Weerbare bijen
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Weerbare bijen
Een interessant rapport:
KLIK
Kijk vooral naar de tabel op een van de laatste bladzijdes. Daar staat alle gegevens in samengevat.
Gr.
KLIK
Kijk vooral naar de tabel op een van de laatste bladzijdes. Daar staat alle gegevens in samengevat.
Gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 12 feb 2016, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
JP
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Weerbare bijen
Waarin valt te lezen:
Gaat het met onze bijen ook die kant uit?
Zoals ik ruim een jaar terug al aangaf:Door selectie op eigenschappen ten bate van de bijenhouders zijn er eigenschappen die van
belang zijn voor de weerbaarheid van de bijen verloren gegaan (non-actief).
Daar kan dan nu aan toegevoegd worden:In mijn beleving is de Buckfastbij een soort koebij die op de duur kan verworden tot de Apis mellifera familiaris - de lieve, aaibare honingknuffelhuisbij.
Opgehokte megastalkoeien in de bioindustrie doen het ook niet meer goed zonder megadosissen antibiotica en intensieve verzorging...een soort ziekelijke en verzwakte bioindustrie- koebij..
Gaat het met onze bijen ook die kant uit?

- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ik geloof dat dit onzin is (dat van die doorgefokte bijen die niet meer kunnen overleven)
Laatst gewijzigd door Tieme op vr 12 feb 2016, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tieme
- Contacteer:
Interessant ook dat bijen@wur zijn eigen methode natuurlijk noemt terwijl ze elk jaar de overlevende volken splitsen. Het is zelfs niet zeker dat hun bijen met varroa om kunnen gaan. Kan heel goed zijn dat toevallig het deel met de minste mijten (na splitsing) het steeds weer overleeft.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
elke plant, elk dier waar de mens in de genetische selectie is tussengekomen, heeft een verlaagde overlevingskans in het wild.Tieme schreef:Ik geloof dat dit onzin is (dat van die doorgefokte bijen die niet meer kunnen overleven)
puur en alleen omdat de mens het principe van survival of the fittest niet toepast, maar andere criteria hanteert en daarmee vaak ook zwakkere exemplaren inzet voor de selectie en verdere kweek. de mens doet dat trouwens ook met de eigen soort (de mens zelf)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dat was mij ook opgevallen. Je kunt overigens hier wel aan rekenen. Met een beetje creativiteit zou je de mijtenpopulatie kunnen uitrekenen op meerdere punten in het jaar en dan kijken wat de evolutie is.Het is zelfs niet zeker dat hun bijen met varroa om kunnen gaan. Kan heel goed zijn dat toevallig het deel met de minste mijten (na splitsing) het steeds weer overleeft.
vr. gr.
JP
- Tieme
- Contacteer:
Johan,
Dat klinkt leuk, maar is er ook bewijs voor? Vele koeienrassen doen het ook prima in het wild, tamme varkens zijn op veel plekken in de wereld verwilderd en nu een probleem, tamme honden verwilderden tot dingo's in Australië, en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Onze bijen redden het prima in het wild. De varroa maakt het ze nu moeilijk, maar dat geld ook voor wilde bijen (die stierven grootschalig uit).
groeten,
Tieme
Dat klinkt leuk, maar is er ook bewijs voor? Vele koeienrassen doen het ook prima in het wild, tamme varkens zijn op veel plekken in de wereld verwilderd en nu een probleem, tamme honden verwilderden tot dingo's in Australië, en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Onze bijen redden het prima in het wild. De varroa maakt het ze nu moeilijk, maar dat geld ook voor wilde bijen (die stierven grootschalig uit).
groeten,
Tieme
- Tieme
- Contacteer:
Hi JP,
In Austerlitz werd duidelijk dat ze nog niet snappen waarom de volken overleven. Ze konden op VSH en op grooming geen verschillen tussen de de "resistente" en de controle volken ontdekken. Ik denk dat er nog wel meer mechanismen te verzinnen zijn waarop resistentie kan zijn ontstaan. En ik denk dat de bijen@wur populatie ook op zulke vlakken niet anders zal zijn dan controle volken omdat hun werkwijze een methode is om de mijtpopulatie op gezette tijden te verlagen en de volken daarom overleven.
In Austerlitz werd duidelijk dat ze nog niet snappen waarom de volken overleven. Ze konden op VSH en op grooming geen verschillen tussen de de "resistente" en de controle volken ontdekken. Ik denk dat er nog wel meer mechanismen te verzinnen zijn waarop resistentie kan zijn ontstaan. En ik denk dat de bijen@wur populatie ook op zulke vlakken niet anders zal zijn dan controle volken omdat hun werkwijze een methode is om de mijtpopulatie op gezette tijden te verlagen en de volken daarom overleven.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Een duidelijke duiding en richting van de proxies voor varroaresistentie ontbreekt in het rapport als je het mij vraagt....niettemin is het wel een mooi overzicht in die tabel.
Duiding: volgens mij is het zo langzamerhand wel een beetje duidelijk. Een radicale val in mijtenpopulaties werkt altijd.
Maar resistentie zal denk ik een combinatie gaan worden van lage mijtenpopulaties en tolerantie tegen virussen. Kijk maar naar het DWV: dit virus is onmiskenbaar veel minder virulent geworden in de volken. Tenminste ik zie veel minder bijen met dit virus. Ook recent onderzoek wijst die kanten op (zie bijv. dit onderzoek: http://www.swindonadvertiser.co.uk/news ... e/?ref=arc.
vr. gr.
Duiding: volgens mij is het zo langzamerhand wel een beetje duidelijk. Een radicale val in mijtenpopulaties werkt altijd.
Maar resistentie zal denk ik een combinatie gaan worden van lage mijtenpopulaties en tolerantie tegen virussen. Kijk maar naar het DWV: dit virus is onmiskenbaar veel minder virulent geworden in de volken. Tenminste ik zie veel minder bijen met dit virus. Ook recent onderzoek wijst die kanten op (zie bijv. dit onderzoek: http://www.swindonadvertiser.co.uk/news ... e/?ref=arc.
vr. gr.
JP