Jaap, Ik begrijp je reactie nog niet. Aan de andere kant was mijn opmerking ook niet echt duidelijk.
Wat ik bedoelde (spaarkast 10 raams).
Stel een volk zit nu op een onderbak met 6 ramen broed, 2 ramen stuifmeel en heeft een honingkamer. Effectief 10 ramen aan bijen. De bijen zitten comfortabel.
Morgen is een warme dag voorspelt en redelijkerwijs zal er overvloedig gehaald worden op de, hier in elk geval rijkelijke, voorjaarsdracht. Onderin bij het broednest zal nectar worden gestoken.
Vanaf vrijdag tot vrijdag zijn temperaturen onder de 10 graden overdag voorspelt. Dus gehaald zal er niet worden, de bijen zitten binnen, lekker veilig en minimale sterfte. De nectar zal na enkele dagen naar boven gaan en deels worden gebruikt.
In de broedkamer wil de koningin doorgaan met leggen, stel een week, is ca 4 ramen vol.
Er vallen ook ramen broed uit, stel 2 ramen broed = 6 ramen met bijen.
Zwart wit doorgeredeneerd. Stuifmeel en kantramen worden niet belegd.
De koningin komt 4-2=2 ramen ruimte tekort en die ramen kunnen ook nog deels vol nectar zitten.
De bijen hebben 10+6=16 ramen (geen sterfte gerekend) ruimte nodig. Volk zit klem in de kast.
Bij deze temperatuur controleer ik niet alle ramen uitgebreid, meer snelle controle op gedrag en openkippen. Een dop net belegd en met larve kan ik missen, dus dag 4 in de ontwikkeling, dag 9 is de sluitingsdag en is het volk (in theorie) bereid om te zwermen. Ik heb zelf meegemaakt dat een volk in een week van alles normaal, overging op doppen aanzetten en zwermklaar was. Als het dan een dag goed warm is kun je onverwacht een zwerm hebben. Tenminste is mijn ervaring, in mijn jonge imkers jaren

Hopelijk heb ik nu bijgeleerd.
Mvg,
Erik.