van broedkamerraam naar duhokaraam
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
van broedkamerraam naar duhokaraam
Beste imkers en andere forumleden,
begin 2016 zal ik (indien beschikbaar) een of twee carnica volkjes over nemen.
Ik imker nu met een einraumbeute/natuurbouwkast en een spaarkast (bastaard). Ik wil de carnica's eigenlijk op 11 duhokaramen laten broeden zodat er maar 1 broedbak nodig is. Nu is mijn vraag, hoe krijg ik ze het beste van broedkamerramen op die duhokaramen? Of kan ik beter wachten tot er een aflegger van kan worden gemaakt en die vervolgens op duhoka ramen laat broeden?
Ik zou wel graag wat honing willen oogsten van de volkjes.
Alvast bedankt iedereen.
Met vriendelijke groet,
Martin Schilder
begin 2016 zal ik (indien beschikbaar) een of twee carnica volkjes over nemen.
Ik imker nu met een einraumbeute/natuurbouwkast en een spaarkast (bastaard). Ik wil de carnica's eigenlijk op 11 duhokaramen laten broeden zodat er maar 1 broedbak nodig is. Nu is mijn vraag, hoe krijg ik ze het beste van broedkamerramen op die duhokaramen? Of kan ik beter wachten tot er een aflegger van kan worden gemaakt en die vervolgens op duhoka ramen laat broeden?
Ik zou wel graag wat honing willen oogsten van de volkjes.
Alvast bedankt iedereen.
Met vriendelijke groet,
Martin Schilder
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: van broedkamerraam naar duhokaraam
Zorg eerst voor een kast waar duhoka ramen in kunnen hangen dan hang tegen het broednest een hoog raam dan aan de andere kant van het nest. Vervolgens als er voldoende bijen zijn hang je het raam een plaats verder. enz. enz.
Om mooie uitgebouwde hoge ramen te krijgen zet je het volk "krap". Dit doe met een blind hoog raam. = aan beide zijde met dun watervast triplex betimmert. ( je krijgt nog de "tekening" van de kast)
Mocht je kast nog niet klaar zijn zet 7 cm hoge plankjes onder een standaard broedbak.
Om mooie uitgebouwde hoge ramen te krijgen zet je het volk "krap". Dit doe met een blind hoog raam. = aan beide zijde met dun watervast triplex betimmert. ( je krijgt nog de "tekening" van de kast)
Mocht je kast nog niet klaar zijn zet 7 cm hoge plankjes onder een standaard broedbak.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hoi Hans,
Dankjewel! En al ik vervolgens een nieuw hoog raam erin wil hangen, dan schuif ik het blinde raam op? Of moet ik er dan een broedkamerraam uit halen?
En de broedkamerramen die ik na verloop van tijd er uit vervang door duhokaramen kan ik de honingkamer (op broedkamerraamformaat) hangen?
Of is dit uit den boze?
Alvast bedankt.
Groet, Martin
Dankjewel! En al ik vervolgens een nieuw hoog raam erin wil hangen, dan schuif ik het blinde raam op? Of moet ik er dan een broedkamerraam uit halen?
En de broedkamerramen die ik na verloop van tijd er uit vervang door duhokaramen kan ik de honingkamer (op broedkamerraamformaat) hangen?
Of is dit uit den boze?
Alvast bedankt.
Groet, Martin
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad je schuift de blinde ramen op.(dat doe je elke keer als je een raam inhangt) Als het broed van de eerste hoge ramen uit loopt kun je een kort raam aan de buitenkant hangen dus tegen het hoge blinde raam. Als er voldoende bijen zijn, ramen moeten goed bezet zijn, kun je weer een raam(met kunstraat) tegen het hoge raam met broed inhangen.
Hang je een deel van het broednest in een honingkamer-broedbak trek je het uit elkaar. Zou pas in een later stadium niet boven maar onder de uitlopende ramen met broed hangen.
Of je nog voorjaars honing kunt oogsten? dit ligt aan de start grote in het voorjaar van het volk.
Hang je een deel van het broednest in een honingkamer-broedbak trek je het uit elkaar. Zou pas in een later stadium niet boven maar onder de uitlopende ramen met broed hangen.
Of je nog voorjaars honing kunt oogsten? dit ligt aan de start grote in het voorjaar van het volk.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hoi Hans,
Dankjewel! Ik volg het alleen niet helemaal.
Je zegt "Als het broed van de eerste hoge ramen uit loopt kun je een kort raam aan de buitenkant hangen dus tegen het hoge blinde raam."
Waarom een kort raam een geen duhoka raam? Bedoel je een kort raam uit het broednest? Wat dus al bebroed is?
In een later stadium zou ik dus de uitlopende broedkamerramen onder de duhokaramen kunnen hangen?
Wat kan ik vervolgens met deze lege broedkamerramen doen?
Met vriendelijke groet,
Martin
Dankjewel! Ik volg het alleen niet helemaal.
Je zegt "Als het broed van de eerste hoge ramen uit loopt kun je een kort raam aan de buitenkant hangen dus tegen het hoge blinde raam."
Waarom een kort raam een geen duhoka raam? Bedoel je een kort raam uit het broednest? Wat dus al bebroed is?
In een later stadium zou ik dus de uitlopende broedkamerramen onder de duhokaramen kunnen hangen?
Wat kan ik vervolgens met deze lege broedkamerramen doen?
Met vriendelijke groet,
Martin
Laatst gewijzigd door MartinS op zo 29 nov 2015, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
citaat:
Verder lijkt mij het nu een beetje "luchtfietsenrij" laten over dit onderwerp pas verder gaan zo eind maart als het volk gaat groeien.
Je moet een volk zolang mogelijk min of meer een "bolvormig" broednest laten houden. Waarom het korte raam aan de buitenkant tegen het sluitraam is omdat het nog bijna drie weken duur voordat het broed is uitgelopen.Je zegt "Als het broed van de eerste hoge ramen uit loopt kun je een kort raam aan de buitenkant hangen dus tegen het hoge blinde raam."
Verder lijkt mij het nu een beetje "luchtfietsenrij" laten over dit onderwerp pas verder gaan zo eind maart als het volk gaat groeien.
!Hans.
-
- Contacteer:
Beste Hans,
Helemaal mee eens. Dankjewel.
Groeten,
Martin
Helemaal mee eens. Dankjewel.