overwinteren op eigen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: ...........Ga maar na, indien de bijen niet bijvoeren zal een groot deel van onze volken in de winter verhongeren.
ligt dat er niet aan dat de bijen hun geoogste etensvoorraad wordt ontnomen waardoor zij afhankelijk zijn van het bijvoeren van suiker en aanverwante voedingsvormen, waardoor we weer terug zijn bij het begin van deze topic: de bijen laten overwinteren op hun eigen geoogste etensvoorraad namelijk hun eigen honing?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ga maar na, indien de bijen niet bijvoeren zal een groot deel van onze volken in de winter verhongeren.
Zeer zeker de zwermen welke na half juni- juli nog vrij komen zal er in Nederland vrijwel geen zijn welke nog voldoende voorraad voor de winter aan zal kunnen leggen .

Jaap v P
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Denk dat het antwoord zoals zo vaak bij het imkeren een veelvoud aan redenen is.
De meeste zaken zijn hier al aangehaald (bvb het feit dat er in de natuur geen monoculturen zijn waardoor wilde bijen niet overwinteren op alleen koolzaadhoning).
Daarnaast denk ik dat er ook veel volkjes de winter niet doorkwamen vroeger. Soort van natuurlijke selectie. Te laat zwermen = dood na de winter. En zwermen, dat is in de natuur niet 1 zwerm. Voorzwerm, nazwerm, waarna ze nog eens zwermden.
De vraag is ook of de grootte van onze volken verschillend is van de natuurvolken en of dat ook een invloed heeft?
Als laatste: Bijen leven al miljoenen jaren op honing. Lijkt mij sterk dat ze zich in die tijd niet hebben aangepast zodat die honing de optimale voeding is voor hen. heeft de mens al een beter alternatief voor stuifmee dan stuifmeel zelf?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Precies Johan!
In de natuur is de wintersterfte dus normaal 75%, terwijl wij 30-40% als zeer ernstige oversterfte beschouwen. Zo krijgt natuurlijke selectie op bv varroa-resistentie niet de kans die het verdient.
Maar selectie op bijen die een hele winter op suiker leven kunnen verdragen ipv van de honing die ze miljoenen jaren gewend waren lukt kennelijk prima.
gr,
m
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

citaat Maarten Kleijne::
In de natuur is de wintersterfte dus normaal 75%, terwijl wij 30-40% als zeer ernstige oversterfte beschouwen. Zo krijgt natuurlijke selectie op bv varroa-resistentie niet de kans die het verdient.
Ja Maarten je hebt gelijk. :think: maar hoe vertel ik dit mijn mede imkers dat ze elk jaar 10 volken inwinteren en er 3 volken in het voorjaar nog in het leven zijn. En dit zo'n kleine duizend jaar voordat enige varroa tolerantie optreed. :whistle:
!Hans.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Hans van der Post. schreef:citaat Maarten Kleijne::
Ja Maarten je hebt gelijk. :think: maar hoe vertel ik dit mijn mede imkers dat ze elk jaar 10 volken inwinteren en er 3 volken in het voorjaar nog in het leven zijn. En dit zo'n kleine duizend jaar voordat enige varroa tolerantie optreed. :whistle:
Ah de varroa. En hier gaat het topic weer een andere richting uit. :wink:
Ik vraag me als jonge imker steeds weer af hoe het moet geweest zijn te imkeren zonder die varroa.... voor veel beginnend imkers lijkt er maar 1 echte uitdaging om volken in leven te houden: de varroa de baas blijven.
Over je theorie van 10 voor de winter, 3 erna: Als alle imkers gedurende 10jaar dit principe zouden toepassen hans, dan moet je geen 1000 jaar wachten. :wink:
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Johan het was geweldig imkeren zonder varroa.
Begon zomer 1962 met een zwerm en tot 1984 was er geen "vuiltje aan de lucht" = geen dode volken of lege kasten vol voer in het voorjaar
Vanaf 1985 las je varroa besmetting af van de hoeveelheid bijen die met stompjes vleugel rond liepen dan ging je bestrijden 1 x per jaar
In 2003 voor het eerst sterfte/lege kasten, 14 volken ingewinterd 3 die gezond uit de winter kwamen.
Pas in 2008 heb ik vroeg, direct na de zomerdracht - half juli - de varroa bestreden (mierenzuur) en ozaal gedruppeld in december. Hierna geen lege kasten in het voorjaar.
Het is echt waar: ontdoe de zwerm mei (veger), het hoofdvolk (half juli) en in december van varroa en je hebt geen lege kasten in het voorjaar.
Of je moet de volken vergeten zijn om in augustus hun wintervoorraad aan te vullen. :be2:
Ik heb geen zin om de op natuurlijke wijze varroa tolerantie van bijenvolken af te wachten. :think:
!Hans.
frankly155
Imker sinds: 1976
Contacteer:

Bericht door frankly155 »

Ruim 35 jaar lang volk nog nooit overwinterd op honing maar afgelopen bijenjaar 2014/2015
bleek 1 volk eind augustus bij afname van de honingbak de 2 tien raams broed bakken bij z.g.n kwikken zo zwaar
van de honing( minstens 15 kilo) en was het nog steeds volop in actief dat ik besloot hem niet in te
winteren met suiker dit voorjaar was het tot mijn verbazing het grootste volk dat de winter uitkwam en
had deze zomer weer de meeste honing ondanks mindere dracht (droger weer) moest daardoor dit jaar nu wel
inwinteren op suiker.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

frankly155 schreef:Ruim 35 jaar lang volk nog nooit overwinterd op honing maar afgelopen bijenjaar 2014/2015
bleek 1 volk eind augustus bij afname van de honingbak de 2 tien raams broed bakken bij z.g.n kwikken zo zwaar
van de honing( minstens 15 kilo) en was het nog steeds volop in actief dat ik besloot hem niet in te
winteren met suiker dit voorjaar was het tot mijn verbazing het grootste volk dat de winter uitkwam en
had deze zomer weer de meeste honing ondanks mindere dracht (droger weer) moest daardoor dit jaar nu wel
inwinteren op suiker.
Ik begrijp niet goed uit je tekst waarom je dit jaar wel op suiker moest inwinteren, ondanks de hoeveelheid honing die dat ene volk had, of was de hoeveelheid niet genoeg voor het inwinteren?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

ligt dat er niet aan dat de bijen hun geoogste etensvoorraad wordt ontnomen waardoor zij afhankelijk zijn van het bijvoeren van suiker en aanverwante voedingsvormen, waardoor we weer terug zijn bij het begin van deze topic: de bijen laten overwinteren op hun eigen geoogste etensvoorraad namelijk hun eigen honing?
Nee, zeker niet altijd. Sommige perioden zijn zo slecht dat de bijen niet genoeg reserves op kunnen bouwen (of er geen overschot is). Denk bijv. aan afgelopen voorjaar. Jaap meldde toen dat de voorjaaroogst (wat normaal gesproken de beste periode van het jaar is) bijna nihil was. Dit klopte. Mijn volken die in Zeeland stonden hadden ook nauwelijks iets gehaald. Toen ik nog in Friesland woonde hadden met name droge jaren mijn bijen het moeilijk, dit terwijl de linde nog bloeide. Volop linde, maar lege honingkamers. Wilde volken moeten al die ontberingen zonder hulp doorstaan.
JP
Plaats reactie