BIJENSTERFTE

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door FerryB »

Afgezien van wat er nog aan voer in de kast zit geef ik de volken op twee bakken altijd 14 kg vaste stof nog nooit tekort gehad. Dit jaar voor het eerst kant en klare jerrycans gebruikt en heb het gevoel dat dat de weinig was dus een aantal volken bijgevoerd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bij mij worden de kasten gewogen en bijgevoederd tot de 12 ramers 20 kg hebben en de 6 ramers 12 kg.
Bij de 12 ramers moet ik in de lente wel een paar ramen met voedsel uithalen, die ik soms nog moet terug geven als het slecht weer blijft op het fruit.
Anders worden ze gebruikt voor de afleggers.
Een Dadant Blatt raam kan in principe 4 kg voedsel bevatten, dus voor het blokkeren van het broednest hoef ik niet te vrezen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

ieder jaar weer verbaast.

10 kg voer per volk inwinteren is voldoen (al 40 jaar)!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Luide instemming en grote bijval, Dominique. En ook bij mij ieder jaar grote verbazing over de enorme hoeveelheden voer die de collega's naar eigen zeggen verstrekken. Natuurlijk kun je best meer dan 10kg geven, zodat je in het voorjaar lekkere zware voerramen hebt voor je kunstzwermen, maar voor de overwintering is 10kg echt méér dan genoeg, of het nu de hele winter vriest of twintig graden dooit. Dat lijkt weinig uit te maken.

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Sommige beginnen al half de zomer met inwinteren en dan wordt er nog heel veel voer omgezet in broed ,

Wanneer je in een gebied woont waar na de linde de dracht vrijwel voorbij is , zal je moeten bijvoeren , maar behoort niet bij het wintervoer .

Ook ik begin pas half september en heb ook nooit meer dan een kleine 10 nodig .

Jaap v P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

semar schreef:ieder jaar weer verbaast.

10 kg voer per volk inwinteren is voldoen (al 40 jaar)!

Vriendelijke groet Semar(Dominique)
Mijn verbazing is ook groot 20 kg suiker voeren. Mijn grote volken krijgen 10 kg (droge suiker opgelost in water)
Als je zo de verschillende reacties leest zie dat ieder zijn eigen modus heeft dit komt omdat men in zijn omgeving de wijze van imkeren heeft aangepast. Hier in mijn omgeving moet ik een week na de zomerdracht beginnen met inwinteren. Dit was zo bij de "straathonden" -en carnica's en vier jaar buckfastbijen de laatste gingen door tot dat er geen voer meer was.
Als er niet gevoerd werd was in september in de volken geen/nauwelijks broed meer. Als Jaap schrijft dat hij in september zijn volken afvoert heeft hij min of meer dracht. Kijk naar zijn foto's. In Zoetermeer is het weer anders (daar woont mijn imkerende broer) de dracht gaat de derde week in juli op een laag "pitje". Half augustus trekt deze weer aan en gaat door tot derde week september en zoveel dat er geen plaats meer voor suiker is. Zo heeft ieder zijn eigen wijze van inwinteren in zijn omgeving aangepast.

Een goede raad is voor pas beginnende imkers is dat je je te rade gaat bij je imkers in je omgeving. Na een paar jaar ga je naar je volken kijken van: wat, wanneer en hoe. :be2:
!Hans.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Hans van der Post. schreef: Mijn verbazing is ook groot 20 kg suiker voeren. Mijn grote volken krijgen 10 kg (droge suiker opgelost in water)
Ik heb niet gesproken van 20 kg voeren, de volken hebben al een behoorlijke voorraad in de buitenste broedramen. Ik weeg ze en voeder bij tot ze 20 kg hebben.Dat ik vaak minder dan 10 kg droge suiker per kast. Dit voederen gebeurt tot begin september.
Er is er trouwens nog nooit een volk gestorven aan een teveel aan voedsel. Maar ik slaap in de winter op mijn 2 oren en moet niet in februari beginnen met borstplaat en andere remedies en zelfs als het in april slecht weer is hebben ze nog geen problemen als ze op het fruit staan. Hoeveel bijen zijn er al verhongerd op het fruit omdat de imker dacht dat ze honing genoeg konden verzamelen terwijl het in feite ter plaatse het weer te slecht was?
Pikant detail is dat de sterkste kasten het eerst verhongeren omdat ze het meeste voedsel nodig hebben.
Zeker als je reist met de bijen is voldoende voedsel een geruststelling.
Plaats reactie