Planten mijten zich ook voort in de winter?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Planten mijten zich ook voort in de winter?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dit is een onderwerp in de NBV-nieuwsbrief van waar men een Duits onderzoekje presenteert.
Er zijn nu signalen dat mijtenreproductie in de winter meevalt....Dit is tamelijk nieuwe inzicht. Ik lees toch heel wat bijenliteratuur en hiervan is toch weinig van bekend. Als ik er verder over nadenk, de mijten die in de winter vallen zijn altijd heel erg donker (allemaal) en er is een duidelijk voortplantingsstop.
De instap bij een klein broednestje is minimaal (2,5% besmet en 1% laat slechts reproducerende mijten zien).
Bestrijden met een klein broednestje heeft dus wel zin. En volgens mij is dit aannemelijk, de volken blijven toch lang goed voordat ze instorten.
Ecologisch gezien is het denk ik ook verklaarbaar. Je voortplanten kost veel energie en indien de omstandigheden nog niet ok is, kun je beter wachten. Die mijt is ook niet gek :D .

gr.
JP
peter h
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Planten mijten zich ook voort in de winter?

Bericht door peter h »

Als de mijt nu de gastvrouwen om zeep helpen of verslappen dan is hun doodvonnis ook getekend.

Ik denk dat er veel waarheid in zit.
Maar alles zomaar overnemen is toch ook riskant
Laatst gewijzigd door peter h op za 20 feb 2016, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Peter
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Het zal met mijten zijn zoals met bijen, als ze zich niet voortplanten leven ze langer.
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

Alleen de koningin en de darren doen aan voortplanting, winterbijen leven om andere redenen langer. Dus die vergelijking met mijten kun je denk ik niet zomaar maken.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Je voortplanten kost veel energie en indien de omstandigheden nog niet ok is, kun je beter wachten. Die mijt is ook niet gek
Hoe zit het met de apis cerana? Daar komt varroa vandaan.
Hebben zij ook een broedstop? Misschien moet je daar gaan kijken om te weten waar de mijten hun gedrag aangepast hebben, zodanig dat ze ook broedloze perioden kunnen overleven
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ze zullen verschillende broedloze periodes hebben per jaar:
De cerana gaat ook sneller over tot trekzwermen, dan de mellifera (die overigens ook wel tot hongerzwermen kan overgaan). ## Een belangrijke oorzaak van dit veelvuldige trekzwermen van de cerana is waarschijnlijk de kleinere voedselvoorraad en de geringere actieradius van de haalbij waardoor een ceranavolk kwetsbaarder is voor tekorten in de dracht. Zodra die tekorten zich aandienen stopt de koningin met het leggen van eitjes. Na het uitlopen van het laatste broed vullen de volwassen bijen hun honingmaag (met de laatste restanten van de voedselvoorraad), om daarna op de wieken te gaan naar een nieuwe plek met voldoende aanbod van stuifmeel en nectar. Voor de imkerij is deze oorzaak van trekzwermen lastig te hanteren: men moet onmiddellijk na het slingeren gaan drijfvoeren, koninginnetrucs toepassen of verhuizen naar een ander drachtgebied.
## Trekzwermen ontstaan ook bij grote droogte of niet te hanteren hitte of ook wanneer de situatie onhoudbaar wordt door vijandigheden, een overvloed aan wasmotten of dreigende ziektes.
JP
Plaats reactie