Een vervolg op http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 2&start=20
De meeste imkers hebben niet de mogelijkheid om voldoende vaardigheid in overlarven en koninginnenteelt op te bouwen. En voldoende vaardigheid is nodig om een redelijke mate van succes te boeken. Los van de benodigde materialen en tijd.
- Een alternatief is de bijen zelf doppen laten aanzetten, hiervoor is de boogsnede een goede optie. Gevolg is vaak een rij van doppen die in andere kasten ook goed gebruikt kunnen worden.
- Of er zitten in een verzamelbroedaflegger meerdere doppen op één raam terwijl je toch graag 3 ramen met één dop had gehad.
- In een kleinere aflegger of hopeloos moerloosvolk is een vol raam vaak een grote belasting voor de voedende bijen, beter zou zijn tientallen larven aan te bieden.
De volgende truc werkt in de praktijk goed.
Ik heb deze foto's ooit gemaakt om een collega imker leerling te helpen.
Normaliter zet ik zo koninginnen doppen over maar het werkt ook voor open broed. Let niet op de lelijke raam, hij is voor een goed doel opgeofferd en gaf me alle tijd om te manipuleren en foto's te maken. De handelingen moeten snel worden uitgevoerd om afkoeling en of uitdrogen tegen te gaan. Dus 20+ graden, uit de zon en uit de wind.
Foto 001, neem raam met dop en zet raam op zijn zijkant, belangrijk!, liefst een net gesloten dop of een dop die tegen uitlopen aanzit. In de tussenliggende dagen zijn de doppen (of beter gezegd de poppen) heel kwetsbaar. Op zijn zijkant is minder belastend voor de q mocht de larve loskomen, ze valt tegen de zijkant en kan nu weer terug kruipen naar de gelei bovenin. Als ze valt in de punt van de cel is het waarschijnlijk einde oefening.
Foto 002, een oude afgebeten dop als demo gebruikt. Altijd eerst goed kijken, zit er draad in de weg. In deze demo snij ik de bovensnede langs de draad door. En kijken of er voldoende ruimte rondom is.
003. 3x snijden, mag zelfs ruimer. Ik vind de volgende volgorde het handigste. 1. Snede onderkant, 2. snedes aan de zijkant, die volgen de schuinte van de raat en liefst snijden van boven naar beneden. Dan blijft de raat het stevigst met snijden. Je kunt met mes warmmaken in een bak warm water of in de zon leggen eerst. Rustig snijden of rustig "zagen", bijenwas is heel variabel, anders wordt snijden drukken met het mes en kan de raat inzakken.
006 voldoende grootte opening maken om de cel in over te zetten (gewoon de cellen tellen van de eerste snede), de opening mag spits zijn beneden. 1. meer ruimte om aan te drukken. 2. als de bijen op de larve op de onderste opengesneden cellen een dop aanzetten kan die uithangen in deze open driehoek.
007 bovenste snede maken en stuk raat vasthouden (niet triviaal in het midden van de raam

008 de uitgesneden cel "liggend" naar nieuwe plaats brengen en met zorg in brengen. Aandrukken, als je het niet vertrouwd tandenstokers gebruiken om vast te zetten.
009 "transplantatie" gelukt, uitgesneden raat staat voor de raam.
010 een minuut wachten en de raat rustig terugkantelen en voorzichtig in kast hangen.
Bovenstaand spreekt voor zich voor koninginnendoppen. Een alternatief is een stuk raat van een volk waarvan je wil nakweken met jonge larven nemen en hieruit een stukje overzetten. Minder belastend voor beide volken. Als je de onderste cellen netjes opensnijdt, larve hangt tegen de bodem en neem 2/6 van de wand (de 2 onderste wanden) weg heb je een grote kans dat de bijen een volwaardige koninginnendop aanzetten ipv een redcel.
Grtz,
Erik