Nu het wat rustiger is kan je nu al was ramen insmelten voor over 2 - 3 maanden?
Het is makkelijk pakken als het klaar ligt of hangt.
En ik hou niet van alles op het laatste moment iets te moeten doen omdat het op is.
Wanneer wasramen insmelten
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 48
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Wanneer wasramen insmelten
gr. Peter
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Wanneer wasramen insmelten
Peter even een zoekslag: ramen insmelten - http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... en#p128063
!Hans.
-
- Aantal volken: 48
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hans.
Ik kom dan bij uitzakken van de was raam.
Heb al het e.a. afgezocht maar kan het niet vinden.
Daarom mijn vraag.
Is het nu te vroeg om al intesmelten of niet?
Ik kom dan bij uitzakken van de was raam.
Heb al het e.a. afgezocht maar kan het niet vinden.
Daarom mijn vraag.
Is het nu te vroeg om al intesmelten of niet?
gr. Peter
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ja het veel te vroeg je kunt een paar weken voordat je de ramen nodig hebt gaan insmelten.
Zorg dan wel dat de was minstens kamertemperatuur is dit voorkomt het uitzakken van de was.
De zoekslag: "ramen insmelten" heb niet voor niets er bijgezet. je kunt ook "insmelten" of "was insmelten" "kunstraat insmelten" enz. enz.
Zorg dan wel dat de was minstens kamertemperatuur is dit voorkomt het uitzakken van de was.
De zoekslag: "ramen insmelten" heb niet voor niets er bijgezet. je kunt ook "insmelten" of "was insmelten" "kunstraat insmelten" enz. enz.

!Hans.
- Erik Konijn
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Er is ook nog een verschil tussen gewalst of gegoten kunstraat. gewalst gaat bol staan en gegoten gaat eerder breken als het te koud staat.
Ik zou wachten. Als je gaat insmelten kan je nog heel wat doen in een paar uurtjes.
Ik zou wachten. Als je gaat insmelten kan je nog heel wat doen in een paar uurtjes.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ramen insmelten met kunstraat insmelten kan best ruim voordat het seizoen begint. Waarom zou je wachten? Nu is het een mooie gelegenheid om dit werkje secuur en rustig voor elkaar te maken.
Ik heb er al wel eens vaker op gereageerd als het onderwerp aan de orde kwam. Ga naar de bouwmarkt, koop een pak van 10 platen tempex (piepschuim) van 20 mm dik. Snij hier met een scherp aardappelmesje o.i.d. plaatjes tempex die juist in het raampje passen. Als je nu de kunstraat insmelt en tussen elk raam een plaatje tempex doet, ook een plaatje aan de beide buitenkanten, dan kun je met een stevig elastiek of een touwtje een handig pakje maken. Je hoeft nu ook niet zo voorzichtig te zijn, want de raat zal niet snel beschadigen, terwijl kromtrekken al helemaal niet kan.
Ik vind het handig als ik op die manier al een flinke voorraad heb liggen.
Ik heb er al wel eens vaker op gereageerd als het onderwerp aan de orde kwam. Ga naar de bouwmarkt, koop een pak van 10 platen tempex (piepschuim) van 20 mm dik. Snij hier met een scherp aardappelmesje o.i.d. plaatjes tempex die juist in het raampje passen. Als je nu de kunstraat insmelt en tussen elk raam een plaatje tempex doet, ook een plaatje aan de beide buitenkanten, dan kun je met een stevig elastiek of een touwtje een handig pakje maken. Je hoeft nu ook niet zo voorzichtig te zijn, want de raat zal niet snel beschadigen, terwijl kromtrekken al helemaal niet kan.
Ik vind het handig als ik op die manier al een flinke voorraad heb liggen.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ik smelt altijd in vlak voor de raat in het volk gaat.
Ik wil namelijk kaarsrechte raten.
Wel belangrijk: Zorg dat de was goed warm is voor het insmelten (30 graden) dan zet het uit. Op die manier blijft de plaat mooi recht.
Ik wil namelijk kaarsrechte raten.
Wel belangrijk: Zorg dat de was goed warm is voor het insmelten (30 graden) dan zet het uit. Op die manier blijft de plaat mooi recht.