Daar heb je het weer: Kwaltiteit moet duur zijn.ErikS schreef:...maaar een product met een zeker kwaliteits niveau heeft een basis prijsniveau op grond van kosten inkoop componenten en noodzakelijke handelingen. Daarnaast heb je afschrijving van de investeringen, die moet je ergens verrekenen. Je verkoopprijs zal hoger moeten liggen als de kosten anders geef je geld toe. Je schrijft alsof een verkoopprijs een vrije keuze is, hoop dat ik dat misverstand uit de wereld heb geholpen met mijn uitleg. Ook je andere vraag.
Wat een nonsens!
Dat is verkoopprietpraat

Schaarste wordt vaak bewust gecreëerd.
Normaalgesproken liggen de productiekosten van zo'n DBPlus kast geen factor 10 hoger dan bijv. een Segebergerkast van rond de € 100.
Die paar RVS (INOX?) schroefjes en nog wat ander klein materiaal rechtvaardigen die bijna 3 maal hogere aanschafprijs van een DBPluskast echt niet.
De EPS-bakken komen uit een mal die wel prijzig kan zijn om te laten maken, maar heb je die eenmaal, dan rollen ze bij wijze van spreken zó van de lopende band.
Maar goed, ik lees net dat Marc ze hoogstpersoonlijk zelf met zijn eigen pompschroevendraaier? in elkaar zet, en ja, dan kun je er niet zoveel tegelijk maken en zul je de prijs relatief hoog moeten opschroeven om er nog een dagelijkse luxe boterham met kaviaar aan te kunnen overhouden

"Wij van WC-eend adviseren WC-eend"?ErikS schreef: Ik denk dat de argumenten voor de kast rechtlijnig zijn: hoge opbrengst, minimaal kans op bijen pletten (overkragen van de bakken), snel en schoon kunnen werken (ik gebruik geen kastbeitel of wat dan ook, alle bakken en ramen kun je met de hand uitnemen), voorbereid op voeren in de kast (onder de deksel), varroa-bestrijding en diverse bedrijfsmethodes goed uitvoerbaar, geen vocht in de kast, goede isolatie, lange levensduur met minimaal onderhoud, lagere kast bij een groot volk, scheelt ca 8 cm per bak vergeleken met spaarkast broedkamer, robuuste uitvoering 5cm dik sterk "piepschuim", uitwendige grepen dus geen zwakke plek voor spechten, sponning rondom voor veilig kunnen reizen, (bakken zonder sponning kunnen verschuiven), licht.
nadelen: Hij is breed, persoon met korte armen moet even puffen. Onbekend maakt onbemind.
Lijken we wel voldoende argumenten zo uit het hoofd, etenstijd![]()
Op het forum van de BeePlus heeft de ontwerper zelf zijn uitgangspunten toegelicht. Interessant om te lezen.
http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=188.

Misschien is het allemaal zo, dat weet ik niet, maar de komende tijd houd ik het op hout.
Zouden bijen misschien een beetje softe troetelbijtjes met op de duur weinig weerstand kunnen worden in zo'n luxe bijenwoning?