Door extra ingreep: op de 4e dag gesloten doppen te breken kun je voorkomen dat er koninginnen komen van te oude larven.
ad staals
eerste Carnica volkje..
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: RE: Re: eerste Carnica volkje..
willem schreef:rickjhee schreef:Ik zal het opzoeken maar het is al vaak aangetoond dat bijen een juiste larve kiezen en geen te oude larve zolang ze maar een keuze hebben. Ook is aangetoond dat er een correlatie is tussen gewicht van de q, breedte borststuk en de legprestatie, maar dat de herkomst van de q van geen invloed is (redcel, boogsnede, overgelarfd) op de legprestatie."willem"] Je hebt helemaal gelijk, maar een volk kan redcellen aanzetten op larven van bv één dag of 2½ dag. Uit de eerste kunnen prima moeren komen, uit de tweede flut moeren. Nu is het zo dat die laatsten als eersten uitlopen en dus de rest opruimen.
Bij overlarven kies je jonge larven uit, daar kunnen natuurlijk ook flut moeren bij zitten, maar het uitgangs materiaal is van betere kwaliteit.
Dus...?
De beste koninginnen zijn degenen die de bijen zelf opzetten, continu gevoed, optimale temperatuur, geen uitdroging of zonnestraling, geen beschadiging door aanraken met "gereedschappen". Het voordeel van overlarven is dat de imker kan kiezen met welk materiaal hij werkt, makkelijker de doppen kan manipuleren en ook grotere aantallen kan kweken op een raam. Maar voor de huis tuin en keuken imker niet relevant.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: RE: Re: RE: Re: eerste Carnica volkje..
Het grote verschil zou hem zitten in dat je zelf natuurlijk kunt bepalen welke larven je neemt. Maar zoals Ad zegt kun je ook op de 4e dag gesloten doppen breken.Hans van der Post. schreef:rickjhee schreef: je teelt na van een F1 moer en moeren uit redcellen zijn als regel geen toppers
Wat denk je dat teeltkoninginnen zijn? Ook gewoon moeren uit (kunstmatige) redcellen in principe.
Sent from my ALE-L23 using Tapatalk
Mmm ooit zelf uitgeprobeerd?
Sent from my ALE-L23 using Tapatalk
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: eerste Carnica volkje..
Ik neem de larfjes zo jong mogelijk, liefst enkele uren oud.
En de aanname is altijd goed tot zeer goed.
De elfde dag na het omlarven zet ik de kooitjes en ik ben nog nooit te laat geweest, het is te zeggen dat er al een koningin geboren is.
Maar ik ga niet half april al koninginnen kweken
Dat heeft er misschien ook mee te maken
En de aanname is altijd goed tot zeer goed.
De elfde dag na het omlarven zet ik de kooitjes en ik ben nog nooit te laat geweest, het is te zeggen dat er al een koningin geboren is.
Maar ik ga niet half april al koninginnen kweken

Dat heeft er misschien ook mee te maken
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: RE: Re: eerste Carnica volkje..
Een mooie samenvatting en meerdere links staan op deze site https://buckfastimker.wordpress.com/waa ... eter-zijn/ErikS schreef:Ik zal het opzoeken maar het is al vaak aangetoond dat bijen een juiste larve kiezen en geen te oude larve zolang ze maar een keuze hebben. Ook is aangetoond dat er een correlatie is tussen gewicht van de q, breedte borststuk en de legprestatie, maar dat de herkomst van de q van geen invloed is (redcel, boogsnede, overgelarfd) op de legprestatie.willem schreef:rickjhee schreef: je teelt na van een F1 moer en moeren uit redcellen zijn als regel geen toppersJe hebt helemaal gelijk, maar een volk kan redcellen aanzetten op larven van bv één dag of 2½ dag. Uit de eerste kunnen prima moeren komen, uit de tweede flut moeren. Nu is het zo dat die laatsten als eersten uitlopen en dus de rest opruimen.Wat denk je dat teeltkoninginnen zijn? Ook gewoon moeren uit (kunstmatige) redcellen in principe.
Bij overlarven kies je jonge larven uit, daar kunnen natuurlijk ook flut moeren bij zitten, maar het uitgangs materiaal is van betere kwaliteit.
Dus...?
De beste koninginnen zijn degenen die de bijen zelf opzetten, continu gevoed, optimale temperatuur, geen uitdroging of zonnestraling, geen beschadiging door aanraken met "gereedschappen". Het voordeel van overlarven is dat de imker kan kiezen met welk materiaal hij werkt, makkelijker de doppen kan manipuleren en ook grotere aantallen kan kweken op een raam. Maar voor de huis tuin en keuken imker niet relevant.