overwinteren op eigen honing
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Re: overwinteren op eigen honing
In het dorp waar ik woon zijn tenminste 10 "wilde" volken, in holle bomen, schoorstenen, (holle), betonnen electriciteitspaal,e.d.
De meeste van die wilde volken zitten er al jaren en overleven telkens de winter.
Ik heb een paar keer een zwerm van deze wilde volken geschept in een kast gezet en ik kan verzekeren dat ze vol met varroa zitten. Toch overleven ze de winter.
Jos
De meeste van die wilde volken zitten er al jaren en overleven telkens de winter.
Ik heb een paar keer een zwerm van deze wilde volken geschept in een kast gezet en ik kan verzekeren dat ze vol met varroa zitten. Toch overleven ze de winter.
Jos
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De kans om te overleven denk ik dat in zuid Frankrijk vele malen groter is dan hier in ons kikkerlandje .
Enkele jaren geleden heb ik ook een boomvalk ontmanteld welke ( volgens overlevering van niet imkers ) er al vele jaren woonde .
Op deze foto zijn duidelijk de bijen met misvormde vleugels te zien . Dit volk heeft het dan ook niet overleefd .
Enkele jaren geleden heb ik ook een boomvalk ontmanteld welke ( volgens overlevering van niet imkers ) er al vele jaren woonde .
Op deze foto zijn duidelijk de bijen met misvormde vleugels te zien . Dit volk heeft het dan ook niet overleefd .
-
- Contacteer:
Waarom heb je dat dan gedaan ? Eeuwig zonde toch ?Jaap v.Popering schreef:De kans om te overleven denk ik dat in zuid Frankrijk vele malen groter is dan hier in ons kikkerlandje .
Over mijn volk, wellicht is het er een van een imker uit de buurt, ik zou niet durven zeggen dat dat niet zo is. Er zitten geen imkers heel dicht in de buurt maar ik heb eigenlijk geen idee binnen welke straal ze op zoek gaan naar een nieuw onderkomen ? Van mij zijn ze in ieder geval niet. Ik ben heel benieuwd of ze de winter overleven, het enige wat ik heb gezien en wat me zorgen baart is dat de koolmezen ze echt wel heel lekker vinden. Er zaten er regelmatig een stuk of 6 op wacht, kwam er een bijtje uit dan hop. Nu is het stil in de boom. Wat me ook opviel is wanneer het wat kouder was en mijn bijen nog vlogen, die bijen dat niet deden. Alleen als het echt warm weer was zag ik ze uitvliegen.
-
- Contacteer:
Omdat ik gebeld ben door een instantie welke deze boom in opdracht gerooid had en ik ....redden wat er te redden valt . Maar helaas een erg ziek volk .winterkoning schreef:
Waarom heb je dat dan gedaan ? Eeuwig zonde toch ?
.
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1965
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Het is zeker waar dat de mogelijkheden voor overwintering in nederland veel kleiner zijn dan in frankrijk. In de 35 jaar dat ik in nederland geimkerd heb, heb ik nooit een "wild" volk gezien.
Toch denk ik dat deze wilde volken hier een zekere varroa-tolerantie hebben ontwikkeld. Ze overleven toch zonder varroa behandeling.
Jos
Toch denk ik dat deze wilde volken hier een zekere varroa-tolerantie hebben ontwikkeld. Ze overleven toch zonder varroa behandeling.
Jos
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
het is de temperatuur, maar ook vooral voedselaanbod wat in NL in de meeste gebieden ver beneden peil is.Het is zeker waar dat de mogelijkheden voor overwintering in nederland veel kleiner zijn dan in frankrijk. In de 35 jaar dat ik in nederland geimkerd heb, heb ik nooit een "wild" volk gezien.
Jos
JP
-
- Contacteer:
En wat denk je van de lengte van de winterperiode ??Jelte Pieter Dijkstra schreef:
het is de temperatuur, maar ook vooral voedselaanbod wat in NL in de meeste gebieden ver beneden peil is.
Jaap v P
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Die is gecorreleerd met het voedselaanbod.
Te weinig voedselaanbod zorgt dat er te weinig wintervoer kan worden opgeslagen.
Het is wel leuk hoor die wilde volken. Ik heb een tijdje in Australia gewoond en als je daar in een park loopt tref je altijd wel enkele wilde volken aan.
gr.
Te weinig voedselaanbod zorgt dat er te weinig wintervoer kan worden opgeslagen.
Het is wel leuk hoor die wilde volken. Ik heb een tijdje in Australia gewoond en als je daar in een park loopt tref je altijd wel enkele wilde volken aan.
gr.
JP
-
- Contacteer:
Dat bedoel ik niet ...Wanneer de winterperiode korter is ..Zitten de bijen minder lang opgesloten ...is de broedstop in de winter korter ... hebben de bijen geen last van een volle darm ..en inderdaad hebben zij veel minder voedsel op te slaan voor de wintervoorraad omdat zij vrijwel het jaarrond kunnen foerageren .
Jaap v P
Jaap v P
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat dat bij de wilde volken vooral ook de (te kleine) voedselvoorraad een probleem is, naast misschien de lange winterzit. Ga maar na, indien de bijen niet bijvoeren zal een groot deel van onze volken in de winter verhongeren.
gr.
gr.
JP