raampjes maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Bij ons op de vereniging maken ze iets van 1200 waswafeltjes in de vereniging in een weekend. Dan zijn ze gemiddeld met 8? man bezig
1200 kan kloppen. Bij Dadant blatt zitten er 10 raten in een kilo, dus dat is 120 kg in mijn geval.
Wat ze daar met 8 man doen begrijp ik niet goed. Je kan hooguit met 2 mensen werken, een die de raten giet en een ander die ze juist op maat snijdt.
Het zal voor de gezelligheid zijn, veronderstel ik :)
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Dat heet taakverdeling: 1 houd de was goed warm, 1 houd de pers vast, 1 vult de was in de wassmelter steeds aan, 1 vult de pers met hete was, 1 drukt de pers dicht, 1 doet de pers open, 1 haalt de raat er uit, 1 legt ze netjes op een stapeltje.
Gewoon 8 man nodig dus..
Maar misschien hebben ze ook wel meer persen?
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Simplex raampjes kocht ik altijd ongemonteerd met zaagsnede.
Die niette ik vervolgens met behulp van een winkelhaak en rvs nietjes perfect recht in elkaar.
Altijd mooi rechte raampjes.
Maar hoe ik dat voortaan met Dadant Blatt ga doen weet ik nog niet.
Misschien ook wel zelf in elkaar zetten/nieten.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

1200 kan kloppen. Bij Dadant blatt zitten er 10 raten in een kilo, dus dat is 120 kg in mijn geval.
Wat ze daar met 8 man doen begrijp ik niet goed. Je kan hooguit met 2 mensen werken, een die de raten giet en een ander die ze juist op maat snijdt.
Het zal voor de gezelligheid zijn, veronderstel ik :)
Het gaat hier om BE-simplex, is natuurlijk kleiner. Ik heb een 1 keer mee gedaan en ik denk dat we toen met 3? of 4? persen werkten. Bij elke pers stonden twee mensen. Dan stonden er nog 2 mensen bij die alle gesneden raat inpakten en labelden. Dan nog 1 die het smelten van de was regelde (kleine blokken!). Dan nog een voor de catering en vliegende kiep. Al met al het is een hele klus. En natuurlijk is het ook voor de gezelligheid! Het is zeker een groepsactiviteit. Je zou als vereniging veel beter al de was laten verwerken bij een bedrijf?

Mijn maat heeft een nu zelf een gekoelde pers en mss ga ik dit jaar wel een dagje wat van mijn wasvoorraad persen?
JP
Samuel Murray
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Het gaat hier om BE-simplex, is natuurlijk kleiner.
Weet je het zeker? Ik dacht dat BE simplex kasten wel kleiner waren (korter oren) maar dat de raatoppervlak hetzelfde grootte als NL simplex is.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Klopt.

Ik bedoel als Dadant.
JP
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Raampjes maken is niet zo moeilijk als je een cirkelzaag hebt, liefst een die je in de hoogte kan instellen.
Ik begin met ruwe planken omdat ik ook een schaaf heb maar als dat niet het geval is kan je ook starten met geschaafde planken (25 mm dik)
Eerst begin ik met het in stukken zagen van de planken op de juist lengte. Bijvoorbeeld de onderlat is 43.5 cm dus zaag ik plankjes van die lengte.
Om te weten hoeveel ik er nodig deel ik de breedte van de plank door de dikte van de lat+zaagsnede.
Als ik planken heb die 175 mm breed zijn dan deel ik dat door 18 mm ( de onderlatten worden 15 mm dik + 3 mm zaagsnede)
175:18= 9.7 dus ik krijg daar 9 latten uit. Met 11 stukken kan ik dus onderlatten zagen voor 99 raampjes.
Ik stel de aanslag op de zaag af op 43.5 cm en zaag 11 stukken. De bovenlat is ook 15 mm dik dus hier ook 9 stukken van 470 mm in mijn geval
De zijlatjes zijn 10 mm dik dus krijg ik uit een plank van 175 mm 13 latjes (175 : 13 (10+3 zaagsnede) = 13 stuks
Voor 99 raampjes heb ik dus 15 stukken nodig (voor 198 latjes)
002 (3).JPG
Zo zien ze er dan uit.

Nu wordt alles geschaafd op 25 mm. Als je geschaafde planken gebruikt is dat niet nodig.

Voor de zijlatjes wordt de aanslag van zaag op 10 mm gezet en het zagen kan beginnen. Deze latjes zijn na het zagen klaar.
Voor het zagen gebruik ik wel houten latjes om de plankjes langs de zaag te duwen. Ik heb al mijn vingers nog en ik wil dat zo houden.
012 (3).JPG
de zijlatjes

Voor het zagen gebruik ik een widia zaagblad. Hoe meer tanden hoe fijner de zaagsnede is. Zelf gebruik ik een zaagblad met 80 tanden
De zaagsnede is zo fijn dat het lijkt of ze geschaafd zijn

Als de zijlatjes klaar zijn wordt de aanslag op 15 mm gezet.

Dan zaag ik alle boven- en onderlatten.

(wordt vervolgd)
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Mijn opa zaagde zijn raampjes ook altijd zelf. Als kind stond ik er altijd bij te kijken (opmerters afstand) voro de veiligheid.
Mijn opa stond ook altijd met een latje te duwen.

Als je gepensioneerd bent en je vindt het leuk, why not!! Je gaat zelf over de kwaliteit (houtsoort, constructie) en dat is ook heel wat waard. En je spaart geld uit!

Over de ramen die ik nu koop, daar ben ik heel erg tevreden over en ik hoef ze niet meer te bedraden!!
Bij Duits-normaal (Holtermann) zit er geen overdwarse spijker in de toplat en dit is heel vervelend. Je trekt de toplat op een gegeven moment uit het raam. Die spijker moet ik er dus zelf nog inslaan. Ik heb er nu nog maar heel weinig vandaan, maar als ik een grote aankoop doe bij dit bedrijf dan ga ik hierover klagen/hun hierop wijzen.

Oude ramen of gekregen ramen die knap ik op en indien nodig bedraad ik ze weer.
JP
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

De bovenlatten en onderlatten zijn gezaagd.
De volgende stap is het zagen van een groef voor het verzinken van de draad ( alleen bij verticale bedrading)
woensdag 008.JPG
Hiervoor wordt het zaagblad naar beneden gedraaid tot 1 mm boven de tafel
De aanslag wordt zo ingesteld dat de snede juist in het midden is.
Dan worden alle boven- en onderlatten ingezaagd
woensdag 004.JPG
dit is het resultaat, de onderlatten zijn met deze ook klaar

Nu nog de laatste stap, de inkeping in de bovenlatten

woensdag 006.JPG
De zaag wordt op de juiste hoogte ingesteld en de aanslag ook. Dan wordt de zaag als een soort van frees gebruikt. Daar het bewegen tegen de aanslag wordt het hout uitgezaagd/ gefreesd
Alle latten zijn nu klaar.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Het in elkaar zetten
Voor het in elkaar schroeven heb ik een soort van mal gemaakt. Dan moet ik de zijlatten niet vast houden terwijl ik er de onderlat opschroef.
En het staat haaks na het schroeven.
woensdag 010.JPG
De zijlatjes passen hierin.

woensdag 012.JPG
Er wordt er een beetje houtlijm gebruikt
woensdag 013.JPG
de onderlat komt erop
014.JPG
en wordt geschroefd. Zowel de onderlat als de bovenlat worden wel eerst voorgeboord om het splijten van het hout de vermijden.

015.JPG
het halve raampje wordt eruit genomen en de bovenlat wordt er op geschroefd
Plaats reactie