overwinteren op eigen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering »

johan schreef:proberen met deeg. Om dit op te kunnen nemen moeten ze water kunnen halen buiten de kast.
Borstplaat of suikerdeeg op de juiste wijze geplaatst wordt door de condens welke zich in de kast vormt opgelost en hoeven de bijen niet voor naar buiten .

Jaap v P
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Erick schreef::think:

Er zijn nu bijna 8 pagina's geschreven in deze topic of het wel of niet goed is dat de bijen op hun eigen honing of dat de bijen op suiker en/of aanverwante producten moeten overwinteren, maar nog steeds heb ik geen vraag op mijn oorspronkelijke vraag die ik hier gesteld heb namelijk:
Erick schreef:Hoeveel honing hebben de bijen nodig om op hun eigen honing te kunnen overwinteren?..............
;-) een normaal volk 12 kg = 6 ramen simplex, zesramer 2- 2.5 ramen = bovenste 8 cm van de ramen.

grtz,

erik.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

bedankt Erik
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Erick schreef:Er zijn nu bijna 8 pagina's geschreven in deze topic of het wel of niet goed is dat de bijen op hun eigen honing of dat de bijen op suiker en/of aanverwante producten moeten overwinteren, maar nog steeds heb ik geen vraag op mijn oorspronkelijke vraag die ik hier gesteld heb namelijk:
Heb je al bijen?
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Wat flauw van Joselito, met die lieflijke naam.
"Bezint eer ge begint" is 'n gezegde van faam.
Erick past dat, zo te zien, lang en goed toe.
Hij wordt van suikeroompjespraat niet moe.
Ik las gister een site van bijenteeltverenigingwestfriesland punt en el;
een mooie reportage over bijenhouden in Suriname door een jong stel.
Ik viel bijna van m'n stoel; voor overwintering wordt minstens 20 kilo suiker gegeven.
Ik dacht altijd dat de mensen en bijen in Suriname altijd in heerlijke warmte leven.
Mijn kennis van de verscheidenheid aan klimaatzones in dat land is helaas versleten.
Ik schaam me en moet maar gauw opfrissen via allerlei media wat ik ben vergeten.
Wie helpt me snel aan een antwoord op de vraag -
liever niet morgen maar het liefste nog vandaag-
wat is dat voor een soort winter, daar in dat verre land van melk en honing ?
Het drachtseizoen loopt van februari tot december; benijdenswaardige vertoning :)
In maart en april is de productie minimaal;dat klinkt altijd nog als 'n positief verhaal.
Dus honing in overvloed, maar toch 20 kilo suiker door de bijenmaag !
Ik snap dat niet; heet dat bijen melken ? Dit is mijn ongepaste (?) tweede vraag.
......Zjef :b10:
Erick
Contacteer:

Bericht door Erick »

joselito schreef:Heb je al bijen?
Nee Joselito nog niet, ik ga in januari beginnen met een beginnerscursus en misschien dat ik volgend jaar of het jaar daarop met bijen ga beginnen. Ik moet sparen om alle noodzakelijke benodigdheden bij elkaar te krijgen.
bee-tree schreef:........."Bezint eer ge begint" is 'n gezegde van faam.
Erick past dat, zo te zien, lang en goed toe..........
Ik heb geen zin om mijn eerste volk te verliezen, het zijn toch levende wezens en hebben, volgens mij, meer verzorging nodig dan mijn Golden Retriever. daarom ben ik nog wat huiverig [faal angst?] om met bijen te beginnen.
Erick

Lid van:
NBV
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hallo Erick,

Je houding is heel herkenbaar, daarom ook mijn aanbod om een kastje gewoon bij je te plaatsen, blijft mijn verantwoording maar geeft vertrouwen.

Bijen zijn dieren die heel goed voor zichzelf kunnen zorgen. We zorgen ook nog eens voor een goede behuizing en waken over wintervoorraad en varroa. Als je zorgt dat de dieren gezond zijn om mee te beginnen, en dat is niet anders als bij een ander dier, dus bekende afkomst, goede voeding en huisvesting. En waakt over de gezondheid, schone raten, rein werken en besmettingsbronnen ver houden, gaat het 99% zeker helemaal goed.

Varroa is een kreng van een parasiet maar met de moderne middelen en methoden hoeft varroa geen probleem te zijn.

Of zoals ik het vaker verwoord: Bijen houden lijkt meer op tuinieren als op een huisdier verzorgen. Je zorgt voor goede (goede, perfect hoeft echt niet) omstandigheden en de rest regelen ze zelf.
Waak over ruimte en parasieten, indien nodig ingrijpen, en verder de natuur zijn gang laten gaan. Vertrouw je het niet is snel advies ingewonnen of moderne tijd een foto gemaakt en gestuurd.

mvg

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op za 19 dec 2015, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Erick schreef:. Ik moet sparen om alle noodzakelijke benodigdheden bij elkaar te krijgen.
Heb je niet alle benodigdheden gewonnen in Maastricht met de tombola? :)
Erick
Contacteer:

Bericht door Erick »

ErikS schreef:Hallo Erick,

Je houding is heel herkenbaar, daarom ook mijn aanbod om een kastje gewoon bij je te plaatsen, blijft mijn verantwoording maar geeft vertrouwen.

Bijen zijn dieren die heel goed voor zichzelf kunnen zorgen. We zorgen ook nog eens voor een goede behuizing en waken over wintervoorraad en varroa. Als je zorgt dat de dieren gezond zijn om mee te beginnen, en dat is niet anders als bij een ander dier, dus bekende afkomst, goede voeding en huisvesting. En waakt over de gezondheid, schone raten, rein werken en besmettingsbronnen ver houden, gaat het 99% zeker helemaal goed.

Varroa is een kreng van een parasiet maar met de moderne middelen en methoden hoeft varroa geen probleem te zijn.

Of zoals ik het vaker verwoord: Bijen houden lijkt meer op tuinieren als een huisdier verzorgen. Je zorgt voor goede (goede, perfect hoeft echt niet) omstandigheden en de rest regelen ze zelf.
Waak over ruimte en parasieten, indien nodig ingrijpen, en verder de natuur zijn gang laten gaan. Vertrouw je het niet is snel advies ingewonnen of moderne tijd een foto gemaakt en gestuurd.

mvg

erik.
Ok dan wil ik het proberen, met de imkercursus die in januari begint, kan ik de theorie in de praktijk op "mijn eigen leen" volk toepassen wanneer mag ik dan een volkje verwachten? april? mei? eerder? of later?.

joselito schreef:
Erick schreef:Ik moet sparen om alle noodzakelijke benodigdheden bij elkaar te krijgen.
Heb je niet alle benodigdheden gewonnen in Maastricht met de tombola? :)
helaas alles was op andere nummers gevallen, ik had net overal pech :lol:

:think: Ik heb wel een ceramisch kunstwerk die ik wel wil ruilen................ :whistle:
Erick

Lid van:
NBV
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Dit begint een soort facebook te worden.
Kunnen jullie elkaar gewoon niet even bellen??

Dirk
dertiende
Plaats reactie