oxaalzuur behandeling
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: oxaalzuur behandeling
Ik denk dat je niet veel kan doen behalve afwachten. Alles wat je nu onderneemt zal het volk alleen maar meer verstoren en verzwakken. het kwaad is geschied, weet je.
ik had ook 1 volk waar er misschien wel 200 dode bijen lagen een dag na de behandeling. dit was het volk dat in oktober ook al het hardst besmet was en waarvan ik vreesde dat het de winter niet zou doorkomen. en die kans blijft zeer groot. de door virussen en varroa verzwakte bijen kregen door de oxaalbehandeling van afgelopen weekend de genadeslag. voor de anderen wordt het nog een lange winter. ze zitten nog op 4 straatjes wat toch wel weinig is, aangezien de winter nog bijna 3 maanden duurt.
ik had ook 1 volk waar er misschien wel 200 dode bijen lagen een dag na de behandeling. dit was het volk dat in oktober ook al het hardst besmet was en waarvan ik vreesde dat het de winter niet zou doorkomen. en die kans blijft zeer groot. de door virussen en varroa verzwakte bijen kregen door de oxaalbehandeling van afgelopen weekend de genadeslag. voor de anderen wordt het nog een lange winter. ze zitten nog op 4 straatjes wat toch wel weinig is, aangezien de winter nog bijna 3 maanden duurt.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Het is 5 ml per straatje dus 6 ramen bijen is 30ml totaal.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik hoop voor je dat het goed gaat.
Hopelijk is het overgrote deel van het zuur door de bijen heen gevallen, en op de lade terecht gekomen.
Het kan zijn dat er ook een aantal dode bijen op de bodem liggen, die ze er niet uit hebben kunnen ruimen door het koudere weer.
Misschien kun je beter de bodem wisselen, zodat het vlieggat niet verstopt kan raken.
Hopelijk is het overgrote deel van het zuur door de bijen heen gevallen, en op de lade terecht gekomen.
Het kan zijn dat er ook een aantal dode bijen op de bodem liggen, die ze er niet uit hebben kunnen ruimen door het koudere weer.
Misschien kun je beter de bodem wisselen, zodat het vlieggat niet verstopt kan raken.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
hallo,
Vorig jaar (winter 2014-2015) is door een collega imker een fout gemaakt bij de oxaalzuur behandeling van mijn bijen, ook een te grote dosis voor de grootte van het volk. Enkele volken heb ik naderhand nat onderin op de bodem dood aangetroffen.
Wil je niet angst aanpraten maar de volken die het niet gered hadden waren nat en waarschijnlijk onderkoeling.
Als je volken nu ondanks de overdosis nattigheid niet de concentratie weer zichzelf gedroogd hebben zie ik dat als hoopvol.
een hele vervelende les waar iedereen lering uit kan trekken.
mvg,
erik.
Vorig jaar (winter 2014-2015) is door een collega imker een fout gemaakt bij de oxaalzuur behandeling van mijn bijen, ook een te grote dosis voor de grootte van het volk. Enkele volken heb ik naderhand nat onderin op de bodem dood aangetroffen.
Wil je niet angst aanpraten maar de volken die het niet gered hadden waren nat en waarschijnlijk onderkoeling.
Als je volken nu ondanks de overdosis nattigheid niet de concentratie weer zichzelf gedroogd hebben zie ik dat als hoopvol.
een hele vervelende les waar iedereen lering uit kan trekken.
mvg,
erik.
-
- Contacteer:
Eilandspolder ik zou verder niets doen meer en gewoon afwachten.
Ik denk dat je nieuwe volken moet aanschaffen.
Bereid je je daar maar op voor!
Vertel later wat er verder gebeurd is.
Regelmatig de bodem schoonmaken zoal Hennie zei is ook een belangrijk gegeven!
Dirk.
Ik denk dat je nieuwe volken moet aanschaffen.
Bereid je je daar maar op voor!
Vertel later wat er verder gebeurd is.
Regelmatig de bodem schoonmaken zoal Hennie zei is ook een belangrijk gegeven!
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Woensdag gedruppeld, eigenlijk te warm, maar de bijen zaten redelijk compact. Gisteren bij sommige volken best veel dode bijen. Vandaag leek alles weer normaal, maar als je "regelmatig" de bodem schoon moet maken vrees ik toch het ergste.
Bij mij lijken er echter niet echt veel mijten te vallen, ik hoop dat het middel dus niet erger dan de kwaal is geweest.
Bij mij lijken er echter niet echt veel mijten te vallen, ik hoop dat het middel dus niet erger dan de kwaal is geweest.
-
- Contacteer:
Als er nog broed aanwezig was barst dit van de mijten!JackC schreef:Woensdag gedruppeld, eigenlijk te warm, maar de bijen zaten redelijk compact. Gisteren bij sommige volken best veel dode bijen. Vandaag leek alles weer normaal, maar als je "regelmatig" de bodem schoon moet maken vrees ik toch het ergste.
Hoe zwaarder het volk besmet is hoe te meer bijen doodgaan.
Een gezond volk met weinig mijten kan wat hebben en dan gaan er veel minder bijen dood direct na de oxaalzuur druppeling.
In de zomer na een dracht moet je de mijten aanpakken bijv. met mierenzuur.
Of door te handelen via schudzwermen(oxaalzuur) etc.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
maar als je "regelmatig" de bodem schoon moet maken vrees ik toch het ergste.
Dit was een reactie op jouw opmerking naar Eilandspolder, Dirk. Mijn volken zijn met mierenzuur behandeld in de zomer, dus oxaal alleen voor de resterende mijten. Toch bleek het weer een heftige behandeling, gezien het aantal dode bijen, vandaar mijn opmerking over het middel dat erger dan de kwaal zou kunnen zijn. Hoeveel broed er aanwezig was heb ik niet gecontroleerd; dat is nu net het probleem van deze kwakkelwinter, een aantal volken heeft nog geen winterbehandeling gehad, misschien laat ik dat maar zo.
Dit was een reactie op jouw opmerking naar Eilandspolder, Dirk. Mijn volken zijn met mierenzuur behandeld in de zomer, dus oxaal alleen voor de resterende mijten. Toch bleek het weer een heftige behandeling, gezien het aantal dode bijen, vandaar mijn opmerking over het middel dat erger dan de kwaal zou kunnen zijn. Hoeveel broed er aanwezig was heb ik niet gecontroleerd; dat is nu net het probleem van deze kwakkelwinter, een aantal volken heeft nog geen winterbehandeling gehad, misschien laat ik dat maar zo.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Net gedruppeld met oxaalzuur bij mijn drie volkjes, ze zaten redelijk op tros.
2 volken met 6 straatjes en een volk met 3,dat volk zit in een 6 ramen, wel een beetje klein maar ik moet het er mee doen,hoop dat het goed afloopt.
De temperatuur was 5 graden.
Groet Peter.
2 volken met 6 straatjes en een volk met 3,dat volk zit in een 6 ramen, wel een beetje klein maar ik moet het er mee doen,hoop dat het goed afloopt.
De temperatuur was 5 graden.
Groet Peter.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Contacteer:
Ik kan als beginneling weinig bijdragen, maar lees veel mee
Jammer dat het fout is gegaan, maar ook daar kunnen meelezers zoals ik uit leren, en als ik aan het behandelen ga zal ik automatisch beter nadenken
groetjes
Marc
Jammer dat het fout is gegaan, maar ook daar kunnen meelezers zoals ik uit leren, en als ik aan het behandelen ga zal ik automatisch beter nadenken
groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid