Omdat dit in een ander topic ter sprake kwam dat de beste stimulatie voor een bijenvolk het aanpassen van de grootte van de kast aan dit volk is,
ga ik hier beschrijven hoe je van een klein volkje in mini plus kastjes dit kunt uitbouwen naar een groot volk in een Dadant Blatt kast met 12 ramen door deze regel in acht te houden.
Nu ben ik er mij van bewust dat met spaarkast dit probleem zich minder stelt omdat een broedbak van een spaarkast maar de helft is van een Dadant Blatt kast maar toch ook hier geldt deze regel. Kijk maar naar het artikel.van Pia Aumeier ,hoe ze daar beschrijft hoe ze van één broedraam naar een ganse broedbak gaat
Dus hier gaan we

Ik heb drie kastjes overwinterd op drie bakjes miniplus. Gisteren heb ik ze nagekeken en bij allen was het bovenste bakje vol broed, het tweede bakje vol bijen maar nog geen broed en het onderste bakje leeg. Dus deze onderste bakjes heb ik er onderuit genomen en ze zitten dus nu op twee bakjes.
De raampjes hebben de hoogte van een honingzolder dadant en twee in elkaar passen dus in een honingzolder.
De ontwikkeling in deze bakjes gaat supersnel omdat de bovenzijde maar 30 op 30 cm is en de bijen dus zoals in een korf naar beneden werken en gemakkelijk de warmte kunnen bewaren.