Tanzanian Top Bar Hive - Discussie Board
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Tanzanian Top Bar Hive - Discussie Board
Oke, leuk! Ik kijk ernaar uit om uiteindelijk wat bijen in mijn kast te krijgen 

- Samuel Murray
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Ik heb ook zo'n dak geprobeerd, maar de wind waait het af. Dus moet je het vastzetten met een riem of stenen. Maar als dat materiaal warm word in de zon, gaat het vervormen, en als je dan een riem of steen gebruikt, dan word ie plat gedrukt. Mijn suggestie is dat je meer moeite doen om een stevige dak te maken (mischien beter een multiplex plaat met platte dakmateriaal erop).insektenjack schreef:Ik ben benieuwd en kijk ernaar uit om jullie reacties te lezen.
Ik zie dat je ruimte tussen de dak en de latten heeft, maar het heeft geen zin of functie op dat manier. De bijen kitten de latten aan elkaar vast, en de "dak" die je erop leggen is gewoon een regenscherm. De bijen zullen geen voordeel van de schuine dak hebben.
Ik zie dat jij de latten precies hetzelfde lengte maken als de breedte van de kast, maar de theorie bij lattenkasten is dat het inspectie vergemakkelijk als de latten wat uitsteekt over de rand. Dan kan je namelijk de latten makkelijker tillen.
-
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ja de beslissing om het dak zo te bouwen heb ik gemaakt omdat deze volgens mij aan de eisen juist voldoet. De houten balk, die onder de dak ligt (links) is aan het dak geschroefd - aan de rechte kant zit er ook nog eentje die wat smaller is. Hierdoor loop het water altijd naar achtere weg als het regent.Samuel Murray schreef: Ik heb ook zo'n dak geprobeerd, maar de wind waait het af. Dus moet je het vastzetten met een riem of stenen. Maar als dat materiaal warm word in de zon, gaat het vervormen, en als je dan een riem of steen gebruikt, dan word ie plat gedrukt. Mijn suggestie is dat je meer moeite doen om een stevige dak te maken (misschien beter een multiplex plaat met platte dakmateriaal erop).
Ik zie dat je ruimte tussen de dak en de latten heeft, maar het heeft geen zin of functie op dat manier. De bijen kitten de latten aan elkaar vast, en de "dak" die je erop leggen is gewoon een regenscherm. De bijen zullen geen voordeel van de schuine dak hebben.
De tussenruimte tussen dak en kast heb ik express gemaakt om de mogelijkheid open te houden een ingang aan de bovenkant te kunnen maken.
Ja helaas heb ik hier tijdens de bouw een fout gemaakt. Ik zal het eerst zo proberen en, indien het niet handig is, schroeven aan de linker en rechter kant indraaien.Samuel Murray schreef: Ik zie dat jij de latten precies hetzelfde lengte maken als de breedte van de kast, maar de theorie bij lattenkasten is dat het inspectie vergemakkelijk als de latten wat uitsteekt over de rand. Dan kan je namelijk de latten makkelijker tillen.
------------