Eerste keer overlarven
-
- Imker sinds: 2008
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Eerste keer overlarven
Ik heb zojuist voor het eerst in mijn leven overgelarft.
Ik heb in een drieramer 4 ramen met brias afgeslagen en die daarna ruim 2 uur donker en koel weggezet.
In de drieramer hangt een raam honing een raam stuifmeel en in het midden een raam met wat water.
Nu heb ik net overgelarft en deze larfjes bovenin een opzetrand op de drieramer geplaatst.
Nu heb ik eens ergens gehoord dat je na enkele minuten al kunt zien of de larven geaccepteerd zijn doordat ze meteen in de koninginnemelk worden gelegd. Alleen bij mij zie ik na een half uur nog geen enkele verandering en liggen ze nog steeds droog.
Kan dit soms wat langer duren? Of heb ik toch ergens een fout gemaakt (toch ergens een paar eitjes in de ramen voer, te weinig bijen) en kan ik de bijen in de drieramer beter teruggeven aan het volk waar ze uit komen en het morgen nog een keer proberen?
Ik heb in een drieramer 4 ramen met brias afgeslagen en die daarna ruim 2 uur donker en koel weggezet.
In de drieramer hangt een raam honing een raam stuifmeel en in het midden een raam met wat water.
Nu heb ik net overgelarft en deze larfjes bovenin een opzetrand op de drieramer geplaatst.
Nu heb ik eens ergens gehoord dat je na enkele minuten al kunt zien of de larven geaccepteerd zijn doordat ze meteen in de koninginnemelk worden gelegd. Alleen bij mij zie ik na een half uur nog geen enkele verandering en liggen ze nog steeds droog.
Kan dit soms wat langer duren? Of heb ik toch ergens een fout gemaakt (toch ergens een paar eitjes in de ramen voer, te weinig bijen) en kan ik de bijen in de drieramer beter teruggeven aan het volk waar ze uit komen en het morgen nog een keer proberen?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Eerste keer overlarven
Waar heb je deze methode vandaan? Was het de bedoeling om een starter te maken? Omlarven doe je normaal in een kast die hopeloos moerloos is, dus die geen open broed meer heeft.RutgerV schreef: Ik heb in een drieramer 4 ramen met brias afgeslagen en die daarna ruim 2 uur donker en koel weggezet.
-
- Contacteer:
Misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd, ik heb de bijen van ramen met broed afgeslagen in de drieramer en daarna het broed teruggehangen in het volk waarvan ik de bijen heb afgetapt.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
In de ramen van de starter mag geen (open) broed zitten. Zit het er wel in zullen ze toch wel iets aannemen. Je kunt na een uur of drie zien wat er aangenomen is.RutgerV schreef:Misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd, ik heb de bijen van ramen met broed afgeslagen in de drieramer en daarna het broed teruggehangen in het volk waarvan ik de bijen heb afgetapt.
ad staals
-
- Contacteer:
Ok dan moet ik dus vanavond gewoon even kijken, ik dacht dat je na enkele minuten al kon zien wat er aangenomen was.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Als ik op die manier werk blijf ik er tot de volgende dag vanaf. Morgen kun je dan de aangezogen doppen verdelen onder de finishers (de volken die de doppen verder gaan verzorgen)RutgerV schreef:Ok dan moet ik dus vanavond gewoon even kijken
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Je kan ook een honingkamer 2 uur voordat je gaat overlarven op een nieuwe bodem zetten en dicht zetten. De larfjes hang je hier in en na een dag zet je de honingzolder terug op het volk waar hij vandaan kwam, gescheiden door een rooster.makkelijker kan het niet.
-
- Contacteer:
Het is toch goed gegaan
5 van de 10 aangeblazen. Ik ben er tevreden mee.