Oxaalzuurbehandeling
Oxaalzuurbehandeling
Afgelopen weken heb ik mij verdiept in de literatuur over de oxaalzuubehandeling en vandaag heb ik dan mijn oxaalzuurbehandeling bij ca. 3 graden uitgevoerd.
Door het warme weer van de afgelopen weken heb ik dit niet eerder kunnen doen. De bijen vlogen nog alsof het voorjaar was.
Na de eerste week van januari 2016 met temperaturen onder nul en heel veel ijzel is het dit weekend tussen -2 s’nachts en 5 gr. overdag.
Dit is mijn kans en heb ik de oxaalzuurbehandeling uitgevoerd bij mijn drie volken waarbij ik 150 gr. suiker en 150 ml warm water heb opgelost en daarin 9 gram oxaalzuur toegevoegd.
Het was vanmorgen bewolkt en heb ik voorzichtig de kasten bekeken, de voerbakjes verwijderd en varroaladen schoongemaakt. Ik heb ook transparante cd-dekseltjes met de platte zijde op de voergaten gelegd. We kunnen de zaak dan de komende weken mooi in de gaten houden zonder de volken te verstoren.
Elk volk heeft 30 cl toegediend gekregen, telkens verdeeld tussen de raten waar bijen zichtbaar waren.
Bij de twee dubbele broedkamers viel mij op dat er bovenin weinig bijen zitten en zijn ze wat moeilijk te peilen en bereikbaar, de bijenbal zat precies tussen de twee broedkamers in aan de voorkant van de kast (boven het vlieggat). Je kunt dan niet zo mooi doseren. Na aan de zijkanten wat raampjes te hebben gelicht leek het mij geen goed idee om de bovenkamer te verwijderen.
Bij de kast met enkele broedkamer ging het probleemloos, het volk zat mooi bij elkaar en je kon goed waarnemen waar ze zaten, wat rechts in de kast, veel bijen.
Nou maar afwachten hoe het is ontvangen, spannend vind ik het wel!
Door het warme weer van de afgelopen weken heb ik dit niet eerder kunnen doen. De bijen vlogen nog alsof het voorjaar was.
Na de eerste week van januari 2016 met temperaturen onder nul en heel veel ijzel is het dit weekend tussen -2 s’nachts en 5 gr. overdag.
Dit is mijn kans en heb ik de oxaalzuurbehandeling uitgevoerd bij mijn drie volken waarbij ik 150 gr. suiker en 150 ml warm water heb opgelost en daarin 9 gram oxaalzuur toegevoegd.
Het was vanmorgen bewolkt en heb ik voorzichtig de kasten bekeken, de voerbakjes verwijderd en varroaladen schoongemaakt. Ik heb ook transparante cd-dekseltjes met de platte zijde op de voergaten gelegd. We kunnen de zaak dan de komende weken mooi in de gaten houden zonder de volken te verstoren.
Elk volk heeft 30 cl toegediend gekregen, telkens verdeeld tussen de raten waar bijen zichtbaar waren.
Bij de twee dubbele broedkamers viel mij op dat er bovenin weinig bijen zitten en zijn ze wat moeilijk te peilen en bereikbaar, de bijenbal zat precies tussen de twee broedkamers in aan de voorkant van de kast (boven het vlieggat). Je kunt dan niet zo mooi doseren. Na aan de zijkanten wat raampjes te hebben gelicht leek het mij geen goed idee om de bovenkamer te verwijderen.
Bij de kast met enkele broedkamer ging het probleemloos, het volk zat mooi bij elkaar en je kon goed waarnemen waar ze zaten, wat rechts in de kast, veel bijen.
Nou maar afwachten hoe het is ontvangen, spannend vind ik het wel!
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Oxaalzuurbehandeling
Beste Stinger, ik hoop dat je je in je beschrijving vergist hebt en 30 ml bedoelt, anders ben je de tweede deze week die de bijen veel te veel oxaalzuur toegediend heeft en dat zou jammer zijn.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Dat is 35gr oxaal 600 suiker 600 ml water Hij hee1/4 deel klaar gemaakt dus volgens mij klopt het wel.JackC schreef:Beste Stinger, ik hoop dat je je in je beschrijving vergist hebt en 30 ml bedoelt, anders ben je de tweede deze week die de bijen veel te veel oxaalzuur toegediend heeft en dat zou jammer zijn.
Als de volken 6 straten bijen hebben druppel je totaal 5 ml x 6 bij = 30 ml totaal/volk
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Citaat:
in een standaard honingpot zit 37Cl
Ja Ml is wat anders dan ClElk volk heeft 30 cl toegediend gekregen, telkens verdeeld tussen de raten waar bijen zichtbaar waren.

!Hans.
Jullie hebben gelijk, ik bedoelde 30 ml.
- flayed
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
- Contacteer:
He stinger,
Heb toevallig ook afgelopen zaterdag de bijen een oxaalzuur behandeling gegeven alleen met een verschil, ik heb de oxaalzuur verdampt, 1gr per broedkamer.
De verdamper is zelf gemaakt van een gloeibougie uit de autowereld, werkt goed en zonder problemen.
Groeten John
Heb toevallig ook afgelopen zaterdag de bijen een oxaalzuur behandeling gegeven alleen met een verschil, ik heb de oxaalzuur verdampt, 1gr per broedkamer.
De verdamper is zelf gemaakt van een gloeibougie uit de autowereld, werkt goed en zonder problemen.
Groeten John
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
John heb je hier ook een foto van en verdere technische gegevens.flayed schreef:He stinger,
Groeten John
Johan
- flayed
- Contacteer:
Oja helemaal vergeten, Hier de link http://www.bijendans.nl/oxaal.html is ook een goede bekende van het forum
Groeten John
Groeten John
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
jammer dat de foto's zijn erg klein om te zien hoe het gemaakt isflayed schreef:...........Hier de link http://www.bijendans.nl/oxaal.html ..........

Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
- flayed
- Contacteer:
Dag Erik,
Zal kijken dat ik wat foto's maak maar het is echt eenvoudig, het hoeft niet groter te zijn dan 15x50x50mm waar bij aan de zijkant een gat word geboord om de gloeiplug in te schuiven en aan de bovenkant word deze uitgefrees, +/-7mm diep
Rest nu alleen nog de aansluiting aan de accu en het handvat.
Oja, ik net nog een link gevonden, http://www.imkerhomepage.de/varroa/oxal ... eil-2.html
Groeten John
Zal kijken dat ik wat foto's maak maar het is echt eenvoudig, het hoeft niet groter te zijn dan 15x50x50mm waar bij aan de zijkant een gat word geboord om de gloeiplug in te schuiven en aan de bovenkant word deze uitgefrees, +/-7mm diep
Rest nu alleen nog de aansluiting aan de accu en het handvat.
Oja, ik net nog een link gevonden, http://www.imkerhomepage.de/varroa/oxal ... eil-2.html
Groeten John