Raampjes maken is niet zo moeilijk als je een cirkelzaag hebt, liefst een die je in de hoogte kan instellen.
Ik begin met ruwe planken omdat ik ook een schaaf heb maar als dat niet het geval is kan je ook starten met geschaafde planken (25 mm dik)
Eerst begin ik met het in stukken zagen van de planken op de juist lengte. Bijvoorbeeld de onderlat is 43.5 cm dus zaag ik plankjes van die lengte.
Om te weten hoeveel ik er nodig deel ik de breedte van de plank door de dikte van de lat+zaagsnede.
Als ik planken heb die 175 mm breed zijn dan deel ik dat door 18 mm ( de onderlatten worden 15 mm dik + 3 mm zaagsnede)
175:18= 9.7 dus ik krijg daar 9 latten uit. Met 11 stukken kan ik dus onderlatten zagen voor 99 raampjes.
Ik stel de aanslag op de zaag af op 43.5 cm en zaag 11 stukken. De bovenlat is ook 15 mm dik dus hier ook 9 stukken van 470 mm in mijn geval
De zijlatjes zijn 10 mm dik dus krijg ik uit een plank van 175 mm 13 latjes (175 : 13 (10+3 zaagsnede) = 13 stuks
Voor 99 raampjes heb ik dus 15 stukken nodig (voor 198 latjes)
Zo zien ze er dan uit.
Nu wordt alles geschaafd op 25 mm. Als je geschaafde planken gebruikt is dat niet nodig.
Voor de zijlatjes wordt de aanslag van zaag op 10 mm gezet en het zagen kan beginnen. Deze latjes zijn na het zagen klaar.
Voor het zagen gebruik ik wel houten latjes om de plankjes langs de zaag te duwen. Ik heb al mijn vingers nog en ik wil dat zo houden.
de zijlatjes
Voor het zagen gebruik ik een widia zaagblad. Hoe meer tanden hoe fijner de zaagsnede is. Zelf gebruik ik een zaagblad
met 80 tanden
De zaagsnede is zo fijn dat het lijkt of ze geschaafd zijn
Als de zijlatjes klaar zijn wordt de aanslag op 15 mm gezet.
Dan zaag ik alle boven- en onderlatten.
(wordt vervolgd)