De eeuwige discussie - Buckfast of Carnica of ....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

insektenjack
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

De eeuwige discussie - Buckfast of Carnica of ....

Bericht door insektenjack »

Tijdens mij laatsts discussie op dit forum werd ik naar de onderstaande website doorgestuurd. Heel interessant en veel informaties.

http://members.upc.nl/~p.jager53/

Ook is op deze website onder het kopje selectie een tabel te vinden met kenmerken van bepaalde rassen. Bijzonder interessant vond ik het gedeelte zachtaardigheid omdat hier de carnica beter word ingeschat als de buckfast.

Echter heb ik deze indeeling niet nog eens op internet terug kunnen vinden. Allen nog een tabel waar allebeide de zelfde cijfers hebben gekregen.
Te zien in de bijlagen.

Nu mijn vraag. Is deze inschatting oud omdat je nu al zo veel verschillende lijnen buckfast en carnica hebt welke allemaal voor bepaalde doelen geteelt worden of is het mogelijk om generijk te zeggen dat carnica zachtaardiger zijn?

Graag zal ik zo veel mogelijk objectieve meningen horen en/of ervaringen over lange termijn. Niet een op een vergelijken van alleen maar twee volken.
Bijlagen
https://www.google.nl/search?q=buckfast+or+carniolan+table&client=ms-android-om-lge&biw=320&bih=440&tbm=isch&prmd=simvn&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwit7MGGybXLAhXDYpoKHWOkACYQ_AUIBigC#imgrc=hh8-ItzW20y-pM%3A
https://www.google.nl/search?q=buckfast+or+carniolan+table&client=ms-android-om-lge&biw=320&bih=440&tbm=isch&prmd=simvn&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwit7MGGybXLAhXDYpoKHWOkACYQ_AUIBigC#imgrc=hh8-ItzW20y-pM%3A
Laatst gewijzigd door insektenjack op do 10 mar 2016, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: De eeuwige discussie - Buckfast of Carnica of ....

Bericht door Hans van der Post. »

Moeten we alweer discussiëren wat beter nog beter is. Om de zoveel jaar is er een discussie kijk maar in het verleden.
Overigens staat in de kleine letters van het plaatje dat er copyright op staat.
Denk dat je beter de link van het plaatje in je tekst kunt zetten en niet het plaatje zelf. :think:
!Hans.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

Ze zijn wel een soort vergeten te noemen in de tabel namelijk de oorspronkelijke bewoner van Europa, de Apis mellifera mellifera of te wel de Zwarte bij
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
insektenjack
Contacteer:

@ Hans

Bedankt voor de tip met de copyrights.

Ik wil geen discussie voeren over welke de beste bij is. Aleen erover of die tabel nog steeds gebruikt kan worden om de rassen te beschrijven?!

@ Erik

Graag zou ik van jou meer willen weten of de ranking van de zwarte bij t.o.v. deze eigenschappen.
Laatst gewijzigd door insektenjack op do 10 mar 2016, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Mellifera staat erin als Russian....

Ik zal herhalen wat ik al eerder heb gemeld (en ik heb beide rassen gehad) er is geen verschil tussen Buckfast en Carnica, mits je goed materiaal krijg van goede telers. Er wordt veel materiaal aangeboden dat gewoon maar wat voor vuist weg wordt vermeerderd, en dat is vast niet optimaal.
insektenjack
Contacteer:

Bedankt! Dit wilde ik even weten.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

insektenjack schreef: @ Erik
Graag zou ik van jou meer willen weten of de ranking van de zwarte bij t.o.v. deze eigenschappen.
vraag beantwoord door Tieme
Tieme schreef:Mellifera staat erin als Russian....
dat de A M M ook zo genoemd was wist ik niet maar wel als de German black bee [Wikipedia] [Duitse zwarte bij]
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

de lijst lijkt mij Amerikaans, dus waarschijnlijk ook de antwoorden.

Je moet besefen dat de amerikaanse teelers hun eigen 'doelen' hebben en dat somige rassen als bv de Cordovan in europa niet beschikbaar zijn,
hun Italiaanen van andere oorsprong zijn (de gele) dan waar bv br Adam over spreekt (de leerbruine),
de rusian waarschijnlijk nazaten zijn van primorsky,
het geheel niet duidelijk is welke afrikaanse ze bedoelen (daar heb je ook verschillende rassen in bv de monticola zwart en de scutelata die weer geel is).
Met andere woorden; de lijst is zo goed als waardeloos als je het naar de nederlandse situatie wil vertalen.
:think:

de enige manier zou zijn zelf probeeren, niet alleen heeft het microklimaat, maar ook de manier van imkeren heeft een zeer grote inpact op de score.
met andere woorden, wat voor mij zo is hoeft niet voor jou ook zo te zijn omdat je situatie anders is!!.
Een van de fouten die je kunt maken is klakeloos buitenlandse ideén/meningen/methodes/drachtverhoudingen op de nederlandse situatie te enten.
:naughty:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, een manier om dit uit te zoeken voor jezelf is eens te gaan kijken bij colega's die met die rassen werken en hun en jouw situatie te vergelijken
(ook hun werkwijze) vergeet niet dat ook wij (je colega's) mensen zijn met onze eigen voorkeuren/meningen.
en een objectief antwoord hierop dan ook waarschijnlijk niet bestaat.
Laatst gewijzigd door semar op vr 11 mar 2016, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
insektenjack
Contacteer:

Bedankt voor de informatieve antwoord.
Mijn imkervader in Duitsland had carnica en ik was met hun heel tevreden. Echter zijn bij mij in de buurt waar ik nu woon nu allemaal buckfast imkers. Afgelopen jaar heb ik dan een volk gehad wat vrij aggresief was t.o.v. mijn ervaringen met carnica en ik vroeg mij af of dit in het algemeen zo zou zijn.

Er moet bij gezegd worden dat bij het volkje, wat ik had, ook sterke hybridisatie / kleurverschillen bij de werksters te zien was.
johan
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

insektenjack schreef:Bedankt voor de informatieve antwoord.
Mijn imkervader in Duitsland had carnica en ik was met hun heel tevreden. Echter zijn bij mij in de buurt waar ik nu woon nu allemaal buckfast imkers. Afgelopen jaar heb ik dan een volk gehad wat vrij aggresief was t.o.v. mijn ervaringen met carnica en ik vroeg mij af of dit in het algemeen zo zou zijn.

Er moet bij gezegd worden dat bij het volkje, wat ik had, ook sterke hybridisatie / kleurverschillen bij de werksters te zien was.
je kan zelfs binnen zo goed als raszuivere omstandigheden verschillen hebben in zachtaardigheid. Dat hoeft niet persé te wijten te zijn aan inkruising of verbastering , maar onthoud dat hoe verder je van de Parents 'P-generatie' weg gaat, hoe groter de kans wordt dat je bijen minder zachtaardig zullen worden.wanneer er veel geel tussen je carnica's zit, kan dit betekenen dat je intussen met F-zoveel koninginnen zit. Larfjes van een raszuivere moer gaan halen om koninginnen te kweken zou dan een groot deel kunnen oplossen.
ik heb vorig jaar zelf een aantal koninginnen gekweekt uit raszuivere larfjes en deze laten bevruchten op kreverhille. daar zijn ook verschillen in zachtaardigheid merkbaar ondanks het feit dat het (nagenoeg ) raszuivere nakomelingen oplevert.
vergeet niet dat een koningin 16 chromosomenparen heeft (16 chromosomen van de moeder, 16 chromosomen van de vader) en dat de werksters die er uit voortkomen ook nog eens afkomstig zijn van een vader (met 16 chromosomen) en deze moeder. er is dus een ongelooflijk grote genetische variabiliteit tussen 2 zusterkoninginnen en hun nakomelingen mogelijk!
Plaats reactie