broedloze veger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Kroese »

tomer schreef: Is die truc met de dopverjonging de moeite waard? Grotere koninginnen?
Zeker, een eerste redcel moertjes zijn vaak kleiner.
Je moet alleen goed naar het tuten luisteren, omdat die 13 dagen doppen breken iets later wordt.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi JP,

Je opmerking is onjuist. Een rijpe dop bijhangen gaat prima als er ook open broed is.
Voorjaar 2015 30 miniplus kastjes samengesteld met broed (open en gesloten), voer en bijen.
Toen een rijpe dop er in.
Alle 30 goed uitgelopen en 28 daarvan zijn aan de leg gekomen.

De conclusie mag dus zijn dat een rijpe dop geven aan een aflegger prima gaat.

Je vergist je denk ik met een jonge koningin.

Groeten,
Tieme
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Tieme schreef: Een rijpe dop bijhangen gaat prima als er ook open broed is.
Dat gaat. Wel laat ik dan het kastje een paar dagen staan tot ze zelf redcellen hebben. Als dat niet mogelijk is steek ik de rijpe dop in een bescherming waardoor opzij uitbijten niet mogelijk is. Hetzelfde gebeurt als ik een al bevruchtte jonge koningin uit een bevruchtingskastje haal en opnieuw een rijpe dop geef.
De Woldimker
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door De Woldimker »

Tieme ,

En moet dan de rijpe dop na ongeveer 2 uur ( naar het moerloos maken ) geplaatst worden ? of moet er langer gewacht worden ?
Ik vraag dit , omdat mij altijd geleerd is , dat er geen open broed mag zijn , als een een dop geplaatst word .
Zo zie je maar , Nooit te oud om te leren
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ja maar Tomer is een beginnend imker en de onzekerheid begint er van af te druipen!!! dus eenvoud!
Dus zo weinig mogelijk handelingen.
Wij kunnen op onze ervaringen terugvallen en ingrijpen beginnelingen kunnen het alleen goed of fout laten gaan.

In het oude volk een of twee nieuwe ramen zetten in het broednest dat is na een dag of 4 á 5 belegd.
Dan een schudzwerm maken behandeld met oxaalzuur( minstens 10 ramen afslaan en de oude koningin moet je al terzijde gezet hebben) en met een pollepel de bijen verdelen over twee kasten want het gaat wel eens mis.
De ramen met eitjes en zeer jonge larven erbij en dan zoeken ze het maar uit.

Zelden gaan zulke kleine volkjes zwermen maar breekt de eerste koningin de rest van de doppen.
De kwaliteit van de koninginnen valt heus wel mee, de drie á 4 ramen jonge bijen hebben verder geen broed te verzorgen en ze zijn opgezet uit jonge larven.

Nadat je gezien hebt dat er koninginnen uitgelopen zijn of er koninginnencellen verwijderd zijn rust rust rust en de natuur z,n werk laten doen.

Uitgegaan van eitjes is de koningin pas na 13 dagen uitgelopen en als de natuur mee werkt is de koningin na 7 dagen aangepaard dan duurt het nog een paar dagen voordat er eitjes kunnen zijn.
Dus zou ik pas hoogstens 4 weken pas kijken.

Als je er rijpe doppen inzet loopt de koningin na 2 dagen uit en kan je na 14 dagen al veilig kijken.

Dirk.
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op ma 18 jan 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
dertiende
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

He Tomer heb jij een beginners cursus gevolgd? Bij ons werd met de beginnerscursus een veger gemaakt. Ook kan je terug vallen op de docent of een mentor. Het is altijd lekker als je het even niet meer weet.
tomer
Imker sinds: 2015
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

:D ik ben inderdaad een beginner en heb nog geen cursus gevolgd, want ik heb pas vorige zomer een zwerm gekregen. Mijn 'mentor' is zelf een beginner die het jaar ervoor een zwerm heeft gekregen van een beginnend imker. :D
Ik moet wel zeggen dat ik als autodidact al veel heb bijgeleerd via oa dit forum en de startcursus op imkerpedia.
Praktijkervaring kan ik natuurlijk wel goed gebruiken, dus als er iemand in mijn buurt zich geroepen voelt om mij als mentor bij te staan, laat maar iets weten! :wink:
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Als ik jouw was zou ik me aanmelden voor een cursus. Leerzaam, gezellig en een hoop gesprek stof. Imkeren begint bij een goede basis alhoewel je soms denkt te weten bepalen de bijen weer anders. :D Saai wordt het nooit.
Plaats reactie