Zwerm 1 dag in spouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Peebee
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica en Bastaard
Contacteer:

Zwerm 1 dag in spouw

Bericht door Peebee »

Dag allen,

Ik kreeg gisteren een telefoontje van mijn grootmoeder dat er duizenden bijen boven haar garage aan het vliegen waren. Toen ik er aankwam was de rust al wat teruggekeerd, de bijen waren nl. in de spouwmuur gekropen. Ik heb geprobeerd ze eruit te roken maar de bijen bliezen de rook er gewoon terug uit :be1: Nu heb ik alle mogelijke uit-/ingangen afgestopt behalve 1. Daar hangt nu een kartonnen doos voor met een raam met open- en gesloten broed. De bijen vliegen nu langs de doos de muur in. Er zitten echter weinig bijen op het raam.

Zijn er nog maatregelen die ik kan nemen? Ze zitten er nog maar een dag, van gisteren rond 16u.

Het is wel bijzonder dat er net daar bijen zijn neergestreken. Tot vorig jaar stonden er bijenvolken van mezelf op het dak van die garage. Die heb ik weggehaald omdat ze bij de buren aan grote werkzaamheden gaan beginnen en met al die sloopwerken wist ik niet zeker of de bijen daar niet krekelig van gingen worden.
Nu zitten er dus terug bijen in/op die garage :lol:
Alvast bedankt !

Pieter
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Zwerm 1 dag in spouw

Bericht door ErikS »

hello,

Ik vrees dat ze er al een dag zitten denkend als de bijen.
Een handformaat raat is al gebouwd en de eerste eitjes zijn gelegd.........

Hoe zorg je dat het broedraam in de doos niet teveel afkoelt als er weinig bijen opzitten?

Er is wel een manier om de bijen te verwijderen zonder te slopen maar dat vraagt enige voorbereiding, zie http://www.imkerijceres.nl/content/2010 ... an-de-muur. http://www.imkerijceres.nl/mediaalbum/v ... st_details.

Grtz,

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op do 05 mei 2016, 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Peebee
Contacteer:

Bericht door Peebee »

Hallo Erik,

Wat bedoel je met "het perspectief van de bijen?". Gisteren om 16u is de zwerm er neergestreken, dus ze zitten er zelfs nog geen 24u. Om 20u was de kartonnen doos met broed geplaatst. Dat van die afkoeling is een goeie vraag. Ik las op het internet dat je de zwerm met een raam open broed kon lokken en heb dat in alle haast zo gedaan. Ik vroeg mij ook af of er nu bijen moesten opzitten of niet, ik heb voor de optie zonder bijen gekozen. Ik dacht dat ze anders gingen vechten en ik dacht dat het open broed echt als een magneet ging werken. Nu vandaag, een dag later blijkt dat niet zo te zijn. Ik weet niet hoe het zit met de overlevingskansen van broed dat niet wordt warm gehouden, waarschijnlijk dicht bij nul. Ik kan er altijd een raam met opzittende bijen en broed gaan bijhangen.

Pieter
Peebee
Contacteer:

Bericht door Peebee »

Ik heb eens naar de link met die bijenkast gekeken. De situatie is bij mij nu hetzelfde met het verschil dat er een kartonnen doos voor hangt ipv een houten kast. Die kartonnen doos was namelijk sneller opgehangen dan een houten kast.

Pieter
Teake de Jong
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Contacteer:

Bericht door Teake de Jong »

Ik haak even aan!

Ook ik werd gisteren voor een zwerm gebeld voor een grote zwerm.
Eenmaal ter plaatse slonk de zwerm ziender ogen en wat bleek; de dames hadden zich een weg verschaft door een open stootvoeg in de spouw van een schoorsteen en krijg ze daar maar eens uit.
De truuk van de kast met twee in/uitgangen lijkt me een goede optie, al is het wel een hele klus.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

IK vrees dat dit allemaal niet gaat lukken. Als bijen een keer hebben besloten om zich ergens te vestigen zijn ze moeilijk op andere gedachten te brengen.
Ik kan nergens de resultaten vinden van die kast met twee ingangen.
Mij is een keer gelukt om een zwerm uit een schoorsteen te krijgen. Dat was wel omdat ik binnen een half uur ter plaatse was en ik in de open haard eronder een vuur met veel rook kon maken.
succes.

Jos
Peebee
Contacteer:

Bericht door Peebee »

Op Engelse fora spreken ze van een cone trapout of een hogan trapout.
Daar zeggen ze dat dit werkt, althans om een deel van de bijen af te tappen(een flow hive om bijen af te tappen :mrgreen: ). Ik heb ook gelezen dat als je blijft aftappen dat de koningin haar nest verlaat en in de "val" komt leggen. Dan koninginnerooster plaatsen en wachten tot alle broed in het oude nest is uitgelopen.

http://www.thebeeyard.org/trapping-out- ... -bee-trap/
http://www.beekeepingforums.com/threads ... swarm-trap
http://www.beesource.com/forums/showthr ... th-a-twist
https://honey-sun.com/tech-tools/hogans-bee-trap/

Gisteren avond kwamen de bijen in de spouw al met stuifmeel thuis, ik hoop in raat die ze in de doos gebouwd hebben maar ik vermoed van niet :) Ik heb ook een dar gezien. Zegt dit iets over de zwerm (voor-/nazwerm)?

Groeten,

Pieter
sulmann212
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): C en B
Contacteer:

Bericht door sulmann212 »

Het verwijderen van een bijenvolk uit de spouw met veel geduld en oveleg
Bijlagen
De muur is 23 centimeter dik En is door een bedrijf tot 20 centimeter ingezaagd daarn ben ik begonnen de stenen te verwijderen er bleef steeds een dun laagje staan dat ik als laatste weghaalde en dan de bijen met mijn bijen zuiger in de kast gezogen
De muur is 23 centimeter dik En is door een bedrijf tot 20 centimeter ingezaagd daarn ben ik begonnen de stenen te verwijderen er bleef steeds een dun laagje staan dat ik als laatste weghaalde en dan de bijen met mijn bijen zuiger in de kast gezogen
Het broed heb ik bij mijn eigen volk opgezet en is allemaal uitgelopen .
Het broed heb ik bij mijn eigen volk opgezet en is allemaal uitgelopen .
De K heb ik met de bijen in een andere kast gezet en daar is het volk schoon opnieuw begonnen en heeft nu werksterbroed
De K heb ik met de bijen in een andere kast gezet en daar is het volk schoon opnieuw begonnen en heeft nu werksterbroed
Er zat 6,5 kg raat in van zwarte kwaliteit en nog 3,5 kg honing deels gekristalliseerd en was erg zoet
Er zat 6,5 kg raat in van zwarte kwaliteit en nog 3,5 kg honing deels gekristalliseerd en was erg zoet
Dit was op 15 meter hoogte dus hebben we dit van binnen uit gedaan op zolder van de school
Dit was op 15 meter hoogte dus hebben we dit van binnen uit gedaan op zolder van de school
De bijen kwamen zomers door de ramen in eronder gelegen kookklassen en dat was met zoetighed erg lastig koken
De bijen kwamen zomers door de ramen in eronder gelegen kookklassen en dat was met zoetighed erg lastig koken
Het heeft een hele dag gekost om het volk netjes uit de spouw te krijgen maar maakt het nu goed.
Het heeft een hele dag gekost om het volk netjes uit de spouw te krijgen maar maakt het nu goed.
jochenb
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door jochenb »

Ik spring hier even op de kar. Heb destijds heel lang opgezocht om dit ook te kunnen.
Heb mijn theorie nooit toegepast maar hier komt ze alvast.

De kartonnen doos is ideaal maar bijen op een ander idee brengen lukt niet. Je moet hen
de toegang ontzeggen. Dus als je op het gat in de muur een konische kegel op plaatst kunnen ze er nog uit maar
er in geraken lukt niet meer. Ze vinden hun originele ingang niet meer.

Hierop zou ik dan de kartonnen doos plaatsten met de in/uitgang deraan gekoppelt en met eveneens ook de 2de uitgang dat
ze kunnen vliegen.
Op den duur zullen ze het zoeken naar de ingang moeten afleren en het broed gaan verzorgen dat in die kast hangt.

Ik weet niet of het echt werkt maar misschien lok je ook op die manier de koningin eruit, ofwel sterven de nieuwe larven wel door geen voedsel
en warmte opbrengst. Ik denk dat ook eveneens de koningin naar buiten zal getrokken worden als er al geen bijen meer binnen zijn.

Wat is jullie idee van dit?
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Wat je schrijft is een slordige versie van de beschrijving in de link die ik eerder plaatste. Zou navragen bij die mensen.

"Er is wel een manier om de bijen te verwijderen zonder te slopen maar dat vraagt enige voorbereiding, zie http://www.imkerijceres.nl/content/2010 ... an-de-muur. http://www.imkerijceres.nl/mediaalbum/v ... st_details."

Je wil in de doos weer een raam open broed hangen? Een koningin lok je niet zomaar en onderschat de vindingrijkheid van de bijen niet. Ze zien ook andere bijen naar buiten komen via de kegel en die bijen gaan via die weg ook terug. Uiteindelijk zullen ze elkaar gaan volgen is mijn inschatting.

Maar wat let je een simulatie hiervan te doen? Voorzie een bijenkast van toeter en kartonnen doos en zie of de koningin uiteindelijk naar buiten gelokt wordt.

mvg,

erik.
Plaats reactie