Hans van der Post. schreef: Door bezuinigingen van minst. van Landbouw is die regeling "alles verbranden en vergoeden" is die stampingout methode aan de kant gezet.
De betaling van de stampingout methode is jarenlang door de veehouderij betaalt . Deze hadden daar een potje voor.
Ja dit zal wel Jaap - de veehouderij daar viel het Proefstation voor bijenteelt( Hilvarenbeek) onder en die hele koepel viel weer onder Landbouw.
Indertijd kreeg ik mijn de lesuren van de cursussen bijenteelt uitbetaald door Landbouw.
Hans van der Post. schreef:Ja dit zal wel Jaap - de veehouderij daar viel het Proefstation voor bijenteelt( Hilvarenbeek) onder en die hele koepel viel weer onder Landbouw.
Ook nu is het meldpunt voor bijenziektes nog steeds ; NVWA ( pag melden dierziekten ) Wij vallen nog steeds onder de veehouderij ( Veterinaire dienst .
Bij de veehouderij heeft ( spaart ) men een pot om bij het ruimen van dieren bij div uitbraken van besmettelijke ziektes een vergoeding uit te kunnen betalen . Vandaar .
in België heet dat het sanitair fonds. dit fonds wordt gefinancierd door de sector (varkens, pluimvee,..) en vergoedt de geleden schade aan de getroffen landbouwers ingeval van een verplichte doding of slachting van dieren. het FAVV (de belgische variant van de NVWA) zou graag hebben dat elke tak in de primaire productie zo'n sanitair fonds opricht, alleen lijkt het momenteel vrij onrealistisch dat dit voor de imkerij tot stand komt. Wat dat betreft verschillen BE en NL niet al te veel: imkers zijn veelal hobbyisten.
in nederland komt AVB relatief weinig voor,
waarschijnlijk door onze 'us ben zunig'mentaliteit'.
voer je dames met suiker/fondanten je hebt geen besmeting via het voer.
Dat komt vooral door de stampingout methode die jarenlang is gevoerd, maar sinds de tijd van Dick Vunderinck er niet meer is. Het artikel van Jaap staat me nog goed bij. k begon toen zo'n beetje met imkeren.
De bijenhouderij wil wel profiteren maar niet betalen aan oplossing.
Mits er niks veranderd zul je zien dat waarschijnlijk AVB de komende jaren toe gaat nemen.
vr. gr.
Ik wil je wel geloven, maar ik snap het niet zo goed. Ik mis wat stapjes om tot dezelfde conclusie te komen. Kun je je verhaal wat toelichten?
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Onderschat niet hoeveel ramen er juist bij een beroepsmatige imkerij wordt verwisseld. En er wordt nauwelijks in de volken gekeken. Verder denk ik dat als je een hoge raatverniewing doet plus veel volken broedloos opzet je vuilbruid ziektes genadeloo achterlaat.
Hoe komt dat nu precies dat raatvernieuwing vuilbroed tegen gaat? Een volk dat besmet is met vuilbroed (niet ziek), raakt toch niet van zijn besmetting af wanneer een deel van de ramen vernieuwd wordt? Er blijven dan toch nog steeds raampjes waar de besmetting in zit? Bij de voorjaarsinspectie zal ik voerramen uit het volk halen en ze op 1 bak zetten. Later zet ik er dan weer een tweede bak op, met schone raat. Maar in de ramen die er in de winter al in zaten kan dan toch nog steeds vuilbroed zitten?
Is het misschien zo dat doordat een deel van de ramen uit de kast is, de besmetting weggewerkt kan worden door de bijen?
Hoe komt dat nu precies dat raatvernieuwing vuilbroed tegen gaat? Een volk dat besmet is met vuilbroed (niet ziek), raakt toch niet van zijn besmetting af wanneer een deel van de ramen vernieuwd wordt? Er blijven dan toch nog steeds raampjes waar de besmetting in zit? Bij de voorjaarsinspectie zal ik voerramen uit het volk halen en ze op 1 bak zetten. Later zet ik er dan weer een tweede bak op, met schone raat. Maar in de ramen die er in de winter al in zaten kan dan toch nog steeds vuilbroed zitten?
Is het misschien zo dat doordat een deel van de ramen uit de kast is, de besmetting weggewerkt kan worden door de bijen?
Stel je zou een volk met AVB hebben (of tegen het klinische stadium aan). Je pakt al het broed weg of zet de K. op arrest en je zet dit volk op nieuwe raat. Je neemt dan toch een groot deel van de bacteriën (en sporen) weg en + de mogelijkheid voor de bacterie zich te vermeerderen (die zich in het broed moet vermeerderen). Het werkt in die zin 'verschonend'! Belangrijk volgens mij is dan ook dat je al het broed wegneemt en een volk volledig op nieuwe raat zet. Hier een daar een raampje vervangen geeft mijn inziens (ook) niet zo veel.
Een van de beproefde methodes bij het bestrijden van AVB is om al de ramen weg te nemen. Maar dit geldt bij een zichtbare uitbraak van de ziekte.
Het volk wordt in een zuivere kast op wasraat gezet.
Liefst een paar dagen wachten met voederen zodat de bijen al het voedsel dat ze in hun darmen hebben verteren. Dan kan er terug gevoederd worden.
Voor de rest heeft het regelmatig vervangen van raten altijd een positieve invloed op het bestrijden van ziekten, kijk maar hoe de bijen het zelf oplossen in de natuur. Regelmatig terug met niets beginnen is hun antwoord.
Schudzwermen maken is voor belangrijke problemen een oplossing:
In een grote emmer een schudzwerm maken met wat oxaalzuur geeft je de zekerheid dat je een varroa schoon volk begint wat zich goed kan ontwikkelen.
Als je dit schudzwermvolkje een rijpe dop geeft of een net uitgekomen of aangepaarde koningin op voornamelijk kunstraat zet zonder broed ben je ev. broedziekten ook kwijt.
Je hebt extra volken met jonge koninginnen aan het werk die bij uitval van oude volken het kunnen overnemen maar beter is nog in juli van de oude volken bijna volledige schudzwermen te maken en van het broed van drie á 4 volken een broedschuur te maken, en daar weer een schudzwerm van te maken dan heb je alles schoon voor de winter.
Vaak is het dan niet nodig om te druppelen in december maar dat is afhankelijk van herbesmetting( veel volken van andere imkers in de buurt die weinig aan varroa bestrijding doen), dus controle van de schuiven.
Als je dit steeds doet heb je op de stand zelf weinig herbesmetting van varroa en andere broedziekten.
Je wintert daardoor grotere gezondere volken uit die je in het voorjaar meer overschot aan honing halen.
Gezonde volken hebben haalbijen die langer leven en in een groter gebied honing en gevarieërder stuifmeel kunnen halen.
Bovendien als je schudzwermen maakt ruim voor de top van de volken voorkom je natuuurzwermen en verlies van goede oude koninginnen.
Dus de methode schudzwermen maken, tuurlijk werk maar verder geen ellende je waant je verder in het imkeren 40 jaar geleden toen er geen varroa bestond.