Het bouwraam heb ik 3 weken geleden gegeven en daarop was nu grotendeels gesloten darrenbroed te zien. Er was ook nog wat open broed in alle stadia, dus ik had achteraf gezien nog een week langer kunnen wachten en dus meer gesloten broed kunnen verwijderen, maar ja...ik dacht liever te vroeg dan te laat en alles wat we hebben, dat hebben we al.
Ik wou een duidelijk beeld van hoeveel mijten er nu weggevangen waren. Ipv een kleine steekproef te doen, heb ik dus de tijd genomen om 1 volledige kant van het gesneden broed cel per cel te inspecteren (!). Het resultaat: in de 700 geopende cellen heb ik 80 mijten gevonden. Aan de andere kant van het raam waren iets minder gesloten cellen dus ik schat in totaal 150 mijten. Ik bedoel hiermee enkel de volwassen ingestapte vrouwtjes, hier en daar waren er namelijk ook al kleine schattige varroa's geboren...
Meestal zat er maar 1 mijt in een besmette cel, soms 2 of 3. Gemiddeld was er dus ongeveer 1 cel op de 10 besmet met varroa. Dit lijkt me enerzijds nog mee te vallen en anderzijds weet ik dat het aantal mijten dat nu verwijderd is tegen augustus x ...!!??!!... kon zijn geweest.
Een ander voordeel van de darrenraat te snijden: de larven zijn een goede bron van eiwitten, al moet je wennen aan de smaak (op de markten in Thailand zie je het ook soms liggen)