Jaap v.Popering schreef:FrancA schreef:
Bijzonder joh, J
Ik zie dat je ervaring hebt opgedaan sinds 2013 ....een hele tijd petje af . ik heb pas ervaring sinds een dikke vijftig jaar .
De onderzoekers welke naar de oorzaak zoeken ..... Komen die uit de bijenwereld ??... of komen deze uit milieu gerelateerde oogpunten ??
Waar was jij toen in 2004 de virologen uit onze buurlanden het verband van de verdwijnziekte aantoonde???
Jaap v P
Flauwekul Jaap, ik beweer niets anders dan wat tot nu toe ontdekt is, en dat is nog te weinig.
Ramen van zieke/verdwenen volken terughangen bij andere volken is Russisch Roulette spelen met je bijenvolken.
Het kan goed gaan en als het mis gaat is het wel gelijk erg mis tot erg dodelijk.
Een opmerking in de trant van: "ik heb het eens gedaan en toen ging het goed." valt in de zelfde categorie als een kant nog wal rakende opmerking als "Roken is niet slecht, want mijn opa is er wel 95 mee geworden.".
De "verdwijnziekte" bestaat nog geen 50 jaar, dus aan die 50 jaar ervaring heb je bitter weinig in dat opzicht.
Behalve dan dat je onderhand zou moeten kunnen weten dat schoon en hygienisch bijenhouden sowieso vruchten afwerpt.
Met al je ervaring geef je wel gewoon even een erg beroerd advies om mogelijk besmette ramen van zieke volken in gezonde volken te hangen.
Als je dat gewoon niet ziet of wilt zien, dan is verdere discussie hierover erg zinloos.
Mijn ervaring met bijenvolken is sinds 1981 via een familielid en ik verzorg zelf bijenvolken sinds 2013.