Weerbare bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Weerbare bijen

Bericht door Erik Konijn »

Heb de pintest vervangen door stikstof. Binnen 24 uur opgeruimd. Zegt niets over VHS want uit dit volk zijn zowat de meeste Varoa's uitgelazerd na de varoa behandeling.
Bijlagen
Na 24 uur
Na 24 uur
stikstof test.jpg
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Heb het altijd al wat raar gevonden die pintest......

Ze hebben dat idee gehaald bij de Apis Cerana.
Deze bij kan leven met de Varroa mijt door een aantal maatregelen en één daarvan is het openen van broed waar zich mijten in bevinden.
De gedachte was dat ook te verkrijgen met de Europese honingbij. Maar ondanks dat ze daar al 20 jaar mee bezig zijn heeft het niet veel opgeleverd.
Parasitism by the mite induced Asian worker bees to perform a series of cleaning behaviors that effectively removed the mites from the bodies of the adult host bees. The mites were subsequently killed and removed from the bee hives in a few seconds to a few minutes. The grooming behavior consists of self-cleaning, grooming dance, nestmate cleaning, and group cleaning. Worker bees can also rapidly and effectively remove the mites from the brood.
Het zijn verschillende factoren die er voor zorgen dat de apis cerana met de mijt overleeft, en voor het grootse deel factoren die onze bij niet heeft.
Hoed af voor de mensen die zich hier mee bezig houden maar het zal een werk van lange adem worden.
Dat is wat de Duitse professoren in ieder geval beweren.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat lijkt inderdaad een aardig initiatief van Ron Hoskins :)
Helaas zal een dergelijk initiatief weinig effect hebben zolang de mainstream teler bezig blijft met het telen van maximale honingopbrengst genererende, aardige knuffelaaibijtjes in allemaal te kekke kleurtjes.

Alleen een landelijke, of nog beter, een globale aanpak tot het telen van een sterke bijensoort met een goedwerkend immuunsysteem zal tot een structureel zinniger resultaat kunnen leiden.
Maar misschien is die bij dan wel zwart en levert wat minder honing :shock:
Het rapport beweerd juist dat je lokaal tot resultaten kan komen. Mainstream zou dus niet hoeven.

vr. gr.
JP
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Dat lijkt inderdaad een aardig initiatief van Ron Hoskins :)
Helaas zal een dergelijk initiatief weinig effect hebben zolang de mainstream teler bezig blijft met het telen van maximale honingopbrengst genererende, aardige knuffelaaibijtjes in allemaal te kekke kleurtjes.

Alleen een landelijke, of nog beter, een globale aanpak tot het telen van een sterke bijensoort met een goedwerkend immuunsysteem zal tot een structureel zinniger resultaat kunnen leiden.
Maar misschien is die bij dan wel zwart en levert wat minder honing :shock:
Het rapport beweerd juist dat je lokaal tot resultaten kan komen. Mainstream zou dus niet hoeven.

vr. gr.
Is dat logisch?
Door paring met omringende minder goed aangepaste bijenvolken zouden positieve eigenschappen toch weer op de achtergrond kunnen raken?
Tenzij die eigenschappen superdominant zijn, want dan hoeven we alleen maar wat Swindon F1 bijen te laten overkomen en in te kruisen?
Tieme
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Je kunt lokaal heel goed selecteren op VSH. Je hebt alleen iemand nodig die helpt bij de inseminatie. Bijen van elders hebben we daarvoor niet nodig.
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Hoe snel kun je selecteren.....

Een bijenvolk haalt hoogstens een paar generaties per jaar(in normale omstandigheden slechts 1 per jaar), een varoa heeft iedere 12 dagen een generatie op de been.
De kans dat een varoa zich aanpast is dus vele malen groter en hij is meer in staat zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Johan
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Tieme schreef:Je kunt lokaal heel goed selecteren op VSH. Je hebt alleen iemand nodig die helpt bij de inseminatie. Bijen van elders hebben we daarvoor niet nodig.
Inseminatie is inderdaad heel gecontroleerd waardoor geen ongewenste vermenging met buurtbijen ontstaat, maar heb je daardoor niet juist ook op de duur een vergrootte kans op het genoemd mogelijk verlies van noodzakelijke en gewenste eigenschappen?

Daarmee bedoel ik ook dat bijen door gecontroleerde inseminatie niet meer de gelegenheid krijgen om zelf 'instinctief' de meest bij een veranderende omgeving passende eigenschappen over te dragen.
Tieme
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Denk ik niet Franc.

In twee generaties heb je met een beetje geluk resistente bijen. Ik geloof nooit dat je in zo korte tijd veel goede eigenschappen kwijt kunt raken.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Erik Konijn schreef:Heb de pintest vervangen door stikstof. Binnen 24 uur opgeruimd. Zegt niets over VHS want uit dit volk zijn zowat de meeste Varoa's uitgelazerd na de varoa behandeling.
Heb je bij dit zelfde volk ook de pintest toegepast? zou wel eens het verschil willen zien.
Bij de testen gaat het er toch om hoe snel bijenvolken de "rommel" opruimen.
In de nazomer heb ik een proefje gedaan met strook kranten papier 2 bij 15 cm dit op 8 volken op de toplatten van 8 volken gelegd. Dit drie keer herhaal. Tot mijn verbazing waren telkens drie de zelfde volken die het binnen 15 uur het hadden opgeruimd. Grote opruimers! Op deze drie volken zou je vervolgens de pintest kunnen toepassen. Dit nog niet gedaan.
!Hans.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De resultaten zo langzamerhand zijn toch bemoedigend. Ik zit te denken om binnen mijn populatie bijen een 5-tal volken eruit te pikken (op basis van beschadigde varroa) en die apart te zetten op een zeer geïsoleerde stand. Hier een aflegger van maken (met weinig varroa) en die zonder bestrijding te laten overwinteren komende jaren. 2 keer per jaar checken op aangevreten varroa. De verliezen neem ik voorlief. Gewoon maar laten sterven is denk ik niet genoeg. Aangevreten varroa + onvruchtbare mijten lijkt mij de richting voor selectie. Grote van mijten?

gr.
JP
Plaats reactie