Bedankt voor de vele reacties en sowieso spijtig dat dit volkje hoogstwaarschijnlijk zonder koningin zit, maar voor een beginnend imker zoals ik heb ik terug flink wat bijgeleerd
Namelijk hierdoor

Dit is een gedrag wat voor mij totaal onbekend was en men kan het niet beter verwoordenHans van der Post. schreef:Misschien zit er nog een koningin in het volk was het niet onrustig?![]()
Bijen lopen zoekend rond de voorkant van de kast vaak ook in en uit lopend, opvliegend dan weer op de plank landen.
Het is altijd keuzes maken , en ga dit volkje voorlopig met rust laten omdat ik er ook vanuit ga dat er geen koning aanwezig is vanwege het onrustig gedrag, welke momenteel nog altijd niet anders is ( wel iets beter , maar niet zoals voorheen )
Zodra de temperatuur iets beter is ga ik toch overwegen om eens te kijken als er doppen aanwezig zijn en dan zien we wel verder , want gelukkig is een zijdelings kijkraam voorzien alsook na het afnemen van het deksel

Als ik het goed voorheb kan er een nieuwe koningin ten vroegste met 13 dagen uitlopen - 6 dagen larve, en 7dagen als pop - als er broed aanwezig is.....
Het samenvoegen met een ander volk zoals hierboven aangegeven durf ik voorlopig niet aan , en dit vanwege de eventuele risico en sowieso vanwege geen ervaring
Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop
Groetjes
Marc