF weet jij er nog meer stuifmeelprints bv met stipjes of blauw paarse streepjes..
Zie ook hier .http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... en#p166010

Jaap v P
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Dirk, mag ik Sikkie vóór laten gaan, al bepaal jij je strikter tot de titel
van het onderwerp "Goed vliegweer in november 2015; is dat positief of niet ?"

Sikkie, proficiat dat je 'n nieuw woord hebt uitgevonden ; STUIFMEELPRINT.
Ik heb het zo net in het zoekvenster getypt. NUL RESULTATEN :o
Misschien zijn de COMPIEDAMES of HEREN :o nog niet aan het werk.

We kunnen dus nu spreken van stuifmeelmerkteken, stuifmeelstempel,
stuifmeeldek, stuifmeeldeken, stuifmeelsluier, stuifmeelprint,enz.
Duitse imkers spreken van Bienenstrich en Pollenstrich (= stuifmeelstreep).
Limburgers spreken van stuifmeelstjrikske.(zie de foto's van Roosje die
van pruikje spreekt; in Limburg zien ze er een strikje in ofwel 'n
nondedjuuke :o )

Dirk bedankt voor je positieve vooruitzichten, maar.............
(vervolgen Nederlanders traditiegetrouw), hebben jouw bijen die 20 kilo
wintervoer nog niet flink aangesproken ?
"Nou én ?" zul je zeggen. "Van mij krijgen ze voor de winter niet de
vaak nog genoemde 10 kilo, maar het dubbele" of heb ik 't mis ? Zjef :b10:
Plaats reactie