Aanvliegen en onder de plank kijken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pflipp
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Aanvliegen en onder de plank kijken

Bericht door pflipp »

Dag allemaal,

Ik doe regelmatig de waarneming dat mijn bijtjes -bij vliegweer- aanvliegen op de plank en vervolgens niet direct naar binnen gaan, maar eerst eens naar een zijkant lopen om eens onder de plank te kijken.

Onlangs viel bij mij het kwartje dat de beestjes waarschijnlijk het laatste stukje navigeren op geur, en dat de geur van onder de gaasbodem waarschijnlijk veel sterker is dan die van de vliegspleet. (Mijn bodemplanken sluiten verre van hermetisch, ook in de winter, maar de kast staat in een vrij afgesloten bijenstal, dus voor de kou lijkt dat weinig kwaad te doen.)

Het lijkt mij in de zomer echter ongunstig, niet alleen voor de aanvliegers, maar ook omdat zo'n open bodem dan ook een geur verspreidt voor niet welkome gasten, zoals rovers.

Nu weet ik dat er mensen zijn die zeggen: in de zomer de gaasbodem open, en weer anderen die zeggen dat een gaasbodem niets toevoegt of zelfs ongunstig is. Die discussie is vast al eerder uitputtelijk gevoerd :whistle:, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie kijken naar het aspect van geurverspreiding, als dat tenminste nog iets nieuws toevoegt :D
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Aanvliegen en onder de plank kijken

Bericht door semar »

het is beging van het jaar dan zijnze nog niet zo ingevlogen, (vertrekkende bijen doen vaak eerstnogeveneen rondje)
later in het jaar vliegen ze prisies aan op de cm vande vliegplank waar de opening is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

pflipp schreef:Nu weet ik dat er mensen zijn die zeggen: in de zomer de gaasbodem open, en weer anderen die zeggen dat een gaasbodem niets toevoegt of zelfs ongunstig is. Die discussie is vast al eerder uitputtelijk gevoerd :whistle:, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie kijken naar het aspect van geurverspreiding, als dat tenminste nog iets nieuws toevoegt :D
Natuurlijk is het geuraspect van belang bij de oriëntatie van de bijen.
Hoe kan het anders dat ze zomers, na de kast 1 meter te hebben verschoven, bij terugkomst toch in de goede kast aankomen?
groet, jacques
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

jjmvaningen schreef:Hoe kan het anders dat ze zomers, na de kast 1 meter te hebben verschoven, bij terugkomst toch in de goede kast aankomen?
Ze vliegen dan in eerste instantie allen langs de kast door, pas als ze merken dat ze te ver zijn gaan ze kijken naar kleur en misschien ook geur om de kast terug te vinden.
szx2js
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door szx2js »

Bijen vliegen op de automatische piloot terug naar huis. Missen ze de kast, omdat die een meter verzet is, dan zoeken ze op zicht naar de kenmerken (vorm en kleur) van de oude kast in de directe omgeving. Kleur en symbolen op de kast hebben meer aantrekkingskracht dan de plaats.
Alleen stertselende bijen zouden een geurspoor af kunnen geven, maar de andere zaken (kleur en vorm) zijn voldoende om de kast terug te vinden.

Zet je een andere kast in dezelfde kleur neer op de oude plek, dan vliegen de bijen in eerste instantie die nieuwe kast in. Nadat ze vaststellen dat die kast leeg is, gaan ze weer opnieuw op zoek in de omgeving naar hun 'thuis'. Maar zet je een bevolkte kast in dezelfde kleur op de oude plaats, dan vliegen de haalbijen de nieuwe kast in.

Conclusie: ze vliegen niet op geur terug naar hun 'thuis'.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Je hebt gelijk phlipp,

Ik heb voor de mini-plus kastjes houten bodempjes gemaakt i.p.v. die onhandige bodempjes maar aan alle zijden aan de onderkant 2 cm openingen gemaakt en veel bijen denken dat ze daar moeten wezen.
Die openingen zitten er voor het vervoer altijd voldoende ventilatie maar aan de voorkant moet het niet en dat heb ik dan ook niet gedaan bij de tweede serie.

Maar ze vliegen opnieuw aan en vinden het dan wel.
In het voorjaar hebben ze wat meer kans om te verkleumen maar dat valt ook wel mee.

Beroepsimkers hebben zelfs geen vliegplanken veel te lastig bij het reizen en eigenlijk ook niet nodig.
Zwakke bijen moeten zo snel mogelijk uitgeschakeld worden.
De omgeving van een stand mag best winderig zijn maar de bijen moeten wel goed kunnen landen vind ik.

De volken die in het voorjaar snel de dode bijen naar buiten werken hebben bij mij ook een streepje voor.

Dirk.
dertiende
pflipp
Contacteer:

Bericht door pflipp »

Bedankt voor de reacties. Ik had het even aangekeken want we zijn tenslotte nog een beetje in de winterslaap, maar toch nog een kleine interessante discussie weten te ontlokken zo :wink:

En denken jullie dat een open gaasbodem uitlokt tot roverij, door de geurverspreiding?
gijs.v
Contacteer:

Bericht door gijs.v »

Nee, dat geloof ik niet.

Verzonden met Tapatalk
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

pflipp schreef: En denken jullie dat een open gaasbodem uitlokt tot roverij, door de geurverspreiding?
Ik heb wel eens gezien dat iemand al zijn pas gemaakte afleggers een paar ramen heidehoning gegeven had en dat met een open bodem. Daar waren na het openen binnen de kortste keren de poppen aan het dansen. 'S avonds waren al zijn kastjes leeg.
pflipp
Contacteer:

Bericht door pflipp »

Oeh, dat kan ik mij wel voorstellen. Afleggers zijn altijd extra kwetsbaar, en al helemaal als er nog vliegbijen in zitten die de weg naar het oude huis nog kunnen terugvinden: "hee jongens, waar ik nu toch ben geweest! kom mee!" :be1:
Plaats reactie