overwinteren op eigen honing
Moderator: Hans van der Post.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: overwinteren op eigen honing
Ik inwinteren nu al enige jaren op eigen honing en dat gaat perfect!
Vroeger in Friesland wel eens roer gaat bij een enkel volk, maar toen waren de winters veel langer dan nu en wellicht ook een minder drachtgebied.
gr.
Vroeger in Friesland wel eens roer gaat bij een enkel volk, maar toen waren de winters veel langer dan nu en wellicht ook een minder drachtgebied.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Weet jij bij benadering hoe lang onze bijen deze winter nog binnen gaan zitten .?? Er wordt wel gedacht van niet maar het kan nog steeds dat zij tot eind maart binnen gaan zitten .Jelte Pieter Dijkstra schreef:, maar toen waren de winters veel langer dan nu
Jaap v P
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Klopt! We kunnen prima nog een winter krijgen waarin het gaat kraken. Maar gezien het warmterecord op warmterecord wordt verbroken verwacht ik het niet echt.Weet jij bij benadering hoe lang onze bijen deze winter nog binnen gaan zitten .?? Er wordt wel gedacht van niet maar het kan nog steeds dat zij tot eind maart binnen gaan zitten .
Jaap v P
JP
-
- Contacteer:
Het hoeft niet per se vorst te zijn ....regen.. wind..een beetje vorst ..en dit alles afwisselend gedurende een langere periode . dan is het zo maar mogelijk dat zij vrij lang niet naar het toilet kunnen .
Jaap v P
Jaap v P
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hier vliegen bijen ook wel met regen vanaf een graad of 5 tot 7 C. en een niet te koude, te harde wind.Jaap v.Popering schreef:Het hoeft niet per se vorst te zijn ....regen.. wind..een beetje vorst ..en dit alles afwisselend gedurende een langere periode . dan is het zo maar mogelijk dat zij vrij lang niet naar het toilet kunnen .
Jaap v P
Op zich lijken ze zich niet zo af te laten schrikken door wat regen.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Inderdaad ,het is nog maar van 2012 geleden dat het bleef vriezen en de bijen begin april nog niet buiten geweest waren.Jaap v.Popering schreef:Het hoeft niet per se vorst te zijn ....regen.. wind..een beetje vorst ..en dit alles afwisselend gedurende een langere periode . dan is het zo maar mogelijk dat zij vrij lang niet naar het toilet kunnen
Tweede paasdag 2012 was op 09 april en ik heb enkele kasten verkocht op de bijenmarkt zonder dat ik ze had kunnen nakijken.
Het had tot dan al de tijd s'nachts gevroren. De fruitbloesem begon een maand later en de bloesem van de vroege kersen was al bevroren voordat ze open waren geweest.
-
- Contacteer:
Heb jij wel eens een volk onder deze omstandigheden de/een reinigingsvlucht zien maken .?? Ik niet .FrancA schreef:
Hier vliegen bijen ook wel met regen vanaf een graad of 5 tot 7 C. en een niet te koude, te harde wind.
Jaap v P
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Moeten/gaan ze dan altijd/meestal allemaal tegelijk?Jaap v.Popering schreef:Heb jij wel eens een volk onder deze omstandigheden de/een reinigingsvlucht zien maken .?? Ik niet .FrancA schreef:
Hier vliegen bijen ook wel met regen vanaf een graad of 5 tot 7 C. en een niet te koude, te harde wind.
Jaap v P
-
- Contacteer:
Ik heb vandaag vlak voor de inpandige bijenstand bij m'n schuur het onkruid weg gehaald en bij 6á7 graden ging er af en toe een bij op de vleugels en kwam niet terug.
Ik denk dat ze het aanvoelen en de kast definitief de kast verlaten.
Ik weet dat de beste volken het laatst gaan vliegen dat zie je vooral in het voorjaar twee kasten vliegen niet terwijl de rest al weg geweest is.
Bij een paar graden meer komt het op gang massaal.
Nu ook vliegen de beste volken amper ze zitten goed in hun vel en er is geen noodzaak.
Nu controleren we verder alleen de onderschuiven en weten of er nog teveel mijten in zitten en omstreeks de kerst ev. begin januari behandelen we de volken.
Ik merk nu nog hier en daar dat volken warm zijn boven op het plastic.
Het tijdstip om te druppelen is nu wat moeilijk vast te stellen, de meeste volken zijn zonder broed.
Er zijn grote verschillen wat betreft de varroa val.
Ik twijfel nu of afwachten.of alle koude volken nu al behandelen.
Dirk.
Ik denk dat ze het aanvoelen en de kast definitief de kast verlaten.
Ik weet dat de beste volken het laatst gaan vliegen dat zie je vooral in het voorjaar twee kasten vliegen niet terwijl de rest al weg geweest is.
Bij een paar graden meer komt het op gang massaal.
Nu ook vliegen de beste volken amper ze zitten goed in hun vel en er is geen noodzaak.
Nu controleren we verder alleen de onderschuiven en weten of er nog teveel mijten in zitten en omstreeks de kerst ev. begin januari behandelen we de volken.
Ik merk nu nog hier en daar dat volken warm zijn boven op het plastic.
Het tijdstip om te druppelen is nu wat moeilijk vast te stellen, de meeste volken zijn zonder broed.
Er zijn grote verschillen wat betreft de varroa val.
Ik twijfel nu of afwachten.of alle koude volken nu al behandelen.
Dirk.
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer: