Vraag over de de winter varroala

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pflipp
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Vraag over de de winter varroala

Bericht door pflipp »

Even over die varroalade. In theorie heel mooi om je behandeling af te stemmen op je waarnemingen ipv er maar wat op los te behandelen.

In de praktijk echter kan ik nooit een dagtelling doen omdat ik hooguit eens in de week bij mijn stand ben, en is er op de plank zelden meer te zien dan de keuteltjes van de oorwurmen en pissebedden die al het andere opeten.

Hoe stel je dan nog iets vast?
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

pflipp schreef: de oorwurmen en pissebedden
Rond deze tijd nog? Dat zou me verbazen. Als je na één week nog duidelijk meer dan 7 mijten ziet op de schuif, liefst winterbehandeling toepassen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:liefst winterbehandeling toepassen.
Ik denk dat er een verkeerd systeem hier is ingeroest .

De imkers welke hun volken om deze tijd ( effectief ) behandelen zullen in de lente weinig mijten in hun volken hebben ,

Deze volken zullen echter weldra her besmet worden door de volken van de buurman waarvan deze van gedachten is dat het met de aanwezigheid van deze parasiet wel mee zal vallen .

De oplossing hiervoor zou zijn om de bijenvolken in Nederland twee keer per jaar allemaal tegelijkertijd te behandelen ...Dat zou volgens mij een heleboel ellende besparen .

Jaap v P
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Dat zou goed zijn Jaap, maar moeilijk te regelen denk ik met al die eigenwijze imkers, die ook nog andere dingen te doen hebben. Ik doe het hier altijd wel samen met een imker hier in de buurt. Dan doen we alle volken tegelijk en het is ook nog handig met zijn tweeën.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Jaap v.Popering
Contacteer:

renske schreef:Dat zou goed zijn Jaap, maar moeilijk te regelen denk ik met al die eigenwijze imkers,
Ben ik gelijk met je eens .

Jaap v P
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef: Deze volken zullen echter weldra her besmet worden door de volken van de buurman waarvan deze van gedachten is dat het met de aanwezigheid van deze parasiet wel mee zal vallen
Ik denk dat het met dat herbesmetten nogal meevalt. Als je het aantal mijten zo laag mogelijk brengt in de winter en dan eventueel in de lente darrenraat uitsnijdt, dan ben je zeker veilig tot het einde van de dracht.
Te vaak wordt naar de imkers in de buurt gekeken, terwijl de schuld bij de imker zelf ligt.
Hoeveel oorzaken zijn er al bedacht om het verdwijnen van de bijen te verklaren, dit is er ook één van.
Jaap v.Popering
Contacteer:

joselito schreef:
Ik denk dat het met dat herbesmetten nogal meevalt. Als je het aantal mijten zo laag mogelijk brengt in de winter en dan eventueel in de lente darrenraat uitsnijdt,
Hoe wil je deze ( zonder behandeling ) terugbrengen in de winter?? .En wanneer wil je de eerste darrenraat in de lente uitsnijden ??

Jaap v P
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef:Hoe wil je deze ( zonder behandeling ) terugbrengen in de winter?
Dat heb ik niet beweerd. Als er in de zomer na de dracht te veel mijten zijn moet er zeker een behandeling gebeuren voordat ze met het kweken van de winterbijen beginnen, liefst nog iets vroeger.
Maar alles begint met de efficiëntie van de winterbehandeling. Dat heb ik zelf al persoonlijk mogen ondervinden.
Jaap v.Popering
Contacteer:

joselito schreef:
PS Jaap, jij hebt toch ook een blad gekregen van Pia. Stond het daar niet op? :be8:
Ik heb geen blad gezien .

Jaap v P
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef:Ik heb geen blad gezien .
Sorry, ik verwisselde je met iemand anders :)
Hier. staat het
Laatst gewijzigd door joselito op vr 04 dec 2015, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie