geen ervaring mee, maar gevoelsmatig gaat het niet goed, ook zoals tieme al aangeeft.
mijn overwegingen,
de bijen moeten eerst de kast als hun thuis zien (geharmoniseerd zijn) voordat de dop aangenomen wordt.
Tenminste een raam bevolkt aan beide kanten voor de warmte.
veel voer en stijfmeel.
Zelf gebruik ik na allerlei mislukkingen geen EWK, kieler of andere kastjes meer. Maar gewoon complete ramen, liefst honing kamer of miniplus, uitgebouwd en vol met bijen, rijkelijk veel bijen zelfs en van alle leeftijden. Uiteindelijk moeten ze een week de koningin warm houden en daarna rijkelijk verzorgen. Ik heb de kentallen gehad, zal ik opzoeken, op geheugen heb je 1000 bijen nodig om een dop goed aan te zetten en 2000 bijen willen ze een beginnende koningin bij kunnen houden met broedzorg. Daarom is Liebig en Aumeier ook met de zwaar bebroede raam gekomen die de basis is voor een volk. (een handgrootte open broed en de rest gesloten broed). Die aantallen heb je niet in de kleine kweekkastjes. De kleine kweekkastjes hebben hun nut als je met minimaal transport volume en weinig bijen koninginnen in aantallen wil kweken. Maar voor een normale imkers is een aflegger per volk al netjes.
Wil je, naar mijn mening, de leggende koningin echt bijhouden als ze naar de 1000 eitjes per dag gaat zonder dat de bijen zich doodvoeren is een 2e raam bijen en uitvallend broed verstandig. (niet verstandig vanuit varroa besmetting geredeneerd.....) zelf afwegen wat je doet.

grtz,
erik.