Ik heb alleen gevreesd voor kast 4 omdat daar enkele bijen waren met misvormde vleugels in november maar voorlopig ziet het er goed uit, weinig dode bijen en de tros zat op 7 straatjes.
Sommige volken kunnen heel wat aan. Het kan zijn dat dit volk erheen komt, maar het zal wel een achterstand hebben denk ik.
Ik zit te denken om de bestrijding nog een paar dag en uit te stellen. Het wordt kouder met een aantal dagen en de bijen zullen beter in de tros zitten.
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik zit te denken om de bestrijding nog een paar dag en uit te stellen. Het wordt kouder met een aantal dagen en de bijen zullen beter in de tros zitten.
gr.
Ja die paar dagen kun je nu beter wachten en de vraag is ook wisten de bijen of voelden die het instinctmatig aan dat er nog koude zou komen, ik weet dat niet en niemand zeker. Wel stelden sommige imkers vast dat er al volop broed was en andere dat er geen was. Kan natuurlijk allemaal met de stand te maken hebben( opstelling kasten) ,noord,zuid,oost, west.
MVG CP
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik zit te denken om de bestrijding nog een paar dag en uit te stellen. Het wordt kouder met een aantal dagen en de bijen zullen beter in de tros zitten.
Het voordeel van verdampen vind ik, is dat je het op ieder ogenblik kan doen. Het speelt geen rol of de bijen in tros zitten of niet. Ik heb ze behandeld op 10 december. De kast waar de meeste mijten vielen ( een honderdtal) had ik gedacht om nog eens opnieuw te doen. Maar één week geleden heb ik de schuiven zuiver gemaakt en tot op vandaag is daar nog geen enkele mijt gevallen wegens natuurlijke sterfte. Dus ik ga ze niet meer lastig vallen