Genoeg voer?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): Buckfast F2
- Contacteer:
Re: Genoeg voer?
Hoe oud wordt dan het voer in zo'n kantraam op een gegeven moment wel niet? Of wordt het toch wel eens door de bijtjes ververst? (Zonder te mengen met de honing in de hk?)
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Op het einde van het seizoen wordt alles ververstpflipp schreef:Hoe oud wordt dan het voer in zo'n kantraam op een gegeven moment wel niet? Of wordt het toch wel eens door de bijtjes ververst? (Zonder te mengen met de honing in de hk?)

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Vandaag de kasten gaan nazien en alles was ok.
Wat ze binnen gebracht hadden was genoeg voor het dagelijks bestaan dus de voorraden waren niet aangesproken.
Voor de imker was er nog niets in de honingzolder maar dat zal waarschijnlijk wel komen.
Wat ze binnen gebracht hadden was genoeg voor het dagelijks bestaan dus de voorraden waren niet aangesproken.
Voor de imker was er nog niets in de honingzolder maar dat zal waarschijnlijk wel komen.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Josilito schrijft
Groeten...................
Gerard
Zo is het maar net. En je hoeft 's winters niet zenuwachtig te zijn of de volken wel voldoende voer hebben. Dat komt je nachtrust zeker ten goede.Daarom geef ik 20 kg wintervoer.
Groeten...................
Gerard
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
teuntjhe schreef:En dan suikerdeeg erop, indien ze dit niet hebben?
Dan niet vergeten weg te halen zodra het weer verbetert
voorjaars/suikerdeeg honing wordt vast niet in dank afgenomen.
het ziet er uit als een weekje minder, dus geen paniek
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps je kunt zo'n pak ook in tweeen of vieren snijden,
voor een kortere periode.
- sikkie68
- Imker sinds: mei 2015
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica bastaard
- Contacteer:
hello bijen, ik heb gister twee lege ramen eruitgehaald en nieuwe voerramen erin gezet. Ze waren knap in aantal en ook al brias op het 8e raam. ik heb er een niet uitgebouwde hk opstaan. 3e raam is uitgelopen en gepoetst. Ik begrijp heel goed waarom het voer aan een kant op was
laat de ystyd maar komen

<to
or not to
>, dat is de vraag!

- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Het veiligst is het om zoveel winter voorraad te hebben,dat ze in een koud voorjaar zoals dit voorjaar nog steeds voldoende hebben.
Spaarzaam voeren gaat goed wanneer ze al vanaf de wilgenbloei constant kunnen halen,maar owee als het eens tegen zit.
Dan moet je nood-voedering geven om de boel aan de gang te houden.
Ik geef liever zoveel dat ik op een gegeven moment als er voldoende in de honingkamers zit,volle kantramen uit het broed gedeelte moet halen.
Deze vervang ik dan meteen door ramen met kunstraat.
Wanneer ik volle honingkamers heb,laat ik er minstens 1 op de volken die ik pas slinger als de terug geplaatste leeg geslingerde honingkamers weer voldoende honing/nectar hebben om een langere periode van slecht weer te kunnen overbruggen.
Een verregende zomer kan immers ook voorkomen.
Op deze manier heb ik nooit zorgen over wel of niet voldoende voorraad tijdens een koud voorjaar of een slechte zomer
Spaarzaam voeren gaat goed wanneer ze al vanaf de wilgenbloei constant kunnen halen,maar owee als het eens tegen zit.
Dan moet je nood-voedering geven om de boel aan de gang te houden.
Ik geef liever zoveel dat ik op een gegeven moment als er voldoende in de honingkamers zit,volle kantramen uit het broed gedeelte moet halen.
Deze vervang ik dan meteen door ramen met kunstraat.
Wanneer ik volle honingkamers heb,laat ik er minstens 1 op de volken die ik pas slinger als de terug geplaatste leeg geslingerde honingkamers weer voldoende honing/nectar hebben om een langere periode van slecht weer te kunnen overbruggen.
Een verregende zomer kan immers ook voorkomen.
Op deze manier heb ik nooit zorgen over wel of niet voldoende voorraad tijdens een koud voorjaar of een slechte zomer