Hoe meer ik er zelf over weet, hoe meer ik besef dat uitsluitend ervaring telt..
Helaas wordt geheel naar Amerikaans model jongere generaties al weer jaren geleerd dat ze overal een mening over moeten hebben - ook over zaken waarvan ze niets tot veel te weinig weten - en die mening dan ook nog eens vooral met veel enthousiasme en overtuiging moeten verkondigen.
Alsof het hebben van een mening ook maar iets toevoegd..

Hoe langer ik zelf met bijenhouden bezig ben, hoe meer ik besef dat ik er door gebrek aan ervaring verdomd weinig van afweet.
Heel misschien dat ik zelf met een jaar of vijf de status van beginnende bijenhouder een beetje ontgroeid ben..

Aan de andere kant is bijenhouden natuurlijk ook een dynamisch iets waarbinnen steeds weer nieuwe inzichten worden opgedaan en nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden.
Daarbij kunnen meer ervaren bijenhouders zich dan soms ook wel eens wat vasthoudend opstellen t.a.v. verouderde methoden, tradities en zienswijzen.
Soms wat meeveren en vooral met jouw bijdragen tegengas blijven geven aan betwetende beginners.
Anders zitten wij straks met een enorme vuilnisbelt vol met van die afgedankte kunststof flowhive ramen en 'trabant' kunststof bijenkasten