Weerbare bijen
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Weerbare bijen
Jaja,
Maar wat is een weerbare bij? De bij die dit allemaal overleeft neem ik aan.
groeten,
Tieme
Maar wat is een weerbare bij? De bij die dit allemaal overleeft neem ik aan.
groeten,
Tieme
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik denk dat alle ziektes weghouden bij de bij, dmv ingrepen ook niet zal helpen op langere duur . Meest ideale zal zijn zelfstandige overlevenden bijenvolken zonder enige (chemische) bestrijding. We zijn er nog ver van verwijderd......
Tieme, bekijk jij ook mogelijk aangevreten mijten?
vr. gr.
Tieme, bekijk jij ook mogelijk aangevreten mijten?
vr. gr.
JP
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
HI JP,
De aangevreten mijten bekijk ik niet. Ik werk op dit moment op twee verschillende selectie sporen:
Ik kijk naar de mijten die uit het broed zijn verwijderd in de VSH test. Op basis hiervan zoeken we volken die we daarna met elkaar combineren tot volken met hoge VSH. Deze volken zouden alle mijten moeten opruimen door broed te trekken.
Verder kijk ik ivm AGT/Beebreed naar de mijtval gedurende 3 à 4 weken tijdens de wilgenbloei en het aantal opzittende mijten vanaf half juli om de drie weken tot oktober. De verhouding tussen de mijtval en de opzittende mijten vertelt iets over de populatie groei van de mijten. Tegenwoordig vinden we ook volken waarbij de mijt populatie stabiel laag is (is bij mij dit jaar voor het eerst). Ik weet niet waarop dit is gebaseerd. Ik moet nog zien of dit een eigenschap is die ik in de dochtervolken ook nog terug vind.
groeten,
Tieme
De aangevreten mijten bekijk ik niet. Ik werk op dit moment op twee verschillende selectie sporen:
Ik kijk naar de mijten die uit het broed zijn verwijderd in de VSH test. Op basis hiervan zoeken we volken die we daarna met elkaar combineren tot volken met hoge VSH. Deze volken zouden alle mijten moeten opruimen door broed te trekken.
Verder kijk ik ivm AGT/Beebreed naar de mijtval gedurende 3 à 4 weken tijdens de wilgenbloei en het aantal opzittende mijten vanaf half juli om de drie weken tot oktober. De verhouding tussen de mijtval en de opzittende mijten vertelt iets over de populatie groei van de mijten. Tegenwoordig vinden we ook volken waarbij de mijt populatie stabiel laag is (is bij mij dit jaar voor het eerst). Ik weet niet waarop dit is gebaseerd. Ik moet nog zien of dit een eigenschap is die ik in de dochtervolken ook nog terug vind.
groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ralph Büchler vertelde eens op een voordracht dat het probleem is dat ze er een eigenschap moeten gaan in kweken die onze bijen nooit gehad hebben.Jelte Pieter Dijkstra schreef: We zijn er nog ver van verwijderd......
Bij andere eigenschappen zoals haaldrift of zwermtraagheid of zachtaardigheid zijn het enkel eigenschappen die men tracht te verbeteren maar resistentie tegen Varroa hebben onze bijen nooit gehad, ook niet een beetje. Zonder behandeling gaan ze allemaal dood.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
De tijd schrijd voort. Het ene volk maakt zijn kast eerder schoon dan de ander. De een haalt nauwelijks propolis de ander plakt alles vol. Zo ook de opruimwoede van bijen als ze een varroa besmette cel ontdekken! Allemaal eigenschappen die door selectie versterkt of verzwakt kunnen worden.joselito schreef:Ralph Büchler vertelde eens op een voordracht dat het probleem is dat ze er een eigenschap moeten gaan in kweken die onze bijen nooit gehad hebben.Jelte Pieter Dijkstra schreef: We zijn er nog ver van verwijderd......
Bij andere eigenschappen zoals haaldrift of zwermtraagheid of zachtaardigheid zijn het enkel eigenschappen die men tracht te verbeteren maar resistentie tegen Varroa hebben onze bijen nooit gehad, ook niet een beetje. Zonder behandeling gaan ze allemaal dood.
Ik heb er wel vertrouwen in! Je zult toch naar voordrachten moeten gaan die wel laten zien dat er volken bestaan die de varroa aan kunnen.

!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Hans, deze voordracht was 20 jaar geleden maar ze zijn nog geen stap verder in Duitsland. En het zijn toch niet de minsten die zich er daar mee bezig houden.Hans van der Post. schreef:Ik heb er wel vertrouwen in! Je zult toch naar voordrachten moeten gaan die wel laten zien dat er volken bestaan die de varroa aan kunnen.
https://www.youtube.com/watch?v=BopnuGfJDpk
Prof Dr Nikolaus Koeniger vertelt hier we realistisch moeten zijn en dat er voor de nabije toekomst geen oplossing gevonden wordt die ons verlost van de varroa nachtmerrie. Hun benadering is verbetering in kleine stappen. En het kan zijn dat ze kleine stappen voorwaarts maken, alhoewel hij daar zelfs niet zeker van is, maar het zal zeker niet de uiteindelijke oplossing zijn.
Er zijn andere mensen die je dat wel beloven. maar wij zullen dat niet doen. (4:17/53:29)
Dat zijn letterlijk zijn woorden.
Laatst gewijzigd door joselito op do 31 mar 2016, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dat VSH/broedtrekken geloof ik niet zo in. Logisch nagedacht, lijkt me dat een heel erg hoge kost voor bijen. Je investeert in broed en vervolgens help je het omzeep. Ik vraag me ook af of het meer voorkomt bij andere sociale insecten? Als dat zo is dan geeft dat misschien een houvast.Ik kijk naar de mijten die uit het broed zijn verwijderd in de VSH test. Op basis hiervan zoeken we volken die we daarna met elkaar combineren tot volken met hoge VSH. Deze volken zouden alle mijten moeten opruimen door broed te trekken.
Persoonlijk geloof ik veel meer in poetsgedrag: dat zie je ook effectief bij bijen. Ooit heb ik een bij met een mijt zien wegdragen uit de kast (maar deze kan natuurlijk al dood zijn geweest). Een mijt bij een bij is als een konijn bij een mens. Qua grootte zou je, logischerwijs, zeggen dat de bij de mijt moet kunnen aanpakken, vastgrijpen, etc. Maar ook hier zie je nooit iets van bijen. Dit lijkt mij de minste kost voor bijen. Volwassen mijten wegdragen en 'probleem opgelost'.
De nieuwste inzichten zijn dat bijen op 'meerdere paarden' wedden en er gelijktijdig meerdere manier van varroatoleranties en -resistenties zijn die kunnen plaats vinden in bijenvolken die niet meer worden behandeld. Mij lijkt dat allemaal theorie en vooral twijfel ik ook aan de varroadruk in die volken. Als je elk seizoen begint met een raampje open broed en wat bijen en je herhaalt dat elk jaar dan zal op deze wijze je bijen over 5 jaar tijd waarschijnlijk nog leven. Maar is dit resistentie of een adequate imkermethode? Mij lijkt het laatste. Heel anders wordt het als je volken houdt die het gehele jaar doorbroeden. De meeste volken zullen het niet gaan halen.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Hier zie ik meer fiducie in. Afgezien van het precieze mechanisme zie je stabilisatie of vermindering van het aantal mijten.Verder kijk ik ivm AGT/Beebreed naar de mijtval gedurende 3 à 4 weken tijdens de wilgenbloei en het aantal opzittende mijten vanaf half juli om de drie weken tot oktober. De verhouding tussen de mijtval en de opzittende mijten vertelt iets over de populatie groei van de mijten. Tegenwoordig vinden we ook volken waarbij de mijt populatie stabiel laag is (is bij mij dit jaar voor het eerst). Ik weet niet waarop dit is gebaseerd. Ik moet nog zien of dit een eigenschap is die ik in de dochtervolken ook nog terug vind.
Zou je mij een plezier willen doen Tieme en speciaal voor mij eens van je meest succesvolle volken als het om bovenstaande meting gaat, wat mijten willen bekijken of ze 'aangevreten' zijn?
vr. gr.
JP
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Joselito en Jelte, Thime en een aantal andere zoals van Beebreed mijzelf hebben over de horizon gekeken. Je kunt wel verschillende hoog geleerden aanvoeren maar probeer eens een simpel proefje: neem een kranten strookje van 20 bij 3 cm. leg dit op de toplatten doe dit tegelijkertijd bij 10 gelijkwaardige volken.
kijk dan na 1 en 2 uur zie wat er is gebeurd. Herhaal dit drie keer schrijf elke keer op wat je ziet.
kijk dan na 1 en 2 uur zie wat er is gebeurd. Herhaal dit drie keer schrijf elke keer op wat je ziet.
!Hans.