kiezen volksvermeerdering of honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door tomer »

Als de temperatuur de eerste week van april goed is, ga ik de voorjaarsinspectie doen. Tot nu toe ben ik ondanks mijn nieuwsgierigheid als beginner uit de kast kunnen blijven. Volgens mij gaat het wel goed met mijn volk: bij mooi weer vliegen ze volop en komen met veel stuifmeel terug (ik veronderstel wilg). Op de varroaschuif ziet het er ook goed uit, weinig mijten, volk zit in het midden. Het is nog wel een klein volk (ik zie 4 wasmulstrepen, dus 3 bezette ramen) en ik wil het dit voorjaar laten groeien om een aflegger van te maken. Momenteel hebben ze veel plaats: ze zitten in een Dadant 10 broedbak.
Mijn vraag is: moet ik het volk laten doen tot het groot genoeg is voor een kunstzwerm, of zet ik er zowiezo binnenkort een honingkamer op? Moet je een keuze maken, of kan je gewoon beide?
groetjes,
Tom
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door ErikS »

hello,

Ik heb geen ervaring met de Dadant broedkamers maar er is ook een tussenoplossing.
Ken je de Miniplus kast? twee ramen in elkaar gestoken is een Dadant honing kamer raam. zie foto's en link http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=668 Als je dit in de broedkamer hangt worden de ramen belegd. Neem je uit als je jonge larven hebt en hangt ze in de kleine miniplus kast. Minimale ingreep in het volk en toch een jong volk.
Ik heb zelf goede ervaringen met deze miniplus. Hier kun je 2 volken kweken in een kast. https://imkershop.nl/88-teeltkastjes-onderdelen
Een luxere variant met veel extra mogelijkheden is op http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=790 , ontwikkeld in belgie!

en plaats die honingkamer maar en goede oogst gewenst!

grtz,

erik.
Bijlagen
Miniplusdubbel.jpg
Miniplusdubbel.jpg (12.5 KiB) 3785 keer bekeken
Miniplusenkel.jpg
Miniplusenkel.jpg (14.54 KiB) 3785 keer bekeken
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

ErikS schreef: Als je dit in de broedkamer hangt worden de ramen belegd. Neem je uit als je jonge larven hebt en hangt ze in de kleine miniplus kast. Minimale ingreep in het volk en toch een jong volk.
Gaan dan de kleine hoeveelheid bijen in die mini plus de koninginnen cellen aanzetten ...of voer je daar een bevruchte koningin bij in .

Jaap v P
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

tomer schreef:het is nog wel een klein volk (ik zie 4 wasmulstrepen, dus 3 bezette ramen) en ik wil het dit voorjaar laten groeien om een aflegger van te maken. Momenteel hebben ze veel plaats: ze zitten in een Dadant 10 broedbak.
Het eerst wat ik aanraad is om ze tegen de kant van de kast te hangen op 4 ramen. Daar hang je dan een vulblok tegen. De raam langs de vulblok moet voldoende voedsel bevatten. Als je ze laat hangen zoals nu gaat het lang duren vooraleer ze kast vol hebben, om van honingzolders nog maar te zwijgen.
Eens deze ramen goed bezet zijn geef je telkens een lege raam of waswafel bij langs het broednest en schuif je de vulblok op.
Ook het vlieggat verkleinen tot waar de bijen zitten.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef: Als je dit in de broedkamer hangt worden de ramen belegd. Neem je uit als je jonge larven hebt en hangt ze in de kleine miniplus kast. Minimale ingreep in het volk en toch een jong volk.
Gaan dan de kleine hoeveelheid bijen in die mini plus de koninginnen cellen aanzetten ...of voer je daar een bevruchte koningin bij in .

Jaap v P
Kan allebei. Maar omdat het een beginner betreft ging ik uit van aanzetten van doppen door de bijen, als er 1500-2000 bijen in de miniplus zitten is dat ruim voldoende voor aanzetten van doppen en goed verzorgen. Als er doppen op 2 ramen ontstaan kan hij de 2 ramen in een aparte ruimte hangen door de scheidingswand te gebruiken en zijn er 2 mogelijkheden voor een koningin.
Maar een bruidsvlucht is onzeker vroeg in het jaar gezien de temperatuur en de benodigde mannelijke aandacht. Dus wachten met deze actie tot er voldoende darren in het volk zijn. Uit het hoofd 40 dagen na beleggen darrencellen.

grtz,

erik.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

ErikS schreef:
Kan allebei. Maar omdat het een beginner betreft ging ik uit van aanzetten van doppen door de bijen, als er 1500-2000 bijen in de miniplus zitten is dat ruim voldoende voor aanzetten van doppen en goed verzorgen.
Zelf zou ik voor een andere manier kiezen . Ik betwijfel of slechts 2000 bijen ( dat zijn de bijen van slechts één broedkamer raam Simplex maat ) voldoende capaciteit hebben om een raampje met larfjes en dan nog een goede moercel aan kunnen zetten en verzorgen .

Jaap v P
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

als je het seizoen begint met een voldoende sterk volk, is het perfect mogelijk om voor de combinatie volksvermeerdering-honing te gaan. 1 aflegger eind mei-begin juni + een kunstzwerm na de linde maakt dat je op het einde van het seizoen 3 volkjes hebt zonder al te veel aan honing in te moeten boeten. wacht dan wel niet tot 1 augustus met het maken van een kunstzwerm - en dus ook niet tot dan met slingeren. begin juli slingeren zal je misschien enkele kilootjes honing schelen, maar of je nu 40 of 45 kg oogst is nu ook niet het grote punt als hobbyist. bovendien geef ik altijd een deel honing terug aan het volk via de voerbak.
begin je met een zwakker volk en je wil niet te veel verlies hebben aan honing dan is het - afhankelijk van de situatie van je volk eind mei - misschien niet zo'n goed idee om al onmiddelijk een broedaflegger te maken. veel hangt af van je drachtgebied, het weer en hoe het volk dus ontwikkelt.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

@Jaap. In de praktijk werkt het goed. Meestal is na enkele dagen pas een zijde deels belegd. 2000 bijen kunnen honderden larven goed aan.
Een praktische truc is miniplus raampjes met uitgebouwde raat geven die je deels hebt weggesneden. De uitgebouwde cellen worden snel belegd en de onderste helft moet eerst uitgebouwd. In de praktijk zijn de bovenste cellen al grotendeels gesloten voordat de onderste cellen jonge larfjes hebben.
Dan de ramen uitnemen. Het gesloten broed worden jonge bijen zonder inspanning van de aflegger en de bijen kunnen zich concentreren op het open broed en de larfjes die geschikt zijn voor koninginnendoppen.

grtz,

erik.
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: RE: Re: kiezen volksvermeerdering of honing?

Bericht door Steve_Delannoye »

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef:
Kan allebei. Maar omdat het een beginner betreft ging ik uit van aanzetten van doppen door de bijen, als er 1500-2000 bijen in de miniplus zitten is dat ruim voldoende voor aanzetten van doppen en goed verzorgen.
Zelf zou ik voor een andere manier kiezen . Ik betwijfel of slechts 2000 bijen ( dat zijn de bijen van slechts één broedkamer raam Simplex maat ) voldoende capaciteit hebben om een raampje met larfjes en dan nog een goede moercel aan kunnen zetten en verzorgen .

Jaap v P
Vorig jaar heb ik ook 1 kast uitgewinterd en ik wou snel meerdere volken. De eerste week van mei heb ik 2 afleggers gemaakt met elk 1 raam brias en opzittende bijen. Een maand later waren beide koninginnen aan de leg. Ik heb deze ingewinterd op 2 bakken. Dus ik denk niet dat die koninginnen minderwaardig zijn. Ik beschik nu over 5 volken en zal dit niet meer toepassen maar het heeft me wel goed geholpen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

tomer schreef:Als de temperatuur de eerste week van april goed is, ga ik de voorjaarsinspectie doen. Tot nu toe ben ik ondanks mijn nieuwsgierigheid als beginner uit de kast kunnen blijven. Volgens mij gaat het wel goed met mijn volk: bij mooi weer vliegen ze volop en komen met veel stuifmeel terug (ik veronderstel wilg). Op de varroaschuif ziet het er ook goed uit, weinig mijten, volk zit in het midden. Het is nog wel een klein volk (ik zie 4 wasmulstrepen, dus 3 bezette ramen) en ik wil het dit voorjaar laten groeien om een aflegger van te maken. Momenteel hebben ze veel plaats: ze zitten in een Dadant 10 broedbak.
Mijn vraag is: moet ik het volk laten doen tot het groot genoeg is voor een kunstzwerm, of zet ik er zowiezo binnenkort een honingkamer op? Moet je een keuze maken, of kan je gewoon beide?
groetjes,
Tom
Hallo Tom,
4 straatjes mul wil niet zeggen dat dit volledige ramen met bijen zijn, de dadant ramen worden maar gedeeltelijk bezet, ze zitten nog in een soort bolvorm.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je ze aan de zijkant zet met een vulblok maar het is wel wat makkelijker werken.
Bij een temperatuur van dik 10 graden kan je het volkje rustig even bekijken, ook darrenbroedige volken halen stuifmeel en dan kan je misschien het volk redden door de oude koningin weg te nemen en er een vergelijkbaar volkje met een goed leggende koningin bij te hangen dat moet zo vroeg mogelijk en zonder voorzorgen.

Maar maak je geen illusies over honing dit kleine volkje moet eerst een 2 á 3 maanden voor zich zelf zorgen voordat het een goede aflegger kan afgeven.
De honingkamer kan je vergeten tot ver in de zomer.

Als je in het voorjaar Dadantvolken van 8 ramen uitwinterd kan je pas echt honing oogsten van de voorjaarsdracht.
Dan moet je vooral goed de varroa bestrijden ook in de zomer zodat het volk gezonde winterbijen op kan zetten die lang leven.
Te veel varroamijten veroorzaakt steeds slechtere nakomelingen door de uitval moeten op den duur de al slechte winterbijen het broed gaan verzorgen en dan is het volk dood voor het voorjaar soms al in de herfst.

Als je de schade ziet is het te laat!

Dirk.
dertiende
Plaats reactie